Pieter Pot is financieel nog niet helemaal uit de zorgen. Het bedrijf ging begin dit jaar bijna kopje onder, vond nieuwe eigenaars en sneed in de kosten. Nu heeft de verpakkingsvrije supermarkt niet de cash om leveranciers vooruit te betalen. Daardoor is een kwart van het assortiment steevast uitverkocht.
Pieter Pot stuurde daarom een e-mail richting hun (vaste) klanten. Daarin beschrijven ze in wat voor vaarwater ze verkeren en wat ervoor nodig is om daaruit te komen: ‘Wij krijgen pas inkomsten op het moment dat jij als klant de producten van ons koopt.’
Klanten kunnen in de app een tegoed kopen van 100 tot 500 euro voor toekomstige boodschappen. Wie 100 euro stort, krijgt 10 euro cadeau van het bedrijf. Bij 500 euro krijg je zelfs 70 euro erbij. ‘Klanten kunnen zo extra tegoed kopen en voor ons is het een soort voorfinanciering’, zegt mede-oprichter Jouri Schoemaker (foto boven), die sinds kort weer terug is als ceo bij het bedrijf.
5 ton en hagelslag
Het idee voor de e-mail kwam zomaar naar boven drijven in een brainstormsessie, vertelt Schoemaker. ‘Het is eigenlijk te vergelijken met crowdfunding: klanten die jou het beste kennen, kunnen jou op waarde schatten. En wij merken ook: hoe vaker we in contact zijn geweest met klanten, hoe meer zij ons steunen.’
Het bleek een stap in de goede richting, want de teller is geëindigd op 500.000 euro. Flink meer dan de beoogde 150.000 euro. ‘Dat was onze oorspronkelijke doelstelling om weer ruim in ons jasje te zitten qua voorraden.’
De e-mail werd gestuurd naar ruim 35.000 klanten waarvan zo’n 2.000 mensen tegoed hebben gekocht. Dat is zo’n 5 procent. Gemiddeld gezien maakten mensen ongeveer 180 euro over, aldus Schoemaker. Daarnaast doneerde Kraft Heinz, een van de leveranciers van Pieter Pot, 600 kilo hagelslag van De Ruijter.
Lees ook: Persoonlijk contact dwingt loyaliteit van de klant af, blijkt uit nieuw onderzoek
Transparantie voorop
Bij Pieter Pot zweren ze bij transparantie. Dat is iets wat veel mensen zoeken in deze tijd, vertelt Schoemaker. ‘Wij staan voor transparantie, daar gaan onze klanten op aan. Het geeft het vertrouwen dat je een eerlijk en missie gedreven bedrijf bent. Ik begrijp dat externe mensen zich afvragen of wij het probleem bij de klant neerleggen, maar de reacties zijn positief.’
Hij zit er wel mee dat ‘de media’ zijn actie op een negatieve manier zouden ‘framen’. Toen hij afgelopen week in de uitzending van RTL Z zat, merkte hij dat bijvoorbeeld. ‘Tijdens de uitzending veranderde ineens de ondertitel. Eerst stond er: Pieter Pot vraagt geld aan klanten, een paar minuten later stond er: klanten steunen Pieter Pot. Dat geeft voor mij aan dat mijn verhaal toch wel oprecht is geweest.’
Redding van Pieter Pot
Toen Pieter Pot eind 2021 negen miljoen euro ophaalde, werd er vol ingezet op groei. Helaas gooide de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne roet in het eten en vlakte de groei af. Twee ontslagrondes en een paar ton verlies per maand volgden. Investeerders wilden de portemonnee niet meer trekken.
Bijna ging het bedrijf failliet. Pieter Pot werd in februari op het nippertje gered door de ervaren ondernemers Dominique Rommers en Jordan Koppelle van de Delicatessenfabriek. Zij namen de aandelen over en hebben flink gesneden in de kosten, om het bedrijf rendabel te krijgen bij lagere bestelvolumes.
Pieter Pot hoopt in november break-even te draaien, zegt Schoemaker, die na de overname in eerste instantie afstand nam van zijn rol als ceo. Maar Rommers en Koppelle vroegen hem weer terug. Zijn mede-compagnon Marijn Bijmolt verliet het bedrijf helemaal, maar zegt op LinkedIn ‘voor altijd ambassadeur’ te zijn.
Langzamer groeien
Nu Schoemaker terug is als ceo, lijkt het tij te keren. Zijn kracht is naar eigen zeggen het leiden van het team en de impact vergroten. ‘Ik hou me vooral bezig met groei realiseren. We hebben nu alle operationele processen (orderpicken, de wasstraat voor de potten, red.) uitbesteed, dus nu zijn we vooral een marketing- en techbedrijf geworden.’
En dat is gunstig, want vooral op het gebied van klantbeleving zijn de nodige stappen nog te zetten, zo zegt de ondernemer. ‘Wat wij doen, omarmen veel mensen. Maar nog steeds is het moeilijker dan naar de Albert Heijn om de hoek lopen.’
Maar één ding weet Schoemaker wel: als ze eenmaal break-even zijn, dan willen ze niet exponentieel groeien. ‘We zijn de enige volledige statiegeldsupermarkt. Daar is nog een wereld te winnen. We willen duurzamer en langzamer groeien en ons statiegeldsysteem nog toegankelijker maken. We willen laten zien dat het systeem mogelijk is en geven het goede voorbeeld aan andere bedrijven.’
In Duitsland en de Verenigde Staten waren er ook al online supermarkten met circulaire verpakkingsmaterialen, maar zij zijn niet overeind gebleven. Waarom het Pieter Pot dan wel zou lukken? ‘Zij hebben nooit die schaal kunnen bereiken die wij hebben bereikt. Daardoor kwamen ze niet verder van de grond.’
Lees ook: De crowdfundinglessen van 5 inspirerende campagnes, van startup tot scaleup