Wat is RouteLogic?
RouteLogic is online (SaaS-)software waarmee ondernemers geoptimaliseerde routes kunnen plannen als ze hun producten zelf bij de klant bezorgen. De makers hebben zóveel vertrouwen in hun zelfontwikkelde en zelflerende algoritme, dat ze beloven dat gebruikers tot 30 procent op brandstof, rijtijd en CO2-uitstoot kunnen besparen dankzij de ideale routes.
Maar er is meer. Chauffeurs krijgen direct de beste route op hun chauffeurs-app, en klanten weten via track & trace precies binnen welk tijdsvak van een uur de bezorger arriveert. Op kantoor heeft de ondernemer realtime inzicht in waar de chauffeur is en hoe het staat met zijn rijschema, uitstoot en kosten.
‘Die tijd- en brandstofbesparing is mooi, maar ik denk dat gebruikers meer aanslaan op de klantervaring die ze met RouteLogic voor elkaar krijgen’, zegt oprichter van RouteLogic Niels Callenbach (links op de foto boven). ‘Consumenten zijn verwend geraakt door Coolblue en andere partijen, die ze exact vertellen wanneer iets wordt bezorgd. Die extra informatie – en wij kunnen met 98,5 procent zekerheid voorspellen wanneer een chauffeur arriveert – is superbelangrijk voor de klantervaring. Daar word je als bedrijf op beoordeeld.’
Wie zitten erachter?
Callenbach (39) is de bedenker van de software. Hij is opgeleid als bouwkundig ingenieur, maar drijft al ongeveer 20 jaar zijn eigen digitale bureau OrangeTalent, gespecialiseerd in online marketing, design en development. ‘Ik zeg altijd dat ik van de fysieke bouw ben overgestapt naar virtueel bouwen. De gemene deler is dat het vaak draait om het opleveren van projecten waarbij een commerciële blik en planning cruciaal is.’
WeTransfer van Nalden is mijn grote voorbeeld
Callenbach denkt graag mee met de online business van zijn klanten. ‘Ik zag een paar jaar geleden opdrachtgevers worstelen met hun routeplanning en de vragen die hun klantenservice kreeg over hoe laat hun bestelling zou worden geleverd. Die gebruikten soms nog Excel-sheets, of tooltjes die niet bevielen. En de communicatie met de chauffeurs en klanten moest ook efficiënter kunnen, leek me. We zijn daarvoor software gaan bouwen.’
Terwijl OrangeTalent met 20 mensen doordraait als dienstverlener, is Routelogic als eigen product ontwikkeld en is het uiteindelijk twee jaar geleden ook een afzonderlijke onderneming geworden. Callenbach runt die samen met ‘linker- en rechterhand’ Evert-Jan van den Brandhof.
Wie zit te wachten op Routelogic?
Callenbach mikt op ondernemers met een vloot van vijf tot honderden voertuigen. Ondernemers die regelmatig zelf spullen moeten vervoeren en afleveren op verschillende adressen. Wie grote, zware of kwetsbare spullen moet vervoeren, kan niet terecht bij DHL, PostNL of andere pakketdiensten. Bovendien zijn er ondernemers die bij hun producten de installatie of andere diensten leveren. ‘Als je een meubel verkoopt, zet je dat graag bij de klant in elkaar voordat de visite komt.’
Maar het plannen van de meest efficiënte route is een grote uitdaging, helemaal met de brandstofprijzen van dit moment en het gebrek aan chauffeurs. Met de SaaS-dienst van Callenbach kan in principe iedereen aan de slag. En desgewenst regelt hij het systeem nog slimmer in dan het al is. Een klant die vanwege de dichtheid van zijn klantennetwerk in een straal van 60 kilometer wil bezorgen, kan alle orders automatisch splitsen in ‘naar externe vervoerder’ en ‘zelf rijden’.
Dat zelf rijden is helemaal niet zo gek, als het qua kosten en menskracht uitkomt. Want behalve dat je Coolblue kunt spelen met een betere klantcommunicatie en -ervaring, scheelt het je ook nog breuk en verpakkingsmateriaal. ‘Per pallet kun je zo een paar tientjes kwijt zijn aan extra beschermingsmateriaal en inpaktijd.’
Recent hebben partijen uit de logistieke wereld ook ontdekt hoe snel en accuraat het algoritme van RouteLogic werkt. ‘Die willen dat deel van ons product integreren in hun eigen oplossingen. We zijn nog aan het nadenken of we ook op die manier de markt in willen.’
Hoe ver is Routelogic?
Eind 2019 is RouteLogic gelanceerd en het is inmiddels beschikbaar voor routes door heel Nederland. Callenbach koost voor een product-led growth-strategie: het product moet zichzelf verkopen. Daarom is ook zo belangrijk dat het heel simpel – en de eerste periode volledig gratis – is te gebruiken. ‘Dat klinkt logisch, maar is een enorm karwei om goed voor elkaar te krijgen. Wat dat betreft is WeTransfer van Nalden mijn grote voorbeeld.’
‘Mede daarom zijn we in 2020 begonnen met de software opnieuw te bouwen. We wilden een eigen routeberekeningsalgoritme ontwikkelen, omdat dat veel sneller werkt dan wat we voorheen inkochten. Op dit moment is er in Nederland geen tool die sneller en nauwkeuriger plant dan de onze. Bovendien kun je op elk moment over de routes beschikken.’
‘Maar begin vorig jaar hebben we wéér alles vernieuwd. We vonden dat het plannen van routes gemakkelijker kon en de beleving voor de klanten van onze klanten naar een hoger niveau getild kon worden. Dus als je vraagt: is het dan nu goed? Ik denk dat je altijd zult blijven doorontwikkelen naarmate je opschaalt of de product-marketfit vraagt om nieuwe functionaliteiten.’
We hebben de boel tot nu toe prima kunnen bootstrappen en we groeien nu op een duurzame manier
Inmiddels heeft Callenbach 250 klanten voor RouteLogic, waaronder Intratuin en foodleverancier Lindenhoff. ‘Vooral door corona kreeg het een push: veel ondernemers moesten toen besluiten te gaan bezorgen en kwamen tot de conclusie dat ze dat het beste zelf konden gaan doen.’ Hij focust zich voorlopig op Nederland, Europa is daarna aan de beurt. Zijn doel voor 2023 is daarbij dat het gebruik van Routelogic leidt tot een besparing van 1 miljoen kilo CO2.
Het plannen van ritten is een bijzonder vak, en heel anders dan het ‘van A naar B’ waar TomTom en Google zo goed in zijn. Transportbedrijven hebben hun eigen transportmanagementsystemen, maar met een truck pallets vervoeren is iets anders dan met een busje door stad en land spullen bezorgen die binnen een tijdvak van twee uur ter plaatse moeten zijn. In zijn segment kan Callenbach in Nederland geen vergelijkbare aanbieders noemen, zegt hij.
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wat is het verdienmodel?
RouteLogic is eerst een week lang gratis volledig beschikbaar voor iedereen die zelf bezorgroutes wil plannen en kijken hoe het werkt met de chauffeurs en klanten. Daarna is alleen de routeplanfunctie gratis te gebruiken. Voor de volledige functionaliteit rekent Callenbach af per maand of jaar en per voertuig.
Nog geld nodig?
Doordat Callenbach RouteLogic is begonnen vanuit zijn bloeiende digitale bureau, is het volledig uit eigen cashflow gefinancierd. En ook nu de omzet op gang is gekomen, heeft hij niet besloten om de groei aan te jagen met extern kapitaal.
‘Natuurlijk hebben de venturecapitalinvesteerders zich wel gemeld. En ik spreek ze ook af en toe, puur om te ervaren hoe zij tegen de markt aankijken. Maar we hebben de boel tot nu toe prima kunnen bootstrappen en we groeien nu op een duurzame manier. Het moet ook behapbaar blijven. Ik heb geen zin om straks mensen te moeten ontslaan, zoals Amazon.’
Lees meer over startups en scaleups:
- Dit zijn de beste adviezen van investeerders voor startup-ondernemers op zoek naar geld
- 6 overlevingstips voor startups die samenwerken met corporates
- Wanneer kun je als startup het beste je investering naar buiten brengen?
- 8 kenmerken van een pitchdeck waarmee je applaus oogst bij investeerders