Het viel Martijn Hoogeveen van Icecat Capital meteen op: de nieuwe vestiging van Wakuli in Amsterdam-Zuid was nog maar net open en toch was het vol in de koffiewinkel. Dat zie je niet vaak bij nieuwe concepten, dacht de investeerder. Hij stuurde via LinkedIn een bericht naar Wakuli-oprichters Lukas Grosfeld (32) en Yorick Bruins (32).
Icecat leidt investering in Wakuli
Ruim vier maanden later leidt Icecat de nieuwste investeringsronde in het koffiebedrijf, waarbij Wakuli in totaal 5,2 miljoen euro ontvangt. Dat geld gaat de MT/Sprout Challenger van 2023 gebruiken om nieuwe vestigingen te openen.
Sinds anderhalf jaar heeft Wakuli eigen koffiewinkels: zes in Amsterdam en één in Utrecht. Dit jaar moeten daar acht bijkomen en volgend jaar nog eens acht. ‘We willen doorgroeien in Amsterdam, in steden als Den Haag en in het oosten van het land’, zegt Grosfeld.
Stiekem kijkt Wakuli ook al naar uitbreiding in buurlanden van Nederland. ‘Dat zal vermoedelijk pas gebeuren in de tweede helft van 2025’, aldus Grosfeld. ‘Daarover moeten we nog een beslissing nemen. We gaan in elk geval niet naar drie landen tegelijk uitbreiden, maar regio voor regio.’
Specialty coffee groot maken
Wakuli ging in 2019 van start met de verkoop van online abonnementen. Klanten kregen periodiek zakjes koffiebonen in de brievenbus. De missie van Grosfeld en Bruins: slechte koffie de wereld uit helpen en van ‘specialty coffee’ de standaard maken. Dat is koffie van hoge kwaliteit, afkomstig uit kleine batches direct van de koffieboer.
Het duo koopt de bonen in bij een selecte groep boeren en coöperaties in veertien landen. Het branden gebeurt in Nederland. Lokale opkopers, retailers en handelshuizen worden overgeslagen. Door de keten te verkorten, kan Wakuli koffieboeren in ontwikkelingslanden het dubbele van het marktgemiddelde betalen.
Inmiddels telt Wakuli vijftig werknemers, inclusief de barista’s in de zeven winkels, en ruim honderdduizend klanten. ‘De grote meerderheid daarvan is recurring‘, aldus Grosfeld. Over de omzet doet hij geen uitspraken, alleen dat de inkomsten elke maand met minimaal 50 procent groeien vergeleken met een jaar eerder.
Betaalbare kwaliteitskoffie
Zijn er al niet genoeg koffiezaken? Ketens als McCafé, Starbucks en Coffeecompany zijn volop aanwezig in grote steden, en bij Anne&Max, Bagels & Beans en Dunkin’ wordt er ook heel wat afgeslobberd.
Lees ook: Hoe horecaformule Anne&Max al 17 jaar blijft groeien
Daar wil Wakuli zich niet mee vergelijken. Het bedrijf runt geen koffieketen, maar bestiert winkels. Consumenten kunnen daar de bonen kopen voor thuis. Ja, je kunt er ook een cappuccino drinken, maar dat is niet het hoofddoel. Bijkomend voordeel: een horecavergunning is zo niet nodig.
Toch is die cappuccino wel een lokkertje. Die kost bij Wakuli 3 euro, waar je in Amsterdam gemiddeld zo’n 3,65 euro kwijt bent. ‘Qua prijs-kwaliteit zit niemand op ons punt’, zegt Grosfeld. ‘We zijn niet duur of snobistisch, maar toegankelijk voor een grote groep.’
Synergie tussen online en offline
Voor nieuwe vestigingen kijkt Wakuli naar een aantal criteria. De stad waar die komen moet voldoende groot zijn, met een redelijk percentage studenten. En binnen steden mikt het bedrijf op bepaalde wijken. ‘We zitten in Amsterdam niet in de rijkste gebieden, maar ook weer niet in de wijken met de laagste WOZ-waardes’, zegt Grosfeld.
Als er een filiaal van optiekketen Ace & Tate in de buurt zit, is dat een goede indicatie. ‘Dat is een beetje onze doelgroep.’
De groeistrategie van Wakuli leunt op het samenspel tussen online en de koffiewinkels. Omnichannel, zoals dat in jargon heet. Uit de online data kan het bedrijf afleiden welke steden en wijken interessant zijn om nieuwe locaties te openen. Grosfeld: ‘Klanten die in de buurt wonen, kunnen we dan uitnodigen om naar de opening te komen. Zo hebben we meteen de eerste fans.’
Andersom zorgt een nieuwe vestiging voor een boost van het aantal abonnees. ‘Het openen van één nieuwe winkel voegt zo’n 15.000 nieuwe klanten toe’, aldus Grosfeld. Dat klinkt indrukwekkend, maar er valt voor Wakuli nog veel meer uit te halen. ‘We zijn nu nog vooral aan het meten. We kunnen bijvoorbeeld nog actiever mensen in de winkels naar online converteren.’
Advies van Ace & Tate en Rituals
Groeien wil Wakuli vooral niet te snel. Grosfeld: ‘We zitten nu op een tempo van één nieuwe winkel per zes weken. Dat is prima. Dat kun je iedere opening voldoende aandacht geven.’
De beide founders leggen daarbij hun oor te luister bij andere retailers die een stuk verder zijn, zoals Mark de Lange van Ace & Tate en mensen van Rituals. Een van de adviezen? ‘Ga niet te snel naar het buitenland vanwege de prestige, maar kies het juiste moment’, aldus Grosfeld.
Wat is eigenlijk de belangrijkste les van bijna twee jaar winkels openen? Dat de voorspelbaarheid van een fysieke vestiging groter is dan een online verdienmodel.
‘Online heb je marketingbudget nodig om de instroom van klanten op peil te houden. Maar hoe groot dat is, hangt af van allerlei zaken. Als Facebook even niet meewerkt, is het ineens een stuk duurder’, zegt Grosfeld. ‘Bij winkels kun je beter inschatten wat er gaat komen.’