De energietransitie komt op gang, maar komt met uitdagingen. Een daarvan is de overbelasting van ons elektriciteitsnet. Bedrijven die willen groeien of verduurzamen, lopen tegen de grenzen van hun netaansluiting aan en moeten op hun handen zitten als ze in de wachtrij worden gezet voor een grotere aansluiting.
Een nieuwe startup die ze belooft zoveel mogelijk uit hun bestaande aansluiting te halen, is Simpl.energy. Die heeft software ontwikkeld om onder meer zonnepanelen, laadpalen en batterijen bij zakelijke gebruikers slim aan te sturen en zo pieken in de energievraag zoveel mogelijk glad te strijken.
De energiekosten helpt de startup, die deze week uit stealth mode ging, ook te beperken door bijvoorbeeld batterijen te laten opladen als de stroomprijzen laag zijn, en te ontladen wanneer de prijzen hoog zijn. Zonnepanelen schakelt het systeem uit zodra de energieprijzen negatief worden, wat voorkomt dat bedrijven hun opgewekte energie tegen een verlies verkopen.
Oprichters met ervaring bij Lightyear
Er zijn meer startups die zakelijke gebruikers helpen het beste uit hun stroomaansluiting te halen, maar Simpl.energy valt op door zijn oprichters. Tom Selten, Jorrit Salverda en Reinout de Jongh werkten alle drie bij Lightyear, de befaamde maker van zonne-auto’s die begin 2023 de eindstreep niet haalde.
Selten was vrijwel vanaf het begin betrokken bij Lightyear en nam ook vanuit de collegebanken al deel aan de solarteams van TU Eindhoven waaruit de zonnewagen voortkwam.
‘Zo’n zonne-auto is in feite ook een smart grid, met een zonnepaneel, een batterij en een laadpaal in een systeem dat we bij Lightyear in al die jaren hebben geoptimaliseerd om zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie. Die kennis en filosofie nemen we nu mee naar Simpl.energy.’
Pivot naar de zakelijke markt
De drie oprichters besloten in 2023, nadat de stekker uit Lightyear ging, samen iets te beginnen. ‘We hadden een goede klik en kwamen begin 2023 op straat te staan. Eigenlijk hebben we de dag erna al besloten dat het gaaf zou zijn om iets nieuws op te zetten.’
Dat het software rond energievoorziening zou worden, werd al snel duidelijk. Salverda was software architect bij de omgevallen autofabrikant en had zijn eigen woning al van voor tot achter voorzien van slimme-energie-aansturing. De Jongh werkte voordat hij bij Lightyear werkte bij energiebedrijf Engie aan smart grids.
Al schetsend aan de beste ideeën voor hun nieuwe startup kwamen de drie aanvankelijk uit bij de consumentenmarkt. ‘Maar na verloop van tijd sprak ik steeds vaker klanten die zeiden: jullie bouwen iets wat we graag willen hebben in ons bedrijf. Daarop hebben we een draai gemaakt naar de zakelijke markt. Daar is de relatieve schaarste aan capaciteit het meest urgent en het schaalt makkelijker. De komende tien, twintig jaar is het probleem van netcongestie nog niet opgelost.’
Lees ook: Jacob van Leeuwen (Kiwatt) helpt het mkb te vergroenen met batterijen van Hollandse bodem
Software achter de meter
Let op dat woord relatief: in beginsel is er in Nederland geen tekort aan elektriciteit, en zonder de pieken en dalen waarvoor zon, wind en in mindere mate elektrische auto’s zorgen zou het net de vraag prima aankunnen. Het netwerk verzwaren is een oplossing, slimmer sturen is een andere, en dat doet de software van Simpl.energy ‘achter de meter’ bij zijn klanten.
Dat begint met een analyse van het verbruik en de opwek: hoeveel panelen liggen er op het dak, hoeveel laadpalen zijn er en hoe is de behoefte door de tijd heen? Die analyses maakt de software geschikt voor energieadviseurs en installateurs in de energiebranche.
Simpl.energy kan ook simulaties draaien. Dan wordt er een virtuele batterij ingetekend en kan een bedrijf een tijdje proefdraaien om te zien of de investering daarin een verstandig idee is.
Stroomprijzen voorspellen
Als alles is ingeregeld, stuurt het online platform alle ‘assets’ naar behoefte aan, waarbij de actuele stroomprijzen een belangrijke rol spelen. ‘Die proberen we ook te voorspellen en we schakelen continu. Staan er auto’s te laden? Als de stroomprijs het uur erop lager wordt, zetten we de laadpalen tot dat moment even uit.’
Simpl.energy rekent af aan de hand van de hoeveelheid apparaten die wordt aangestuurd. ‘Als we ons per kilowattuur zouden laten betalen, is dat een rare prikkel om klanten zoveel mogelijk energie te laten afnemen. Onze missie is juist dat zoveel mogelijk mensen zo efficiënt mogelijk met hun eigen energie omgaan.’
Funding van Arches Capital en Rabobank
Inmiddels werkt de Utrechtse startup voor vastgoedpartijen en ontwikkelaars van zonneprojecten die zich steeds meer ook richten op laadpalen en batterij-opslag. ‘Die hebben nu te weinig zicht op hun laadpalen, zonnepanelen en batterijen doordat ze in drie verschillende systemen moeten inloggen. Dat verbaasde me enorm: sommige klanten hebben niet door dat een van hun omvormers eruit ligt, dat scheelt dan duizenden euro’s op jaarbasis. Bij ons krijgen ze de status van alle assets te zien in één overzicht.’
Vanaf deze week vermelden de LinkedIn-profielen van Selten en zijn medeoprichters dan eindelijk de naam van hun startup, in plaats van ‘Working on an idea for a more sustainable world’ en ‘Startup in stealth mode’. Na een investering van angelnetwerk Arches Capital en Rabobank – het bedrag wil Selten niet kwijt – kan Simpl.energy zijn team van tien verder uitbreiden en voluit de markt op.
Volop concurrentie in energie-software
‘De komende maanden gaan we echt live met ons systeem, dat op verschillende plekken al virtueel meedraait om feedback te verzamelen. Maar binnenkort gaan we op de eerste locatie ook echt alles aansturen.’
Terwijl Simpl.energy zijn plek in de markt opzoekt, zijn er al volop andere leveranciers van de hard- en software waarmee bedrijven hun energieopwek en -verbruik kunnen optimaliseren. ‘Ik denk niet dat we er te laat bij zijn’, reageert Selten. De energietransitie is nog in een vroege fase van ontwikkeling en concurrentie helpt de innovatie alleen maar vooruit.’
Dat de drie een verleden bij Lightyear hebben, begint niet elk gesprek met een potentiële klant daarover? ‘Sommige wel. En dat is prima, want we mogen als Nederland best trots zijn op die eerste zonne-auto. Ik kijk enorm positief terug op al die jaren waarin we met een enorm getalenteerd team keihard daaraan hebben gewerkt. Het is alleen niet gelukt.’