Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe horecaformule Anne&Max al 17 jaar blijft groeien

In de binnensteden is het een komen en gaan van nieuwe koffietentjes. Te midden van al die drukte groeit Anne&Max al jaren gestaag door. 'Onze truc is niet zo ingewikkeld', zegt founder Wobbe van Zoelen.

anne en max anne&max wobbe van zoelen
Je leest nu: Hoe horecaformule Anne&Max al 17 jaar blijft groeien

Zeventien jaar geleden opende Wobbe van Zoelen (foto boven) zijn eerste Anne&Max, in de binnenstad van Haarlem. Een plek waar je kon afspreken met vrienden, collega’s, je kinderen, een date of gewoon in je eentje, voor het lezen van een boek bijvoorbeeld.

So far klinkt het als de tekst die elke horecaondernemer zou kunnen uitspreken. Toch stelt Van Zoelen dat hij wel degelijk iets anders aanbiedt.

Anne&Max gaat al vroeg open

‘We willen een huiskamer zijn in de grote stad. Een plek waar mensen hun zorgen even kunnen vergeten, met een menukaart die duidelijk iets afwijkt van het gemiddelde aanbod. Je vindt bij ons veel gezonde en duurzame producten’, aldus Van Zoelen.

Neem de koffie. Die wordt speciaal voor de keten gebrand. ‘We hebben een totaal doorzichtige keten opgezet van plantage naar brander naar de espresso op je tafel. De boeren uit Peru krijgen er bovendien een eerlijke prijs voor.’

De koffie met havermelk is bij ons nu 5 cent goedkoper dan de reguliere koffie

Wat zeker heeft bijgedragen aan het succes, zijn de openingstijden. In tegenstelling tot veel andere koffie- en freshfood-formules gaan de deuren bij de meeste vestigingen van Anne&Max al om acht uur ‘s morgens open. Gasten kunnen er dus ook terecht voor een ontbijtje. ‘Dat was een schot in de roos’, zegt Van Zoelen. ‘Zeker toen we 17 jaar geleden startten, zag je dat nog vrijwel nergens.’

Het concept schalen

Eén of veel. Het is een klassieke wet in de horecabranche. Je houdt het bij één zaak of bouwt een keten. Van Zoelen koos al snel voor het laatste. Anderhalf jaar na de eerste Anne&Max, opende hij in Alkmaar zijn tweede vestiging. Inmiddels zijn het er dus 28, in 18 verschillende steden. Een groot deel daarvan is franchise.

‘Deze schaal stelt ons in staat om meer impact te maken. Onze boeren in Peru krijgen een beter leven en we kunnen onze menukaarten verder verduurzamen. Niet door in één keer over te stappen op 100 procent vegan, maar in stapjes. Zo is de koffie met havermelk nu 5 cent goedkoper dan onze reguliere koffie. Havermelk zorgt voor 80 procent minder uitstoot van broeikasgassen dan koemelk.’

Waar komt toch de naam Anne&Max vandaan?

Het ondernemersplan dat Wobbe van Zoelen 17 jaar geleden schreef, noemde hij plan Anne (‘dat vond ik een mooie naam’). Zijn zoektocht naar biologische koffie leidde hem naar Max Havelaar. Wat volgde was een lange mailwisseling, waarin de onderwerpregel steeds hetzelfde bleef: Plan Anne en Max Havelaar. Zo werd het uiteindelijk Anne&Max.

Van crisis naar crisis

Sinds de oprichting waren er ups en downs. Maar zo uitdagend als de laatste drie jaar is het niet eerder geweest. Na de pandemie dacht de horecaondernemer het ergste wel gehad te hebben. Maar toen kwam daar nog een personeelscrisis én een energiecrisis bovenop.

In veel horecazaken is de gasrekening met duizenden euro’s per maand gestegen. Dat ondernemers juist nu de uitgestelde belastingen van de coronatijd moeten terugbetalen, helpt niet mee.

Als gevolg hiervan zijn er al cafés en restaurants die de deuren hebben dichtgedaan. ‘Er komen best spannende tijden aan, ook voor ons’, zegt Van Zoelen. ‘We koken gelukkig niet op gas en dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Verder hebben al onze zaken ledlampen die zich automatisch aanpassen aan het uur van de dag.’

anne en max anne&max haarlem flagshipstore
In oktober opende de flagshipstore van Anne&Max in Haarlem. Foto: Anne&Max

Nieuwe flagshipstore in Haarlem

Begin oktober opende het bedrijf een nieuwe flagshipstore in Haarlem. Dat is in vierkante meters de grootste vestiging tot nu toe.

Uiteraard is aan een duurzaam design gedacht. Zo zijn veel van de meubelen uit het oude pand opgeknapt en meeverhuisd. Maar meest in het oog springt de wand, die is gemaakt van gerecyclede wijn- en bierflessen.

‘We hebben hier ook een watertap, inclusief knop voor bruiswater. Zo hoeven we geen flesjes meer in te kopen’, aldus Van Zoelen.

Een duidelijke visie

Over de vraag waarom zijn formule het al zo lang volhoudt, hoeft hij niet lang na te denken. ‘Onze truc is niet zo ingewikkeld. Het gaat erom dat je een duidelijke visie hebt en daar concrete waarden aan toevoegt. Voor ons zijn dat: open, eerlijk, zorgzaam, betrokken en respectvol. Bij elke belangrijke beslissing houden we daaraan vast.’

Het vinden van personeel blijft een uitdaging. Dat geldt momenteel voor zo ongeveer alle horecazaken in Nederland. Toch stelt Van Zoelen dat het hem aardig lukt om de juiste mensen aan boord te houden. Mede omdat door de omvang van zijn keten nu doorgroeimogelijkheden zijn ontstaan.

‘Verder investeren we veel in medewerkers-tevredenheidonderzoeken. Dan zie je dat mensen waardering, teamgevoel en plezier vaak nog belangrijker vinden dan salaris. Dit zijn vier aspecten waar je als bedrijf invloed op kunt uitoefenen. Steek daar tijd in en je zult zien dat je beste mensen voor je willen blijven werken.’

Lees meer over ondernemen in de horecabranche: