Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wakuli

Wakuli Challenger50

Met Wakuli willen Yorick Bruins en Lukas Grosfeld slechte koffie de wereld uit helpen door ‘specialty coffee’ de standaard te maken.

Wat: Betaalbare kwaliteitskoffie
Wie: Lukas Grosfeld (31) en Yorick Bruins (32)
Daagt uit: Koffiereuzen als Nestlé, Starbucks en JDE
Sinds: 2019
Website: wakuli.com

Grosfeld en Bruins lanceerden in 2018 Wakulimarket, een b2b-marktplaats om koffie te verhandelen tussen boeren en koffiebranders. Een mooi idee, maar het werkte niet. ‘We kwamen erachter dat het probleem lag in het feit dat consumenten niet wist hoe echte koffie moest smaken. We moesten dus een consumentenmerk worden om te laten zien hoe het ook kan in de koffie-industrie.’ Dus beginnen de mannen een abonnementsdienst voor koffieliefhebbers.

Volgens de oprichters wordt er namelijk heel veel slechte koffie verkocht. ‘We zijn gewend geraakt aan met opzet te donker gebrande koffie, om zo de ondermaatse kwaliteit te maskeren’, zegt Bruins. Grote koffieketens die over ‘impact’ praten, gelooft hij niet. ‘Dat is louter uit marketingoverwegingen.’

Van online naar winkels

Het duo wil met een zo kort mogelijke keten werken. Lokale opkopers, retailers en handelshuizen worden eruit gefilterd. Wereldwijd gaat er 200 miljard om in de koffiesector, maar hiervan belandt slechts acht procent bij boeren. Door de keten te verkorten, kan Wakuli koffieboeren in ontwikkelingslanden het dubbele van het marktgemiddelde betalen.

Eind 2022 breidde Wakuli uit naar de winkelstraat. In Amsterdam-Oost werd de eerste koffiezaak van Wakuli geopend. Een jaar later staat de teller al op vier etablissementen. Opvallend: in die koffiezaken komen ook boeren uit koffieproducerende landen als Congo, Honduras en Brazilië langs. In totaal koopt Wakuli bij kleinschalige boeren in vijftien verschillende landen. De klanten hebben uiteindelijk de keuze tussen koffiebonen, cups of gemalen filterkoffie.

Of de gevestigde orde een beetje nerveus wordt van Wakuli? Zeker, zegt Bruins. ‘Twee voorbeelden: intern is JDE, de eigenaar van merken als Douwe Egberts, aan het studeren op de mogelijkheid van een koffie-abonnement. En we zagen dat Coffee Company ineens ook kwam met de seizoenskoffie, zoals wij die in ons zaken voeren.’

Miljoeneninvestering

Het huidige aantal zaken staat in schril contrast met de ambities. Binnen drie jaar moet het aantal koffiezaken naar zestig zijn gestegen. De helft van de koffie moet dan afkomstig zijn van regeneratieve landbouw en Wakuli wil tegen die tijd een van de grootste koffieroosters op het Europese vasteland worden. Kort na de oprichting spraken de oprichters zelfs het ambitieuze doel uit om in 2025 een miljoen abonnees te hebben.

Om zover te komen, heeft Wakuli in totaal 7 miljoen euro aan investeringen ontvangen. De juryleden van het tv-programma Dragons’ Den trokken echter niet de portemonnee voor de Amsterdammers. Gelukkig hadden ze bij impactinvesteerder Rubio Impact Ventures de televisie ook aangezet. Die durfde het wel aan, net als ABN Amro Sustainable Impact Fund en diverse angels. De laatste investeringsronde in 2022 werd onder meer gebruikt voor productinnovatie en uitbreiding van het distributienetwerk in Nederland, Duitsland en België.

Niet alleen geldschieters hadden oog voor het bedrijf. Wakuli werd in 2022 ook genomineerd voor de titel Coolest Dutch Brands van marketingmagazine Fonk.

De Challenger50 van 2023 wordt mede mogelijk gemaakt door: