1. Matthieu van der Poel
Mathieu van der Poel, die in augustus wereldkampioen wielrennen werd, is betrokken bij de Antwerpse healthtech-startup 4GOLD. De onderneming maakt gebruik van geavanceerde AI-technologie en DNA-tests om de gezondheid en prestaties van sporters te optimaliseren met voedingssupplementen.
Vlak nadat Van der Poel de regenboogtrui pakte, kon 4GOLD veel nieuwe klanten verwelkomen. Toch heeft Van der Poel wel wat kritiek gekregen van experts op zijn sportvoedingmerk. Het zou vooral marketing en pure verkoop zijn in plaats van wetenschap, zeggen kenners in Het Nieuwsblad.
Inmiddels heeft 4GOLD al meer dan 20.000 klanten, waaronder de Belgische wielerploeg Alpecin-Deceuninck en voetbalclub Royal Antwerp FC, waarmee 4GOLD een stevige basis heeft opgebouwd. Met de recente financiering van 1,3 miljoen euro wil het team achter 4GOLD nu ook internationaal doorbreken.
Lees ook: Tom Dumoulin stapt in Velor, een startup voor circulaire wielerkleding
2. Pauline Mulder
Pauline Mulder kennen we vooral uit de tenniswereld; in haar jeugd tenniste ze bij de wereldtop. Ze trainde en speelde internationale toernooien met onder andere Jacco Eltingh en Richard Kraijcek. In 2014 richtte Mulder PFM Underwear op, een boxershortmerk voor mannen ontworpen door vrouwen. Het werd al gauw het snelst groeiende ondergoedmerk van Nederland.
Ze wist topsporters als Olympisch zwemmer en Europees kampioen Sebastiaan Verschuren en wereldkampioen kickboksen Rico Verhoeven aan haar merk te verbinden. Voor Verhoeven ontwierp ze zelfs een eigen ondergoedlijn. Ook werkte ze samen met onder meer Dave en Donny Roelvink en Nicolette Kluijver. Met hen ontwikkelde ze merchandise die ze verkocht aan grote supermarktketens.
Dit jaar bracht ze ook een boek uit: Ace: Bereik je droomdoelen met een topsportmentaliteit. Want de tennistop bereiken in je jeugd, dat gebeurt niet zomaar: daar was wel een topsportmentaliteit voor nodig. Volgens Mulder kan iedereen met een dergelijke mindset zijn doelen bereiken, in alle facetten van het leven.
3. John Goossens
John Goossens, voormalig profvoetballer van clubs als N.E.C., Feyenoord, Chicago Fire en ADO Den Haag, is medeoprichter van Fuse Sports. Dit bedrijf biedt financieel advies aan voetballers en andere sporters. Nadat Goossens een ernstige blessure opliep, stapte hij naar een financieel adviseur. Het was het eerste moment waarop hij begon na te denken over zijn financiën.
Volgens Goossens is het moeilijk voor jonge voetballers om plotseling veel geld te verdienen. Tijdens de trainingen met het eerste elftal zag hij hoe andere spelers luxueuze horloges en dure leaseauto’s hadden. Hij dacht bij zichzelf: ik wil ook dat soort spullen hebben. Al snel vond hij een Audi A3 niet meer goed genoeg en wilde hij graag in een A4 of A5 rijden.
Belachelijk, realiseerde hij zich achteraf. Als voetballer keek hij niet verder dan de volgende dag. En dat vindt hij zonde, want met een goed financieel plan had hij veel meer kunnen bereiken. Nu wil hij andere professionele voetballers helpen op financieel gebied, zodat ze de juiste kennis opdoen en bewuste keuzes maken met hun geld.
4. Kim Lammers
Olympisch hockeykampioen Kim Lammers is mede-oprichter van Circulr. Lammers is vooral bekend vanwege haar succesvolle hockeycarrière, waarin ze tot 14 juni 2014 maar liefst tweehonderd officiële interlands speelde en 124 keer scoorde voor het Nederlandse nationale vrouwenteam.
Circulr heeft als doel om gerecyclede sportkleding, trainingsmaterialen en accessoires te ontwikkelen en daarmee de sportwereld volledig circulair te maken. In eerste instantie werden de producten binnen hun eigen netwerk verkocht. Dat bleek al snel succesvol, want verschillende sportverenigingen begonnen Circulr ook te benaderen.
Lammers fungeert als het gezicht van de organisatie en vindt dat de sportwereld momenteel vastzit in een lineair systeem, dat zorgt voor veel verspilling van materialen en een grote ecologische voetafdruk. Denk bijvoorbeeld aan T-shirts die vernietigd moeten worden omdat het logo verkeerd is gedrukt, sponsordoeken die na afloop van een sponsorcontract nutteloos worden of bidons die ronddwalen op sportverenigingen en uiteindelijk bij het afval belanden.
Lees ook: Circulr van oud-hockeyster Kim Lammers wil de sportwereld 100 procent circulair maken
5. Siem en Luuk de Jong
De broertjes De Jong maken zich zorgen over het klimaat en hebben daarom een duurzame kledinglijn genaamd ‘2050’ opgezet. Siem speelde tussen 2007 en 2014 meer dan 150 wedstrijden voor Ajax als middenvelder of spits. Luuk speelt als aanvaller voor PSV, dat hem in 2022 overnam van Sevilla.
De twee hadden al wat ervaring in de modewereld, maar bouwen nu bewust aan een nieuw bedrijf. Het merk 2050 heeft als doel mode naar de toekomst te brengen door klimaatdoelstellingen en vakmanschap centraal te stellen. Alle kledingstukken worden volledig geproduceerd in Amsterdam door kleermakers met een vluchtelingenachtergrond en zijn gemaakt van gerecyclede materialen.
De voetbalbroers hebben een groot bereik en zijn zich bewust van de impact die ze kunnen maken. Ze beseffen dat ze als welvarende mensen bijdragen aan vervuiling, maar erkennen ook dat het moeilijk is om volledig klimaatneutraal te leven zonder jezelf buiten de maatschappij te plaatsen.
6. Mark Tuitert
Mark Tuitert, voormalig schaatser en oprichter van FIRST Energy Gum, begrijpt als geen ander dat tegenslagen noodzakelijk zijn voor vooruitgang. Zijn bedrijf produceert cafeïnekauwgom die zowel fysieke als mentale energie geeft.
Als Olympisch kampioen op de 1.500 meter langebaanschaatsen in 2010 dronk Tuitert altijd twee espresso’s voor belangrijke wedstrijden om energie en focus te krijgen. Op dat moment kwam het idee in hem op om cafeïne toe te voegen aan kauwgom.
Vier jaar geleden ontmoette hij toevallig zijn huidige zakenpartners die al bezig waren met de ontwikkeling van een cafeïnekauwgom genaamd Liquid Core Gum Company, samen met een Amerikaanse partner.
Het product vond snel zijn weg naar topsporters zoals judoka Henk Grol, schaatsster Jutta Leerdam en shorttracker Suzanne Schulting. Tijdens het EK voetbal voor mannen in 2021 zag Tuitert zelfs de Energy Gum liggen op de kleedkamerstoel van Denzel Dumfries, die net was uitgeroepen tot man of the match.
Tuitert koos bewust voor een online-only strategie met zijn bedrijf, vooral vanwege de lage kosten. FIRST Energy Gum richt zich op iedereen die behoefte heeft aan extra energie, dus niet alleen op (top)sporters.
7. Anna van der Breggen
Anna van der Breggen is ploegleidster bij SD Worx Cycling Team, een internationale wielerploeg die momenteel het vrouwenwielrennen domineert. Tot 2021 was ze zelf ook professioneel renster. In tien jaar tijd werd ze Olympisch, wereld-, Europees én Nederlands kampioen op de weg. En in de individuele tijdrit pakte zo ook de nodige medailles.
In 2022 stapte ze in als investeerder bij TrueKinetix, het bedrijf van Bas van Rens dat een geavanceerde indoor fietstrainer maakt. Daarmee rondde TrueKinetix een financieringsronde af waarbij bijna 2,5 miljoen euro is opgehaald, onder meer via directe investeringen en crowdfunding.
Van der Breggen is ook ambassadeur van het merk, dat wil uitgroeien tot de gouden standaard in de indoor fietswereld.
Lees ook ons interview met Bas van Rens van TrueKinetix: ‘Pas onderweg kwam ik erachter: hardware is hard’