Groeipijnen, groeiblunders, groeilessen. In de videoserie Scaling Up vragen we de ondernemers achter de meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland ernaar. We geven ze jaarlijks een plek in de MT/Sprout Challenger50 en vragen ze nu het hemd van het lijf. In aflevering dertien Bert van Son, founder van het duurzame denimmerk Mud Jeans.
De belangrijkste groeilessen van Mud Jeans-oprichter Bert van Son:
- Wat verstaat Van Son onder impact?
- Waarom kan het duurzame denimlabel Mud Jeans niet zonder groei?
- En zou hij met de kennis van nu eerder andere strategische keuzes gemaakt hebben?
Bert van Son werkt ondertussen een decennium aan het verduurzamen van de jeanssector. In 2012 richtte de ondernemer het spijkerbroekenmerk Mud Jeans op. Na jarenlange ervaring in de kledingindustrie realiseerde hij zich tijdens een sabbatical dat het anders kan en moet in die wereld.
Hij koos voor jeans. Waarom? ‘Het zijn één van de meest vervuilende items binnen de mode-industrie. Om katoenplanten op de plantages water te geven en het garen te verven, wordt naast chemicaliën ongeveer 7.000 liter water gebruikt.’
En dat allemaal voor de productie van één paar jeans. Met meer dan 2 miljard jeans die jaarlijks worden verkocht, kan de impact van het recyclen van jeans en het gebruik van biologisch katoen enorm zijn.
Mud Jeans leasen
De spijkerbroeken van Mud Jeans kun je kopen óf leasen. Bij een leaselidmaatschap betaalt de consument 12 maanden 9,95 euro per maand, daarna zijn de jeans van hem of jaar. Je kan je broek vervolgens houden of ruilen voor een nieuw paar.
Om daadwerkelijk impact te kunnen maken moet Mud Jeans wél groeien, stelt Van Son. Dat is één van de zaken die hij eerder onderschat heeft, geeft hij toe. ‘De jeansindustrie is een volume gedreven industrie. Als je daar niet in meegaat, tel je niet mee. Dus wij moeten wel groeien om volume te halen en ook een betere prijs en kwaliteit te kunnen garanderen.’
Grenzen aan groei
Niettemin ziet hij grenzen aan de groei. ‘Wij geloven dat als je tussen de 250.000 en 500.000 broeken produceert, er een goed businessmodel staat. Daar zijn wij nog niet’, zei Van Son hier eerder over.
‘Onder die omstandigheden kun je jezelf betalen, wat verdienen en een paar leuke dingen doen. Veel groter willen we ook niet worden. Dan zeggen we liever tegen iemand in Australië: dit is de blueprint, dit is hoe het werkt en zo kun je er succesvol mee worden.’
Bekijk de nieuwste aflevering van Scaling Up voor de belangrijkste groeilessen van Bert van Son.
Meer groeilessen van ondernemers? Bekijk ook eerdere afleveringen van Scaling Up:
- Wat is voor Whoppah-oprichter Thomas Bunnik de grootste uitdaging in een groter groeiende organisatie?
- Waarom faalde Somnox-founder Julian Jagtenberg in zijn eerste poging de VS te veroveren?
- Wat is de gouden fundraise tip van Sendcloud co-founder Sabi Tolou?