Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ticketswap-oprichter Hans Ober over zijn vertrek als ceo: ‘Ik word voorlopig als joker ingezet’

Ruim twaalf jaar nadat hij marktplaats voor tweedehands kaartjes Ticketswap heeft opgericht, laat Hans Ober de leiding over zijn bedrijf over aan een ander. En dat voelt goed, heel natuurlijk. 'Op een gegeven moment ben je voor de derde keer met hetzelfde probleem bezig. Dan heb je iemand nodig met een frisse blik.'

hans ober ticketswap vertrek

Het wás zijn kamer, maar sinds twee weken is het vertrek met uitzicht op het Amsterdamse Rokin van zijn opvolger, ceo Jan van Casteren. Zo te zien heeft die zich nog niet uitgebreid geïnstalleerd, en er liggen nog wat spullen van Hans Ober, medeoprichter en voormalig ceo van Ticketswap.

‘Die reiskoffer heb ik gekregen voor mijn afscheid’, wijst hij in een hoek. ‘En normaal zat ik dus waar jij nu zit, achter het bureau.’

Een beetje onwennig? Valt wel mee, zegt Ober. Formeel is hij nu aandeelhouder en commissaris bij de verkoper van tweedehands kaartjes voor festivals, concerten, andere events en ervaringen. Hij neemt de zomer de tijd om even afstand te nemen.

Hij gunt vooral zijn opvolger de ruimte om zich het bedrijf en de mensen helemaal eigen te maken. Maar daarna is hij weer beschikbaar voor de tent die hij ruim twaalf jaar runde en die het in 2014 schopte tot de MT/Sprout Challenger-lijst.

‘Mijn medeoprichters Ruud (Kamphuis, red.) en Frank (Roor) zijn de afgelopen tijd ook teruggetreden, maar die zijn ook weer gewoon bezig met nieuwe projecten voor Ticketswap. We willen het platform socialer maken, zorgen dat je straks weet waar je vrienden naartoe gaan, dat werk.’

Ober besloot zelf te vertrekken als ceo

Ober vindt het leuk als ze straks weer met zijn drieën nieuwe dingen kunnen bedenken en bouwen. ‘Ik stel me voor dat ik meer als joker inzetbaar ben, alles met goedkeuring van de ceo natuurlijk. De komende tijd wil ik onderzoeken van welke dingen ik energie krijg en waar ik de meeste waarde kan toevoegen voor het bedrijf.’

‘Als het helpt dat ik naar een beurs of een afspraak met een grote internationale partner ga, doe ik dat graag. Als oprichter breng je toch altijd extra gewicht mee. Maar de dagelijkse operatie laat ik aan Jan en het team.’

Ober nam, daar hamert hij op, zelf het besluit om te vertrekken als ceo. ‘Het is een beslissing die ik zelf heb genomen. Geen makkelijke, trouwens. Maar op een gegeven moment merk je dat je voor de derde keer met hetzelfde probleem bezig bent, terwijl je met alle geleerde lessen niet in staat bent het met nieuwe inzichten verder te brengen. Dat het opnieuw tijd is om de company values aan te pakken, terwijl je dat al twee keer eerder gedaan hebt. Dan vraag je je af: wat heeft het bedrijf nu echt nodig? Frisse energie, nieuwe motivatie, iemand die met een andere blik kijkt.’

Ceo haalde de lunch bij Albert Heijn

Aan die rol als ceo op zich ligt het niet, die veranderde telkens met de fase waarin Ticketswap verkeerde en lag hem prima. Ober gebruikt in elk geval niet het ‘ik werd van ondernemer ineens manager’ als argument, iets wat je vaker hoort bij ondernemers die een steeds groter bedrijf moeten leiden. Zijn rol als ceo veranderde ook telkens met de tijd, legt hij uit.

‘In het begin waren we gewoon met zijn drieën, met mij als enige niet-techie en ceo achter zijn naam. Daardoor kreeg ik vanzelf de algemene dingen te doen: ‘Wil je dat deze belangrijke feature op tijd af komt? Ga dan maar even naar de Albert Heijn lunch halen.”

Het vervolg was dat Ober finance, hr, sales en klantenservice kreeg toegeschoven. ‘Ik heb mezelf in veel nieuwe dingen moeten trainen, maar dat is juist leuk. Later gingen we verder professionaliseren, vormden we afdelingen en kon ik experts aanstellen om die te leiden. Dit is dus niet de eerste keer dat ik mijn verantwoordelijkheid overdraag.’

Lees ook: Zo blijf je als ondernemer iedere groeifase de baas

Verantwoordelijkheden werden statisch

‘Uiteindelijk werd mijn rol meer een van iemand die de mensen uit de organisatie in hun kracht zet, zorgt dat de samenwerking harmonieus verloopt. Afstemmen, het informeren van iedereen over alles, en dat dan net zo vaak doen dat het blijft hangen. En ja, soms is het frustrerend als je ziet dat een probleem maar niet wordt opgelost, terwijl je er ook weer niet met je grote ceo-schoenen doorheen kunt gaan lopen.’

Niet dat Ticketswap ooit een amateuristische club was, maar door de continu veranderende buitenwereld is opnieuw een professionaliseringsslag nodig. ‘Er komt een moment dat je verder moet bouwen: intern alles beter organiseren, processen stroomlijnen, professioneler worden in partnerschappen. Daar hoort dan ook bij dat je als oprichter nadenkt over je eigen rol. Mijn verantwoordelijkheden werden een beetje statisch. ’

Nieuwe ceo komt van Flexport

‘Ik ben vooral een probleemoplosser. Ik hou ervan wanneer iets vastloopt en je moet gaan sleutelen. Mijn energie komt uit het versimpelen van het product dat we leveren, frictie weghalen bij het aanbieden, vinden en kopen van een ticket. Maar in een groeiend bedrijf ben je als ceo op een gegeven moment vooral bezig met de interne harmonie: afstemmen, informeren. Ik merkte dat ik daar minder blij van werd.’

ticketswap jan van casteren hans ober
Jan van Casteren (L) is Hans Ober opgevolgd als ceo van Ticketswap. Foto: Ticketswap

Nu is er dus iemand gevonden die daar wel blij van wordt. Jan van Casteren bouwde voor digitale expediteur Flexport de Europese activiteiten op tot een bedrijf met 400 werknemers. ‘En vanaf het begin is hij een enthousiast gebruiker van Ticketswap, hij is nogal dol op festivals.’ Maar hij zat niet in het netwerk van Ober en zijn compagnons.

‘We zijn met een headhunter een formeel proces gestart, omdat we wilden dat alle kandidaten op dezelfde manier zouden worden beoordeeld. Jan bleek een enorme fit qua energie en ervaring. En wat voor mij belangrijk was, is dat ik iemand vond die past bij onze normen en waarden. En dat is Jan.’

Lees ook: Afspraak met een headhunter? Zo bereid je je goed voor: ‘Lieg nooit over je salaris’

Veel praten, vooral niet over Ticketswap

Hoe krijg je het gevoel dat je de leiding over je bedrijf aan iemand kunt toevertrouwen? ‘Door veel met elkaar te praten en vooral niet over Ticketswap te lullen. Over wat je belangrijk vindt in het leven. Waarom heb je bepaalde keuzes gemaakt? Hoe kijk je ergens tegenaan? Natuurlijk hebben we in de fase daarvoor wel gewoon geluncht, scenario’s opgesteld, board presentaties gehouden. Maar het ging heel organisch.’

Ober geeft toe: vorig jaar was er geen sprake van dat hij een stap terug zou doen, en in de jaren daarvoor ook niet. Ticketswap heeft vooral sinds corona waanzinnige jaren meegemaakt. Tot dat moment had de hele wereld zitten wachten op de mogelijkheid om kaartjes op een eerlijke manier door te verkopen en kon Ticketswap groeien tot miljoenen gebruikers.

Megahard getroffen door corona

‘We zagen corona vanuit Azië naderen, maar toen het Italië bereikte wisten we: oh shit, we zijn de pineut.’ Nederland ging op slot, en toen weer open, en daarna weer op slot. ‘Ticketswap werd megahard getroffen. Events werden gecanceld, verplaatst, het was een chaos en klanten gingen ons nog eerder bellen dan de organisator zelf. En wij konden hier wel mooie dingen ontwikkelen, maar niets testen.’

Inkrimpen, loonsteun, uitstel van belasting, Ober deed wat alle getroffen ondernemers moesten doen. ‘We waren eind 2019 uitgerekend bezig met een fundingronde. Niet tegen unicorn-achtige voorwaarden hoor, maar achteraf goed dat we die niet hebben afgemaakt. We waren flink afgeslankt en wisten: als alles straks weer open gaat, staat iedereen te trappelen om weer het weiland in te gaan en zitten we in pole position.’

Verliezen en ontslagen na corona

Rond die tijd, in 2021, meldde Maarten Beucker Andreae zich, ooit oprichter van Tweedehands.be en de investeerder met wie Ober al voor corona had gesproken. ‘Die zei: “Ik heb tijdens covid mijn zonden overdacht en een van de dingen waar ik van baal, is dat ik niet in jullie heb geïnvesteerd.” Die kans hebben we toen gegrepen. Ik noem het altijd een pre-corona-deal die we in de nadagen van corona hebben kunnen sluiten. Het gaf ons de ruimte om door te bouwen, een marketing- en salesafdeling op te zetten en verder te professionaliseren.’

Toch verkeek Ticketswap zich op de hausse die volgde na corona. Het bedrijf groeide tot meer dan 200 medewerkers, maar de omzet groeide onvoldoende mee. Ook de marketinguitgaven drukten flink op het resultaat, met als gevolg miljoenenverliezen in 2022 en 2023. In dat jaar kwam het verlies uit boven de 6 miljoen, op een omzet van 13,4 miljoen euro. ‘Het post-corona-effect bleek weg te ebben, en daaronder zat toch niet de basis waarop we hadden gerekend. We moesten de personeelskosten terugbrengen en zijn naar zo’n 125 mensen gegaan. Dat vergde veel van de organisatie. Veel mensen hebben een taai jaar achter de rug.’

Extra funding van oprichter Tweedehands.be

Beucker Andreae moest eind 2023 wel opnieuw 4,4 miljoen euro investeren. ‘Anders hadden we echt een groot probleem gehad.’ Of zijn externe aandeelhouder strikte eisen verbond aan die reddende injectie? ‘We hebben ons plan opgesteld en dat voorgelegd aan de board’, zegt Ober.

‘Maarten en zijn collega’s hebben altijd constructief meegedacht, we hebben alle cijfers altijd met ze gedeeld en ze zijn overal bij geweest. Niet om de verantwoordelijkheid af te schuiven hoor, wij zijn altijd in de lead gebleven. We hebben als oprichters met zijn drieën ook nog steeds de meerderheid.’

Verlies in 2024 omgebogen in winst

Maar de aanpak werkte, blijkt ook uit het jaarverslag over vorig jaar. Het verlies werd in 2024 omgebogen naar een nettowinst van ruim 1 miljoen euro, de omzet groeide met een kwart tot 16,8 miljoen. Daar hoort, gezien de percentages die Ticketswap inhoudt bij koper en verkoper, naar schatting meer dan 150 miljoen aan kaartjes bij – Ticketswap geeft zelf dit cijfer niet vrij.

‘De groei komt vooral uit Spanje en Duitsland. In Nederland is de markt moeilijker: hogere ticketprijzen, het besteedbaar inkomen staat onder druk en mensen zijn afwachtend. Als een event niet uitverkocht is, gebeurt er bij ons niets. Maar internationaal zit er nog veel rek in.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Naar een miljard aan ticketomzet

Al met al is zijn bedrijf klaar voor de volgende fase onder de nieuwe ceo, stelt Ober. ‘We hebben miljoenen gebruikers en een platform dat niet alleen goed werkt voor kopers en verkopers, maar ook voor organisatoren. We concurreren minder direct met hun ticketverkoop als ze de resale via ons laten lopen. We bieden nu ook primaire ticketverkoop aan via TicketSwap, dat is voor organisatoren een extra kans om hun bereik te vergroten. We mikken nog steeds op een miljard aan bruto ticketomzet, dat is niet heel onbereikbaar.’

Het zal even zoeken blijven naar zijn nieuwe rol, maar zijn vertrek voelt goed zo, heel natuurlijk, zegt Ober. Niks te klagen, dus. ‘Weet je, ik ben op superjonge leeftijd begonnen als ondernemer en heb ervaringen mogen meemaken waar veel mensen hun hele leven niet aan toekomen. Het is ook fijn om wat flexibeler te zijn. Als je je verveelt, komen de beste ideeën. Hoewel ik me thuis niet bepaald verveel, met een tweede kind van net drie maanden.’