Je ziet ze deze zomer steeds vaker in grachten, kanalen, sloten en op meren: watersporters die staand op een board vooruit proberen te komen met een peddel. Op Hawaii doen ze dit al meer dan een halve eeuw zo, maar in Nederland is suppen met name de laatste jaren steeds populairder. En waar sporten aan belangstelling winnen, ontstaan als vanzelf nieuwe merken.
Hoe je een merk start
Bas Kooijman en Reinier Tromp zijn al jaren actief als consultants, in scrum en agile werken. ‘Tijdens de coronacrisis was suppen nog één van de weinige sporten die je wél mocht beoefenen. De reguliere business lag een beetje op z’n gat en ik ben altijd al een watersportliefhebber geweest. Zo kwamen we op het idee om zelf supboards te gaan verkopen’, aldus Kooijman.
De twee doen een eerste bestelling van veertig stuks, bouwen een webshop en zetten een Google Ads-campagne aan. ‘Maar dan beland je snel in een race to the bottom. We merkten al vrij vlot dat we daar allebei niet gelukkig van werden. Dan maar een eigen merk bouwen, was het idee.’
Ze ontwerpen een design en sturen die naar een producent in China, het land waar zo ongeveer alle supboards vandaan komen. ‘De wat goedkopere modellen zijn wat minder stabiel. Dan ga je in het midden staan en worden ze een soort banaan’, aldus Kooijman.
‘Wij hebben een board ontwikkeld met extra verstevigde zijkanten en drie vinnen aan de onderzijde, waardoor je stabieler staat. Onze boards zijn bedoeld om lekker samen met je kinderen op te kunnen peddelen’, aldus Kooijman.
Surfcultuur uit de jaren 80
SEB heet het merk. Het is een knipoog naar de voornnaam in het paspoort van Kooijman: Sebastiaan. ‘In de consultancybranche kennen mensen ons van Bureau Tromp, de achternaam van Reinier. Nu was het mijn beurt’, zegt Kooijman met een lach op zijn gezicht.
Zes modellen zijn er inmiddels, die vooralsnog alleen online beschikbaar zijn. Naast de eigen webshop is dat op gespecialiseerde watersportwebsites en op platformen als Amazon en Bol.com. Wel hebben de twee naar eigen zeggen al contact met watersportwinkels.
Wat meteen opvalt zijn de opvallende neonkleuren, die verwijzen naar de populaire surfcultuur uit de jaren 80. In aanvulling op de supboards zijn er nu ook waterdichte tassen, kleding, vulflessen en kajakzitjes van SEB.
‘We zijn aan het onderzoeken hoe we onze producten duurzamer kunnen maken. Dan denk ik onder meer aan het hergebruiken van oude supboards. Dat is een behoorlijke uitdaging, omdat de keten nauwelijks transparant te noemen is’, zegt Kooijman.
Kooijman en Trump zijn serie-ondernemers
De concurrentie is – op z’n zachts gezegd – pittig. Wie googelt op supboards krijgt een scala aan webshops en verschillende merken. En hoewel ze de branche nog maar net kennen, lijkt deze uitdaging wel aan beide heren toevertrouwd. Het is immers niet hun eerste ondernemersavontuur, verre van zelfs.
Zo is er Bureau Tromp, opgericht in 2010 als training- en adviesbureau gericht op Lean Six Sigma (een methode voor kwaliteits- en efficiëntieverbeteringen). Vijf jaar later kwam daar Agile Scrum Group bij, waarbij de naam ook meteen de aard van het advies vertelt. Dat bedrijf is met een eigen entiteit inmiddels ook op de Duitse markt actief.
Door naar 2017. In dat jaar richtten het tweetal de IT Training Groep op, bedoeld om trainingen over blockchain te verzorgen, maar inmiddels actief als generiek IT-trainingsbureau. En een jaar later was er de start van de Zelforganisatiefabriek, bedoeld voor bedrijven die aan de slag willen met zelfsturende teams.
Twee jaar geleden publiceerde het tweetal nog een boek over lean werken, dat inmiddels de vijfde druk beleeft met meer dan 10.000 verkochte exemplaren.
Via content naar klanten
Kooijman en Tromp passen steevast dezelfde methode toe. Na de eerste fase verschijnt er een general manager met ondernemersbloed op het toneel, die structuur aanbrengt en het bedrijf verder uitbouwt. De twee oprichters blijven als medeaandeelhouders betrokken en starten een nieuw avontuur.
Voor het eerst is dat dus met een consumentenmerk. Een nieuw en nog onbekend terrein, is dat niet wennen? Ja, geeft Kooijman toe. En toch ook weer niet. ‘In Nederland hebben meer dan 350 blogs over agile en scrum gepubliceerd. Die zorgen voor veel traffic naar onze websites.’
‘Ook voor dit product passen we vooral contentmarketing toe. Al gaat het in deze markt veel meer om beeld dan om geschreven tekst. En in plaats van blogs zijn het influencers, YouTube en Instagram die het moeten doen.’
Of ze over een paar jaar opnieuw een partner strikken die de klus verder mag afmaken, weten ze nu nog niet. Kooijman: ‘Dit is wel een markt die kansen biedt om verder uit te breiden. Met nieuwe markten en meer productgroepen. Misschien voegen we in de toekomst nog wel kitesurf-producten aan het assortiment toe.’
Lees ook: Zo zette Seepje in 10 jaar tijd een sterk, duurzaam merk neer