En hop! TheyDo, het bedrijf waarmee Jochem van der Veer, Charles Beaumont en Martin Palamarz software leveren voor zogeheten customer journey management, haalt weer een flinke sloot geld op. Het Britse Blossom Capital, dat ruim een jaar geleden al een ronde van 12 miljoen leidde, regelde dit keer 34 miljoen dollar.
Bestaande investeerders als Arches Capital en InnovationQuarter lapten ook bij. Maar de nieuwe aandeelhouders die het drietal nu binnenhaalt, mogen er ook zijn: de Vlaamse marketinggoeroe Steven van Belleghem is bij ons de bekendste.
Het Amerikaanse Highsage Ventures en 20Sales zijn bij ons minder bekend, maar minstens zo interessant om erbij te hebben, vertelt TheyDo-ceo Van der Veer. ‘Highsage is supergoed genetwerkt bij de grootste bedrijven in Amerika, de Fortune 500, en achter 20Sales zit een groep angels die verantwoordelijk zijn voor de go-to-market van bedrijven die samen miljarden omzetten.’
Klantreis perfectioneren
Eerst even wat TheyDo, ruim een jaar geleden nog Startup van de Week op MT/Sprout, zo hard laat gaan. Van der Veer en compagnons leveren software voor customer journey management, een veelomvattend platform waarmee bedrijven de klantreis kunnen perfectioneren.
‘Alle leiders zeggen dat ze de klant centraal stellen, dat ze vanuit de klant denken en doen aan customer success. En dat zegt binnen hun bedrijven ook iedereen die verantwoordelijk is voor product, marketing, sales en service. Maar vraag het de klant, en dan ervaart een kleine minderheid dat ook werkelijk zo.’
‘Het probleem is dat er zó veel contactmomenten zijn met het merk, zo veel manier waarop klanten bij je binnenkomen en een transacties sluiten, dat je het overzicht mist. Sommige bedrijven hebben tegen de duizend customer journeys. Afdelingen werken vaak geïsoleerd allemaal aan het centraal stellen van hun klant. Onze software zorgt dat je inzicht krijgt in al die interacties en wat het resultaat ervan is geweest. Zo kun je de strategie om vanuit de klant te werken pas echt goed neerzetten. Dat is echt een ommezwaai.’
TheyDo begonnen vanuit adviesbureau
TheyDo begon vanuit het adviesbureau waarmee de drie oprichters klanten hielpen met het managen en vormgeven van de customer journey, maar kreeg echt vleugels toen ze besloten van de software de ze al gebruikten een startup te maken. Dat was in 2019, en elk jaar gaat het harder.
Toen we Van der Veer eind 2022 spraken, na die eerste stevige fundingronde, had hij net zijn omzet verdriedubbeld, dankzij mooie klanten als Atlassian, Cisco, T-Mobile, Bol en PostNL. Maar ook in 2023 is TheyDo keer drie gegaan.
Home Depot en Ford zijn klant
Inmiddels werken er – volledig remote, zegt Van der Veer trots – 75 mensen bij de specialist in customer journey management. Dat aantal zal vooral dankzij de groei in Noord-Amerika snel naar de 100 gaan. Home Depot, Ford, Polestar: Van der Veer kan met nog meer grote namen strooien. En de ambitie is zeker in de VS en Canada zo mogelijk nog groter dan voorheen.
‘De pull vanuit de markt is echt sterk. Zeker de grootste bedrijven zien de waarde voor hun business als ze hun klantreis beter inrichten en hun afdelingen beter met elkaar laten samenwerken. Zo kun je meer doen met elke dollar, en dat is zeer relevant.’
Naar 100 miljoen groeien
TheyDo is op weg het befaamde ‘triple twice, double three times’-model dat top-vc Andreessen Horowitz hanteert te overtreffen. ‘We volgen het ideale pad, meer kan ik niet zeggen over onze huidige omzet. Maar het plan is inderdaad om zo naar 100 miljoen te groeien.’
Maar dergelijke bedragen en de unicornwaardering die daarop een keer zou kunnen volgen, zijn helemaal niet het doel. ‘Ik wilde nooit een softwarebedrijf bouwen, ik wil de markt veranderen en iets neerzetten waar over twintig jaar nog steeds veel bedrijven plezier van hebben.’
Voldoende cash om door te sprinten
Het geld van de vorige ronde was ook nog niet eens op, zegt Van der Veer. ‘We konden nog een jaar vooruit maar hadden wel besloten dat we ergens na dit kwartaal een volgende ronde zouden doen. Andere investeerders toonden al interesse, toen Blossom voorstelde: waarom doen wij die ronde niet?’
Van der Veer wil niet groeien at all cost, maar een gezond bedrijf bouwen. ‘Maar het is wel fijn als je voldoende cash geregeld hebt om de groei te realiseren die je voor ogen hebt. We kunnen straks besluiten door te sprinten, of richting winstgevendheid te gaan. Ik denk dat weinig bedrijven zo’n gezonde uitgangspositie hebben op dit moment.’
First- time founders
Van de drie oprichters is Van der Veer de UX-expert als interactieve ontwerper. Beaumont, opgeleid aan de TU Delft, is de webdeveloper en cto, en de Zweed Palamarz de strateeg. Zo hebben ze ook de taken onder elkaar verdeeld, terwijl ze inmiddels leadership teams hebben samengesteld met ‘zwaargewichten uit de industrie’.
‘Wij zijn ook maar first-time founders’, zegt de ceo. Ja, zijn rol is nogal veranderd nu hij geen clubje van twintig, maar straks een van honderd leidt, verdeeld over Europa en Noord-Amerika.
‘Ik ga nog steeds over het product, het ontwerp en de marketing. Maar de helft van mijn tijd besteed ik inmiddels aan hiring, het aantrekken van de beste talenten. En de andere helft praat ik met klanten, doe ik aan evangelisering. Dat is best goed te doen, want het is een tweesnijdend zwaard. Wat ik leer over mijn klanten, neem ik mee naar de productontwikkeling.’
Persoonlijke groei als ceo
En ondertussen moet hij als ceo ook meters maken in zijn persoonlijke groei als leider. ‘Ik gebruik mijn investeerders en adviseurs als klankbord en we worden ook gecoacht. Het is niet de vraag: waar zitten je zwakheden? Het is vooral: waar ben je goed in, en hoe organiseer je je bedrijf zo dat je daarop kunt focussen.’
In de begindagen van TheyDo ging interactief ontwerper Van der Veer bijvoorbeeld over de financiën. ‘Daar heb ik nu veel betere specialisten voor rondlopen. Ik ben sterk in het vertellen van ons verhaal, het naar buiten brengen van de visie op customer journey management en zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan.’
‘Maar uiteindelijk is TheyDo niet de grote Jochem-show. Ik sta het liefst op de achtergrond. Mijn belangrijkste doel is het vak van customer journey management op niveau te krijgen.’