Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Podcast Drive: hoe Bart van Olphen zijn kans greep toen vis ‘fout’ werd

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met Nederlandse topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: hoe Bart van Olphen een revolutie teweeg wil brengen in de viswereld.

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden?

Bart van Olphen (46) reist de hele wereld over om op de meest spectaculaire plekken te koken met vis. Zijn merk voor verantwoord gevangen vis, Fish Tales, ligt onder meer bij Albert Heijn. Van Olphen werd door Jamie Oliver uitgenodigd om samen vis te bereiden.

De kok verwierf ook faam met zijn 25 seconden durende kookvideo’s op Instagram. 

Van Olphen runde zelf een viswinkel, toen hij in 2006 besloot alle onverantwoorde vis de deur uit te doen. Voor de tonijnblikjes van Fish Tales – volgens Greenpeace de enige verantwoorde tonijn – reisde de ondernemer zelf af naar de Malediven, met een team van AH-huisblad Allerhande. Zo’n reis brengt hij met drones en onderwatercamera’s in beeld. 

Van Olphen wil dat zijn kinderen over 20 jaar nog steeds vis kunnen eten, en dat lokale gemeenschappen, met hun eigen gebruiken en natuur, niet ten onder gaan. Op de Malediven geldt de lokale regel dat je binnen een straal van 200 mijl vis alleen mag vangen met een ouderwetse hengel en haak. Tijdens het maken van opnames zag Van Olphen dat hooguit 1 op de 300 tonijnen ‘hapt’, de rest zwemt door. Zo blijft de visstand op peil blijft en wordt bodemschade voorkomen.

In sommige landen is wel 60 tot 70 procent van de beroepsbevolking afhankelijk van de visserij. Tegelijkertijd vangt iets meer dan 1 procent van alle (grote) visboten 66 procent van alle vis. “Dat is uit balans. Vis is het enige dier dat we nog uit de wildernis halen, daar moeten we goed mee omgaan.”

In gesprek met Taco Oosterkamp vertelt Van Olphen ook:
– Waarom ‘verantwoord ondernemen’ volstrekt normaal is
– Hoe hij aan het begin van zijn carrière in een 3 sterren-restaurant in Parijs sla stond te wassen
– Hoe Van Olphen met zijn vorige bedrijf ten onder ging aan zijn eigen succes
– Waarom zo’n beetje elke ondernemer dankzij online video en social media kan concurreren met
Unilever.
– Hoe de visbranche jarenlang kon profiteren van een gebrek aan transparantie

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone

Luister ook naar de afleveringen met:
– Marleen Basart (BitesWeLove)
– Rafaël Redczus van Berkel (N8W8)
Will Ditmeijer 
Patrick de Laive (The Next Web)
Thomas Bunnik (Pritle)
 Ria Joosten
– Heske Groenendaal (MetaGlas)
– Raymond Klompsma (Srprs.me)
Janneke Niessen (Improve Digital) 
Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok 
– Marcel de Groot (Flexas) 
Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
Heleen Dura – Van Oord
Rogier van Camp (Leapp)
Hugo de Koning (YoungCapital)
Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
Mark Vletter (Voys)
Martijn van Rossum (Studelta)
Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
Taco Carlier (VanMoof)