Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sparqle wil met 1,2 miljoen aan vers kapitaal de ‘last mile’ uitstootvrij maken

Pakketten bezorgen moet zeker in binnensteden zo snel mogelijk uitstootvrij. Startup van de Week Sparqle knoopt met zijn last mile delivery-platform webshops en andere retailers aan bezorgers met bakfietsen en ander duurzaam transport. Met 1,2 miljoen euro aan nieuwe financiering wil Sparqle de groei versnellen.

sparqle last mile delivery
Tim van Alphen (l), Maurice Stam (m) en Ruurd Tjeerdema, de oprichters van Sparqle.

Wat doet Sparqle?

Last mile delivery, pakketten bezorgen vanaf een winkel of distributiepunt, levert veel bedrijven hoofdpijn op. Bedenk daarbij dat die leveringen straks in veel grote steden uitstootvrij moeten gebeuren en je snapt dat er nog veel nodig is om dat voor elkaar te krijgen.

Sparqle belooft die noot te kraken met een digitaal platform. Daarop zijn aan de ene kant partijen aangesloten die iets willen laten bezorgen en aan de andere kant duurzame vervoerders die zich met bakfietsen focussen op die fameuze laatste kilometer. Sparqle zet ook eigen bakfietsen in om zijn bezorgnetwerk zo snel mogelijk sluitend te krijgen en zijn technologie verder te testen.

Nu zijn er al veel pakketvervoerders, fietskoeriers en last mile-netwerken, maar volgens medeoprichter van Sparqle Tim van Alphen (31) vliegt zijn startup het vak toch op een nieuwe, unieke manier aan. ‘We voegen aan twee kanten veel waarde toe. We zorgen vanaf de check-out dat artikelen uit bijvoorbeeld een webshop duurzaam en zo efficiënt mogelijk worden afgeleverd bij de consument.’

‘Tegelijkertijd leveren we pakketvolumes aan lokale fietskoeriers en andere duurzame vervoerders, die van onze software gebruik kunnen maken, van routeplanning en fleetmanagent tot en met de apps voor de bezorgers. We berekenen de optimale routes, wat ook leidt tot grotere efficiëntie en minder emissie. Door onze aanpak verzamelen we dankzij data en AI veel inzichten, die willen onze klanten teruggeleverd krijgen voor hun eigen performance- en duurzaamheidsrapportages.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Wie zitten erachter?

Van Alphen werkte eerder bij ABN Amro en het ministerie van Financiën. Samen met zijn jeugdvriend en M&A-specialist Ruurd Tjeerdema (30) ging hij aan de slag met het idee voor het oplossen van die last mile-puzzel met een geavanceerd softwareplatform.

Tjeerdema: ‘Vanuit het idee: dit moet anders en de traditionele vervoerders gaan het niet oplossen. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn gaan praten met voormalig management van Deliveroo en Just Eat Takeaway. Die werden meteen enthousiast: de ex-cto van Just Eat Takeaway en de managing director van Deliveroo Europa zijn zelfs onze adviseurs geworden.’

Oprichter nummer drie is Maurice Stam (30), het technische genie dat eind 2022 zijn baan bij Adyen had opgezegd. Na zeven jaar groeien en mooie dingen bouwen was het tijd voor iets nieuws. ‘Ik ging naar Bali, zette dat op LinkedIn en werd overspoeld met reacties. Ik heb gekeken naar Europese fintechs, maar dat lag toch in het verlengde van wat ik al deed. Dit is toch mooier: een platform helpen bouwen waarmee je tastbare impact maakt.’

Lees ook: De ‘Adyen-maffia’ blijft uitdijen: deze startups zijn opgezet door ex-medewerkers

Wie zitten op Sparqle te wachten?

Grote retailers en webshops die iets moeten laten bezorgen en dat zo duurzaam mogelijk willen doen. Vanaf 2025 moeten ze in dertig Nederlandse binnensteden emissievrij leveren, en ook in andere Europese landen zijn dergelijke ontwikkelingen gaande. Van Alphen: ‘We nemen ze deze zorg uit handen en we kunnen grote volumes aan.’

De bezorgdiensten krijgen via Sparqle toegang tot een stroom pakketten waarmee ze hun ritten kunnen vullen, maar ook tot software om hun een flink stuk van hun operatie te optimaliseren.

sparqle bezorging
Sparqle zet ook eigen bakfietsen in.

Wat is het verdienmodel?

Sparqle rekent aan beide type klanten een vergoeding voor het gebruik van zijn platform. ‘Doordat onze techniek alles superefficiënt regelt, houden we de kosten per levering vanaf het begin laag, terwijl de vervoerder ook een eerlijke prijs wordt geboden en zijn bezorgers efficiënt kan inzetten.’

Binnenkort wil Van Alphen verschillende internationale klanten aankondigen, maar op dit moment noemt hij bloemendienst Bloomon en wijnwinkelier Grapedistrict als gebruikers. 

Hoever is Sparqle?

Sparqle heeft een landelijk dekkend netwerk met honderden fietsen en rijdt in de grotere steden van het land onder eigen merk. Tjeerdema: ‘Doordat we bestaande infrastructuur gebruiken, kunnen we snel schalen. Lokale vervoerders willen in de regel graag toegang tot ons platform.’

Het team achter de startup bestaat uit twaalf mensen, en er zit nogal wat talent tussen, zegt Stam. ‘Ingenieurs van de TU Delft in robotica en AI onder anderen. We ontwikkelen de techniek in eigen huis en maken gebruik van knappe koppen die afkomstig zijn van Deliveroo, Just Eat Takeaway, Picnic en Adyen. Mensen geloven echt in onze missie.’

De software wordt nog uitgebreid met nieuwe AI-functies, zegt Stam. ‘Er zit een next-gen dataplatform achter onze dienst en we gaan ook extra developers aannemen. Er hangen grote klanten in de lucht die we internationaal gaan aansluiten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Het begon voorjaar 2022 met spaargeld, later kwam er een innovatiekrediet van de Rabobank, maar het last mile delivery-platform heeft zojuist een klap gegeven op een investeringsronde van 1,2 miljoen euro. Daarbij is naast alumnifonds Graduate Entrepreneur een trits angels ingestapt, onder wie de genoemde Deliveroo-directeur, de voormalige Just Eat Takeaway-cto en ook een oprichter van Bloomon.

Tjeerdema: ‘We zijn al in gesprek met venturecapitalmaatschappijen, omdat we de ambitie hebben Europa te veroveren. Onze technologie versnelt de duurzame transitie, daar is kapitaal voor nodig.’

Lees ook deze artikelen over startups en financiering: