Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duurzame marktplaats Dayrize wil grootste ter wereld worden, met kickstart van ruim 4 miljoen euro

Online marktplaats voor duurzame producten Dayrize voorkomt greenwashing met keiharde data. De startup van de week bouwde met behulp van ruim 4 miljoen euro groeikapitaal een platform dat volgende maand live gaat in Engeland.

dayrize
Foto: Dayrize

Wat is Dayrize?

Een online marktplaats voor duurzame kleding, cosmetica en andere producten voor dagelijks gebruik. De startup onderscheidt zich door het vage begrip ‘duurzaam’ meetbaar te maken. Merken leveren hiervoor data aan, waarna het platform ieder product een impact-score geeft. ‘We zetten de feiten op een rij’, zegt medeoprichter Vincent Hoogduijn. Voor die technologie haalde het platform 4,4 miljoen euro groeikapitaal op, waaronder 1,6 miljoen euro innovatiekrediet van de RVO.

Een meetbare aanpak is wat Dayrize betreft de beste manier om vertrouwen te winnen in een wereld met honderden duurzaamheidslabels. ‘Elk label heeft bestaansrecht, maar je ziet door de bomen het bos niet meer’, zegt Hoogduijn. ‘Duurzaamheid wordt vaak gebruikt als marketinginstrument en voor greenwashing. Door het te kwantificeren kun je precies laten zien wat bijvoorbeeld de uitstoot is van een product.’

Dayrize meet producten op basis van zes criteria waaronder gezondheid, circulariteit en klimaatverandering.  De startup wil de markt voor dit soort mpact-assessments flink opschudden. Een producent is nu nog drie tot zes maanden (en 10.000 tot 60.000 dollar) kwijt voor een zogeheten Life Cycle Assessment. Met behulp van machine learning kan Dayrize dat proces naar eigen zeggen inkorten tot 20 minuten.

Wie zitten erachter?

Het concept voor Dayrize werd eind 2019 bedacht door impact-ondernemer Bart Nollen .Die pitchte zijn idee voor een duurzaam platform bij vriend Austin Simms, een Australiër die eerder hoge marketingfuncties bekleedde bij Nike, Philips en TomTom, en die nu COO is van Dayrize.

Vincent HoogduijnZij overtuigden Vincent Hoogduijn (foto r.), die hiervoor vanuit Kaapstad een aantal jaar voor mediabedrijf Naspers werkte, om in te stappen als CEO. Eva Gladek werd CSO (Chief Sustainability Officer) namens aandeelhouder Metabolic, een projectbureau voor de circulaire economie dat zij in 2012 oprichtte. Dayrize werkt nu in Amsterdam met een team van ruim twintig medewerkers, met elf nationaliteiten.

Wie zitten erop te wachten?

Dayrize mikt op consumenten (grofweg tussen de 25 en 45 jaar) die bereid zijn om duurzame producten te kopen, maar daar niet per se actief naar op zoek zijn. Hoogduijn: ‘De intentie is er vaak wel, maar de actie om iets te kopen blijft vaak uit door een te hoge drempel.’

Het platform wil een grotere groep aanboren dan enkel de meer ‘activistische’ kopers. ‘Duurzaam consumeren wordt uiteindelijk mainstream, en dat helpt ons ook om op te schalen. Deze marktplaats moet ook kunnen concurreren met andere meer conventionele platformen.’

Aan de aanbodkant richt het platform zich op kleinere en middelgrote merken. Die moeten een flinke hoeveelheid data aanleveren. Dayrize laat alleen producten toe die hoger scoren dan 20 van de 100 punten. Voor het voeden van zijn algoritmes wil Dayrize op termijn ook een beroep doen op openbare bronnen, zoals satellietbeelden die waterschaarste in kaart brengen.

Hoever is Dayrize?

Dayrize test het platform momenteel met tweehonderd merken, vooralsnog allemaal op het gebied van kleding en verzorgingsproducten. De dienst gaat volgende maand van start in het Verenigd Koninkrijk, een markt die marketingbureau Dept voor Dayrize in kaart bracht. Het VK is wat Dayrize betreft de meest geschikte e-commercemarkt om te beginnen. Enerzijds omdat daar al bijna een kwart van de aankopen online is, legt Hoogduijn uit. ‘En omdat de taal de drempel verlaagt bij het vinden van nieuwe medewerkers.’

Voor volgend jaar staan ook Nederland en Duitsland op de rol. Het aantal aangesloten merken moet tegen die tijd minstens verdubbeld zijn. Hoogduijn sluit niet uit dat productcategorieën als voeding en meubels straks een plek krijgen op Dayrize, ‘maar dat is logistiek gezien een heel ander monster.’

Wat is het businessmodel?

Een commissie per verkocht artikel. ‘Om de drempel in het begin zo laag mogelijk te houden doen we niet aan subscriptions of listing fees’, zegt Hoogduijn. Transacties vinden plaats op Dayrize, waarna de merken zelf het product leveren. Met die logistieke afhandeling en de bijbehorende verpakkingsmaterialen wil Dayrize op den duur ook aan de slag, zegt Hoogduijn. ‘Maar choose your battles, we moeten eerst live gaan.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

De oprichters van Dayrize trokken zelf de portemonnee voor de eerste 3 miljoen euro groeikapitaal, aangevuld met een impact-investeerder (een family office) en een business angel (die beide anoniem willen blijven). Voor het ontwikkelen van het softwareplatform en het aantrekken van programmeurs haalde Dayrize nog eens 1,6 miljoen euro aan innovatiekrediet op bij overheidsloket RVO.

Hoogduijn: ‘Zodra we onze product market fit hebben bewezen gaan we op zoek naar een groter bedrag, om ook de overstap te maken naar de rest van Europa.’ De ondernemer denkt dat er inmiddels meer dan genoeg investeerders zijn op het snijvlak van ‘impact’ en commercieel rendement. ‘Het model is gelukkig niet zo moeilijk uit te leggen, volgens mij willen we allemaal wat bewuster kopen.’