Waar begin je als je als bedrijf de doelstelling hebt om duurzamer te handelen, het klimaat minder te belasten of producten wil importeren die vrij zijn van slavernij? Het is niet altijd even duidelijk hoe een product of proces precies tot stand is gekomen.
Precies in dat gat springt Dayrize (Startup van de Week in 2021). De startup richt zich met hun software voornamelijk op grote retailers en merken. Amerikaanse bedrijven als Target en Walmart zijn al klant, maar ook het Nederlandse Rituals werkt met hen samen.
Op het platform van Dayrize kunnen klanten in een beoordelingssysteem zien wat de impact is van de producten die ze kopen. Ze ontvangen ook aanbevelingen over keuzes die deze impact kunnen verkleinen.
Een holistisch ecosysteem, noemt mede-oprichter Bart Nollen het platform. Hij werkt al 25 jaar aan wereldwijde producten en bedrijven die een positieve impact hebben op onze planeet. Hij heeft meerdere duurzame energiecentrales gebouwd, tropische bosbescherming gerealiseerd en geïnvesteerd in een bedrijf dat met drones aan herbebossing doet na bosbranden.
Op brede schaal
Dayrize is wereldwijd het eerste bedrijf dat op zo’n brede schaal impact berekent. Er zijn wel bedrijven die kijken naar de impact van een enkele categorie, zoals fashionbedrijf Bcome. Of bedrijven die alleen kijken naar carbon footprint zoals Greenhouse Substainability.
Maar Dayrize heeft zich bewust breed ingezet, vertelt Nollen. ‘Wij vinden dat als je impact wil maken, je iets moet creëren waar iedereen te allen tijde iets mee kan. Als je als retailer voor keukens met Pietje werkt, voor voeding met Lizet en voor schoenen met Jantje, en ze hebben ook nog allemaal een ander systeem, wordt het erg ingewikkeld.’
Meer geven dan nemen
Als ervaren ondernemer in de duurzaamheidswereld heeft Nollen ook de overlap tussen economie en duurzaamheid zien toenemen. ‘Twintig jaar geleden vonden mensen het moeilijk om dit samen te zien. Economische groei gaat nu hand in hand met duurzaamheid. Een economische toekomst bestaat niet meer als het niet gelinkt is aan duurzaamheid en andersom.’
Toen Nollen Dayrize oprichtte, heeft hij er alles aan gedaan om het bedrijf nettopositief te maken. Met andere woorden: een organisatie worden die meer geeft dan neemt.
Purpose als kern van je bedrijf wordt steeds meer noodzaak voor je bestaansrecht. Consumenten slaan bedrijven met een slecht maatschappelijk imago steeds vaker over. Plus steeds meer investeerders willen enkel nog investeren in bedrijven met maatschappelijk belang.
Lees ook: Ook aan het worstelen met purpose? Deze 7 stappen helpen je op weg
Samenwerken met Google
Nollen noemt zichzelf een ‘enorme doorbijter’. Hij heeft vertrouwen in de mens. Met een dosis optimisme zet hij zich als ondernemer in voor een betere wereld. ‘Mensen willen uiteindelijk de stap naar verandering wel maken, maar je moet ze vaak begeleiden en goed op weg helpen. En veel geduld hebben.’
Dayrize is in zekere zin al een succes te noemen. De startup is namelijk geselecteerd om deel te nemen aan een AI-trainingsprogramma van Google. Een paar honderd klimaat- en impactstartups dongen mee, slechts veertien werden geselecteerd.
Daarmee is Google nu een sparringspartner geworden. Het komende jaar krijgt Dayrize ondersteuning van alle diensten die Google levert aan bedrijven. Dit gaat onder andere om datastrategie, datasets en algoritmes. Nollen: ‘We leren nu voornamelijk hoe je werkt met data, AI en software-analyse. Dit is een grote stap vooruit.’
Bedrijven willen impact weten
Volgens Nollen willen veel bedrijven hun impact weten, maar kost het doorgaans tienduizenden euro’s om een analyse uit te laten voeren. ‘En als je tienduizenden producten hebt, kan je het al helemaal niet betalen. Vaak is een consultancybureau hier ook nog eens ruim een jaar mee bezig.’
Bij Dayrize gaat het allemaal een stuk gemakkelijker en sneller. Door de software te implementeren worden producten direct geanalyseerd. Bij de analyse worden vooral productdata en locatiedata gebruikt. Hiervoor betaal je zestig euro.
Toch blijkt het in de praktijk lastig voor bedrijven om de data op orde te hebben. Ze weten zelf niet altijd waar ze de data kunnen vinden en ook niet alle data is beschikbaar.
Ook daar zegt Dayrize een oplossing voor te hebben, vertelt Nollen. Ze hebben zelf databases en een geautomatiseerd systeem ontwikkelt zodat ze deze datagaps kunnen aanvullen. ‘Ondanks dat we dit systeem hebben ontwikkeld, blijft het een complex proces, aangezien geen partij haar supply chain kent en impactdata verzamelt.’
Lees meer over impact-ondernemers:
- Bas Timmer wil met Sheltersuit een wereldmerk bouwen (en daklozen blijven helpen)
- Hoe TommyTomato kinderen op de basisschool meer groente wil laten eten
- David Klingen zet koffie zonder koffiebonen, om ontbossing tegen te gaan