Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Valyuu haalt 2,4 miljoen op om de Vinted voor iPhones en andere elektronica te worden

Valyuu heeft 2,4 miljoen euro opgehaald om een Vinted voor 'pre-owned' iPhones, PlayStations en andere elektronica te worden. 'Tachtig procent van de spullen die als refurbished worden verkocht, heeft helemaal geen onderhoud of reparatie nodig.'

valyuu ferhat topuz

Sinds een jaar kunnen consumenten terecht bij Valyuu om hun gebruikte smartphone, laptop of tablet aan te bieden of er een te verkopen. Oprichters Ferhat Topuz, Arvin Esterabadi en Jingwei Ren zijn nu klaar om door te groeien.

Slingshot en Rubio in Valyuu

Daarvoor hebben ze 2,4 miljoen euro opgehaald bij een mooi setje investeerders: Slingshot Ventures en Rubio Impact Ventures stappen bij deze ronde in, Techstars en Golden Egg Check Capital waren al aan boord en storten bij.

Behalve de vc’s doen ook een trits bekende angel investors mee, onder wie Geert-Jan Smits (Flinders) en Kees Verpalen (Beslist.nl). Hun geld is bedoeld voor verdere ontwikkeling van het platform, het vergroten van de naamsbekendheid in de Benelux en internationale expansie.

De achtergrond en focus van die geldschieters maakt ook meteen duidelijk waar het bij Valyuu om draait: iets doen aan de berg elektronisch afval ofwel e-waste door een nieuwe bestemming te vinden voor smartphones, tablets en andere elektronica. Het noemt zichzelf een circulair platform, en dat past prima bij impactinvesteerder Rubio. Het middel dat ceo Ferhat Topuz en zijn compagnons inzetten voor dit duurzame doel is een consumentenmarktplaats, en daar zijn Slingshot en de genoemde angels helemaal in thuis.

Lees ook: Zo kijkt Slingshot, de investeerder achter VanMoof, Ace & Tate en Boldking, naar startups die merken bouwen

Anders dan refurbished

Techstars was al aan boord, omdat Valyuu ooit begon onder de vleugels van die accelerator. Topuz en Arvin Esterabadi waren als student jarenlang collega’s bij T-Mobile, waar ze merkten hoeveel ‘oude’ telefoons in de kast bleven liggen bij klanten die een nieuwe aanschaffen. En hetzelfde geldt voor tablets, laptops, spelcomputers en andere elektronica.

’80 procent van alle elektronica die nu wordt weggegooid, functioneert nog perfect en de overige 20 procent kan met een opfrisbeurt ook nog jaren mee’, zegt Topuz. ‘Er zijn wel inruilprogramma’s, maar die werken met prijzen die niet genoeg motiveren. Wat we misten, was een laagdrempelige en aantrekkelijke manier om je gebruikte spullen aan te bieden.’

Je kunt niet zeggen dat Valyuu het wiel heeft uitgevonden, want refurbished telefoons en laptops zijn al jaren ingeburgerd, aangeboden door partijen als Leapp en Refurbed. Klopt, zegt Topuz, maar Valyuu werkt anders. ‘Wij zagen dat 80 procent van de spullen die als refurbished worden verkocht, helemaal geen onderhoud of reparatie nodig hadden. Dat vonden we eigenlijk een beetje raar, helemaal als je weet voor welke prijzen de producten de markt weer ingaan.’

Valyuu is betaalbaarder

‘Het belangrijkste verschil met ons model: wij koppelen consumenten rechtstreeks aan elkaar. Bij refurbished partijen zitten er soms wel vier schakels tussen, die keten verkorten wij. Dat levert een betere ervaring op voor de consument én een betaalbaarder product.’ Dat verlaagt de drempel, terwijl de verkoper kan rekenen op een aantrekkelijkere prijs voor zijn pre-owned apparaat. ‘Je moet ons eigenlijk zien als een matchingplatform.’

Maar hoe zit het dan met de checks en garantie waar refurbished aanbieders voor zorgen? Die krijg je ook via Valyuu, verzekeren de oprichters. Ze zijn intermediair tussen verkoper en koper, maar alle producten komen wel eerst bij het platform binnen. Ze worden getest, krijgen een ‘productpaspoort’ en worden met foto’s en omschrijving op de marktplaats gezet.

Als er een nieuw scherm,  batterij of andere reparatie nodig is, haalt een apparaat Valyuu.nl niet. ‘Dat komt in 20 procent van de gevallen voor. Dan koppelen we de verkoper aan een refurbished partij.’ Standaard krijgt de koper 180 dagen garantie. ‘Als er iets gebeurt met het apparaat, zorgen wij dat het wordt opgepakt.’

Pricing engine en snel geld

Met dat laatste is meteen het verschil met Marktplaats.nl gegeven: ook daarop gaan massa’s tweedehands elektronische spullen van hand tot hand, maar meestal met garantie tot de brievenbus – als er al een echte iPhone in de doos zit en geen blokje hout.

‘Marktplaats is voor een andere doelgroep’, zegt Topuz diplomatiek. ‘Wij bieden meer gemak, en je hoeft bijvoorbeeld ook niet in onderhandeling te gaan met bieders over de prijs.’

Ook interessant: de prijzen voor alle spullen worden niet door de verkoper, maar door de ‘pricing engine’ van Valyuu vastgesteld. ‘Die zorgt ervoor dat de consumenten aan beide kanten de beste prijs krijgen, en wordt daarvoor voortdurend gevoed met actuele prijsinformatie.’

Wie geduld heeft laat zijn telefoon in consignatie verkopen door het platform en krijgt daarna uitbetaald, maar je kunt ook binnen 24 uur of zelfs 12 uur uitbetaald krijgen. Dan koopt het platform het product vooraf in, maar daar staat wel een lagere vergoeding tegenover.

Oprichters van Swapfiets, Afterpay en Crisp

Topuz en Esterabadi werkten bij Techstars een minimum viable product uit waarmee ze al indruk maakten. Ook op investeerders: de oprichters van Swapfiets, Afterpay, Crisp en Fastned en andere angels legden vorig jaar al eens 625K bij elkaar om Valyuu een volgende fase in te loodsen.

Sinds livegang in mei vorig jaar zijn al bijna 25.000 producten verkocht via Valyuu, met als top 5 smartphones van diverse merken, Apple laptops en bureaucomputers, smartwatches en oordopjes.

En ook al draaien de transacties om consumenten, de oprichters doen ook al zaken met grote e-tailers en telecombedrijven die mogelijkheden zoeken voor recommerce: het opnieuw in omloop brengen van tweedehands producten. ‘Tot nu toe waren hun pogingen verliesgevend voor de partners die eraan meewerkten. Ons model levert ze geld op: de verkoper besteedt de opbrengst aan een nieuw product, de conversie gaat omhoog en je kunt laten zien dat je duurzaam zaken doet.’

‘Geen miljoenen zonder tractie’

Topuz kan zijn zakelijke klanten helpen met de pricing engine en andere software, of hij zou zijn platform ook white label kunnen aanbieden zodat consumenten onder de vlag van een bekende winkel of merk met elkaar kunnen handelen. Wat dat betreft wil hij niet het achterste van zijn tong laten zien.

‘We helpen al hele grote namen. Maar de markt bestaat uit partijen die al heel lang actief zijn en moeilijk uit hun comfortzone komen. Maar binnenkort hoop ik dat we mogen vertellen met welke e-tailer we gaan samenwerken, het is in elk geval een van de grootste van Nederland.’

Even over die klinkende namen die nu hun geld inzetten op zijn circulaire elektronicamarktplaats. Was het een klus om in deze schrale tijd 2,4 miljoen los te praten? ‘Nou ja, het is geen 2021 meer, een tijd waarin je zonder tractie nog miljoenen meekreeg. We zijn echt bij heel veel partijen langsgeweest en hebben veel tijd gestoken in de gesprekken. In deze markt moet je een relatie opbouwen, vertrouwen winnen. Als je wat langer in gesprek bent heeft dat als voordeel dat je kunt laten zien dat je groei niet ophoudt.’

Lees ook: Geld ophalen tegen lagere waardering: wat ondernemers moeten weten over ‘down rounds’

Bouwen van consumentenmerk

De ronde kwam, een jaar na de eerste pre-seedronde en op het moment dat Valyuu duidelijke tractie heeft gekregen, redelijk volgens schema rond. En zonder enige arrogantie: Topuz heeft ook tegen best wat partijen nee moeten zeggen.

‘We wilden alleen in zee met partijen die een bepaalde inbreng kunnen hebben, naast het geld. We hebben vooraf vastgesteld dat we een impactinvesteerder aan ons willen binden zodat die kant van het verhaal goed voor het voetlicht komt. En we wilden een investeerder die supergoed is in het bouwen van consumentenmerken. Dat is Slingshot geworden.’

Met hun geld kan Valyuu zijn platform doorontwikkelen en extra teamleden aannemen. De teller staat op 21. Topuz houdt naast de techniek ook klantservice, testen en logistiek in eigen huis. Hij wil het aantal productcategorieën verder uitbreiden. ‘Wat dat betreft werken we aan een inclusief platform, door de prijzen, maar ook door de hoeveelheid en soort artikelen die je er zult vinden: een ‘wide-range’, inclusief in de toekomst ook Dysons, drones van DJI, Sonos audio-apparatuur enzovoorts.’

Het is op dit moment ook zeker niet alleen Apple, geeft Topuz aan. ‘De verhouding iPhone-Android is fifty-fifty.’

Valyuu breidt ook geografisch uit: kortgeleden werd het platform in Duitsland actief. ‘Dat is heel vers, we zijn daar de markt aan het verkennen om te kijken hoe consumenten daar gedragen. Maar wat logistiek betreft is het vrij simpel om te handelen binnen Europa.’

Meer impact dan als architect

Je zou kunnen stellen dat Topuz dankzij zijn studentenbaan de kennis en inspiratie heeft opgedaan die na zijn afstuderen de basis vormde voor een Europese startup. Best opmerkelijk zijn daarbij de masterdiploma’s die de oprichters van Valyuu op zak hebben: Esterabadi studeerde gezondheidswetenschappen in Maastricht, Topuz zelf studeerde bouwkunde in Eindhoven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als architect kun je toch ook bijdragen aan een circulaire wereld? ‘Ik kan hiermee veel meer impact maken dan als architect: dit heeft zo’n enorme potentie.’

Lees ook: Jan Rotmans over de noodzaak van een circulaire economie: ‘Alles draait straks om grondstoffen’