Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Circulr wil de sportwereld 100% circulair maken met gerecyclede kleding, pionnen en tassen

Circulr ontwikkelt gerecyclede sportkleding, trainingsmaterialen en accessoires. De missie? De sportwereld honderd procent circulair maken. 'Wij brengen de reststromen van de sport weer terug in de sport', aldus medeoprichtster en olympisch hockeykampioen Kim Lammers.

circulr kim lammers
Foto: Circulr

Wat is Circulr?

Circulr biedt sportmaterialen en -kleding van honderd procent gerecycled materiaal aan. De collectie wordt gemaakt van reststromen uit zowel ‘pre-consumer waste’ (bijvoorbeeld productieresten uit de kledingindustrie) als post-consumer waste (gebruikte kleding en sportmaterialen). Over de herkomst, de productie en de partners is de startup transparant.

Kim Lammers (links op de foto boven) treedt op als het gezicht van de organisatie: ‘De sportwereld zit vast in een lineair systeem. Dat leidt tot veel verspilling van materialen én een grote carbon footprint‘, aldus de voormalig hockeyinternational.

Denk aan T-shirts die vernietigd moeten worden, omdat het logo er verkeerd op staat, sponsordoeken die na afloop van een sponsorcontract geen functie meer hebben of bidons die op verenigingen rondzwerven en bij het restafval belanden.

Als je de wereld wil veranderen, moet je samenwerken

‘Dat kan echt niet meer in deze tijd’, aldus Lammers. ‘Samen met onze recycling- en productiepartners zorgen wij ervoor dat deze producten in een circulair systeem verwerkt worden tot nieuwe sportieve producten. Hiermee proberen we verspilling tegen te gaan en de negatieve impact van sport op het milieu te beperken.’

Circulr onderscheidt zich door reststromen uit de sportwereld lokaal te verwerken en te recyclen. Zo produceert de startup onder meer de eerste in Nederland gerecyclede sportpion ter wereld. En het team werkt aan een ontwikkeling waarin polyester sportkleding van verenigingen circulair verwerkt kan worden tot weer nieuwe wedstrijdkleding.

‘Binnen dat proces werken we samen in een keten van gespecialiseerde, innovatieve partijen die net als wij een verschil willen maken. Als je de wereld wil veranderen, moet je samenwerken. Dat lukt je niet alleen.’

kim lammers circulr
Kim Lammers. Foto: Circulr

Wie zitten erachter?

Aan het roer staan Kim Lammers (41), Fleur Nijland (41) en Floris Verheij (40). Lammers kennen we van haar hockeycarrière: zij speelde tot 14 juni 2014 tweehonderd officiële interlands en scoorde 124 doelpunten voor de Nederlandse vrouwenploeg. En Nijland en Verheij richtten eerder Woodlane Products op, een bedrijf in duurzaam speelgoed en interieuraccessoires.

Lammers treedt op als verbinder, Nijland houdt zich bezig met marketing en sales en Verheij is het creatieve brein, vertelt Lammers. ‘Het idee ontstond vlak voor de coronacrisis, met een gerecyclede hockeytas. Floris is een vriend van mijn broer en dacht: hier moet ik Kim voor hebben. Hij raakte mij met het thema duurzaamheid.’

‘Toen Floris later ook bij me terugkwam met gerecyclede sportkleding, sloeg ik daarop aan. We brainstormden over de impact die we in de sportwereld konden maken en gingen van start.’

Ze verkochten de producten eerst in hun eigen netwerk. Dat liep behoorlijk lekker. Al snel klopten sportverenigingen aan. ‘Ze vertelden over hun reststromen. Toen zijn we kritisch gaan kijken. Blijven we hobbymatig aansukkelen of gaan we knallen en écht iets veranderen? Eind 2021 kozen we voor dat laatste.’

Wie zitten erop te wachten?

Circulr richt zich op het verenigingsleven dat wil (en volgens Lammers moet) verduurzamen. De startup zamelt gebruikte materialen en kleding in en levert ook weer nieuwe trainingsmaterialen en kleding terug. Tegelijkertijd richt het merk zich op consumenten (via de eigen webshop en retail) en bedrijven die op zoek zijn naar sportieve én duurzame kleding en promotiemateriaal, voorzien van hun eigen logo.

Hoever is Circulr?

Momenteel is de Circulr-collectie bij ruim twintig retailers te koop. Ook spelen dit seizoen tussen de vijftig en honderd sportverenigingen met circulaire pionnen en zijn er enkele duizenden kledingstukken verkocht. Volgens Lammers begint verder de zakelijke markt aan te trekken. Een mooi begin, maar Circulr wil meer.

Op dit moment praat de startup met verschillende grote namen, die zichtbaar zijn in de sportsponsoring. Samen met hen wil Circulr circulaire producten nog betaalbaarder maken voor verenigingen. Bijvoorbeeld door een deel te sponsoren, verenigingen te laten sparen of door subsidies te verstrekken.

In 2022 werd onder meer een samenwerking met ABN Amro opgezet: ‘We zamelden oude kleding in bij hockeyclubs en recycleden dit tot nieuwe sweaters: de Trui van morgen. Die konden deelnemende leden vervolgens met korting kopen.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Wat is het verdienmodel van Circulr?

De omzet komt uit de verkoop van sportkleding en trainingsmaterialen aan bedrijven, retailers, consumenten en sportverenigingen. In de toekomst verwacht Lammers ook omzet uit de verkoop van grondstoffen en halffabricaten aan producenten en sportmerken.

De producten zijn gemiddeld genomen iets duurder dan de niet gerecyclede sportitems. Het succes valt of staat volgens Lammers met het kunnen veranderen van de mindset in de sport. ‘Ons product heeft misschien een hogere aanschafprijs, maar gaat langer mee, heeft een veel beter verhaal en lagere footprint.’

Niet duurder, maar duurzamer. Die mindset proberen wij te veranderen.

Dit laatste is vooral voor bedrijven en sportverenigingen belangrijk. ‘Een pion van lage kwaliteit nieuw plastic kost minder dan een circulaire pion van premium kwaliteit, gemaakt in Nederland. Je moet je echter wel beseffen dat die goedkopere pion vaak na één seizoen kapot gaat en die van ons meerdere seizoenen meegaat. Niet duurder, maar duurzamer. Die mindset proberen wij te veranderen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Circulr maakt nog geen winst. Elke euro die de startup verdiend, gaat momenteel weer terug het bedrijf in. Alles wordt nu nog volledig in marketing en ontwikkeling gestoken.

Nog geld nodig?

De startup is op zoek naar geschikte investeerders, vertelt Lammers. ‘We zoeken bij voorkeur een investeerder die affiniteit heeft met de sportwereld en gelijk een netwerk en kennis met zich meebrengt.’ Het gewenste bedrag? Dat houdt ze nog even voor zich.

Lees meer over startups en scaleups: