Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Niet alleen bij KPN bent u vogelvrij

KPN heeft twee miljoen e-mailklanten moeten afsluiten na een computerinbraak. Het beveiligen van klantgegevens komt weer bovenaan veel management-agenda's. Het slechte nieuws: hacken is een snelgroeiende industrie en beveiligers lopen altijd achter de feiten aan.

 

Het is wel schrikken voor de 537 KPN-klanten die vrijdag hun inloggegevens open en bloot op internet zien staan. Een onbekende onverlaat heeft een lijstje namen en codes geüpload naar Pastebin (niet doe-het-zelven met de informatie!) De verwijzing naar KPN deed vermoeden dat hier de hackers aan het werk waren die al eerder hadden ingebroken bij het telecomconcern.

Geen KPN-gegevens

KPN gaf dat vorige week woensdag toe, maar ontkende dat er gegevens waren buitgemaakt en gekopieerd. Speurwerk van nu.nl heeft inmiddels uitgewezen dat het lijstje afkomstig is uit een 'oud' lek bij Babydump.nl. Dat is geen enkele reden tot opluchting voor mensen die wel eens online wat aanschaffen of hun bankzaken via internet doen – iedereen dus.

Babydump en de rest

Het lijstje op Pastebin maakt namelijk onderdeel uit van een bestand met 134.000 namen en inlogcodes. Het lek bij Babydump werd vorig jaar ontdekt in wat weinig meer was dan een steekproef naar de veiligheid van webwinkels, verricht door een 17-jarige student. Die graasde in het kader van 'Lektober', de door Webwereld uitgeroepen maand van het privacy-lek, in twee dagen wat webwinkels af. En zijn rapport is best schokkend: bij ruim 150 webwinkels bleken de persoonlijke gegevens van klanten niet veilig.

Provider de volgende

Terwijl KPN na een aanloopje van ontkennen de pr-survival guide volgt (probleem erkennen, diep door het stof en aannemelijk maken dat aan beterschap wordt gewerkt) heeft security-expert Brenno de Winter vanochtend alweer het volgende lek aangekondigd bij een internetprovider. En hij kan, net als Webwereld in oktober, wel dagelijks met dergelijk nieuws komen. Met voor snotneuzen al redelijk eenvoudige zogenoemde SQL-injecties kunnen buitenstaanders vaak extra opdrachten toevoegen aan de databases achter bijvoorbeeld een webwinkel, met als meest kwaadaardige het leegtrekken van alle privé-informatie.

Nergens veilig

Het maakt allemaal duidelijk: kwetsbare klantgegevens zijn bijna nergens veilig. Ondanks de miljardenindustrie rond beveiliging, die bovenstaande risico's wel degelijk in de gaten heeft en – probeert – er tijdig een muur tegen op te werpen. Als KPN geen verouderde software had gedraaid, had veel ellende misschien voorkomen kunnen worden.

Criminele hackers

Misschien. Want hacken lijkt een fact of life geworden. De fanaten die tijdens Lektober hun gelijk willen bewijzen – niets en niemand is veilig voor hun criminele collega's – en de inbrekers bij KPN zijn te goeder trouw. Dat mogen we althans aannemen tot het tegendeel is bewezen. Maar tegenover deze polderkids staat een grote wereldwijde industrie met een leger professionele hackers, die zich laten betalen voor het verzamelen van persoons- en creditcardgegevens. 

Industrie

MT sprak vorig jaar David Perry, die als Public Education Director van IT-securitybedrijf Trend Micro zijn publiek in ronde taal de stuipen op het lijf kan jagen. "Het enige veilige systeem? Pen en papier. Vanaf het moment dat je iets online zet, is de informatie daar niet meer veilig," aldus Perry. Zijn stokpaardje: computercriminaliteit zal nooit verdwijnen, beveiligers lopen per definitie achter de feiten aan. "Het is een industrie geworden die veel groter is dan de onze, en er wordt veel beter verdiend, er gaan honderden miljarden dollars in om. De gebruikte technieken en methoden worden ook elke maand verfijnder."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Offline als oplossing

Zijn advies over pen en papier is niet eens bedoeld als grap: Perry pleit ervoor dat we bepaalde zaken die we écht veilig willen houden, niet langer via internet regelen. Dat gaat dan om het besturen van verkeerslichten en het beheer van strategische infrastructuur. Want een deel van de hackers laat zich betalen door onder meer de Chinese en Iraanse overheid. Die organiseren zogenoemde advanced persistent threats: ze nemen voortdurend bepaalde doelen op de korrel.

Menselijk gedrag

Uw webmailaccountje bij KPN of de provider wiens identiteit in de loop van deze week ongetwijfeld ook bekend zal raken, is wat minder interessant dan het Pentagon, maar het kan geen kwaad te onthouden dat online gegevens altijd kwetsbaar zijn. En daar uw gedrag op af te stemmen: hetzelfde wachtwoord gebruiken op verschillende plaatsen is makkelijk, maar niet verstandig. Norton, Symantec en anderen maken de software en diensten rond beveiliging, maar het staat of valt met menselijk gedrag: onze gemakzucht en onnozelheid tegenover de lage risico's en hoge opbrengsten van cybercrime, die anderen hebzuchtig maakt.

48% van de mkb-ondernemers weet niet wat hun gemiddelde uurprijs is

In samenwerking met Teamleader - Specialist in bedrijfssoftware voor het mkb Teamleader onderzocht samen met onderzoeksbureau iVox wat de gemiddelde uurprijzen zijn per sector. Hierbij kwamen ze erachter dat bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun eigen uurtarieven en winstgevendheid. Wat ook opvalt: diezelfde ondernemers verwachten dat data hen gaat helpen hier in de toekomst verandering in te brengen.

Peter van Wijnaerde Teamleader

Peter Van Wijnaerde, Brand Strategy Director bij Teamleader, vertelt dat de uitkomsten van het onderzoek ondernemers kan helpen om de juiste prijs te bepalen. Het kan namelijk dienen als een benchmark. ‘Als je wilt bepalen of een munt over of ondergewaardeerd is, gebruik je de Big Mac Index. Als je wilt weten of je uurprijs redelijk is, kijk je naar het gemiddelde in je branche. Daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Het is het begin van onze zoektocht naar wat een uur eigenlijk waard is.’

Grote verschillen tussen én binnen sectoren

Uit het onderzoek blijkt dat de helft (48%) van de ondervraagde bedrijven zelfs geen idee heeft wat hun gemiddelde uurprijs is. In het verlengde daarvan weet 38% niet precies hoeveel winst er gemiddeld per uur wordt gemaakt. Van de bedrijven die wel weten wat ze verdienen, ligt de gemiddelde uurprijs rond de € 77. Wel zijn er grote verschillen tussen sectoren. In de publishing en printing sector wordt het meest verdiend, hier ligt de uurprijs gemiddeld op € 131. In de administratiesector ligt de uurprijs met € 62 het laagst.

Van Wijnaerde vertelt dat de uurprijzen ook binnen sectoren flink verschillen. ‘Dat vind ik eigenlijk veel interessanter dan de verschillen tussen sectoren. In sommige branches liggen de hoogste en laagste uurprijzen ver uit elkaar.’ Neem bijvoorbeeld de sector training & coaching services. De uurprijzen liggen hier tussen de € 42 en € 250 per uur. Een mogelijke verklaring hiervoor de grote hoeveelheid coaches en het feit dat coaching geen beschermd beroep is.

Tip: lees het volledige onderzoek om te zien wat het gemiddelde tarief is binnen jouw sector.

Een gebrek aan inzicht

Het valt Van Wijnaerde op dat veel bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun uurprijzen en winstgevendheid. Dat is opvallend, aangezien slechts iets meer dan één op de vijf (22%) de hoge inflatie en personeelskosten volledig heeft kunnen compenseren met een hoger uurtarief. Ook hebben bedrijven weinig zicht op welke klanten wat opbrengen. Maar liefst 40% weet niet altijd hoe winstgevend afzonderlijke klanten zijn.

Ondanks dit gebrek aan inzicht verwacht maar liefst zeven op de tien (68%) van de respondenten dat hun bedrijf in de toekomst meer gebruik zal maken van data-analyse en business intelligence om te groeien. Nog eens zeven op de tien (70%) respondenten geven aan dat zij het analyseren van bedrijfsdata zien als een voorwaarde om te kunnen groeien als onderneming. ‘Dat verraste me eigenlijk wel in het onderzoek. Enerzijds wil men graag verder met digitalisering en data-gedrevenheid, maar anderzijds hebben ze weinig inzicht in hun prijs en winstgevendheid’, zegt Van Wijnaerde.

Dit werpt de vraag op waarom bedrijven zo weinig inzicht hebben in hun eigen uurprijzen. ‘Veel mensen vinden het helemaal niet leuk om zich bezig te houden met facturering en administratie. Ondernemers focussen liever op verkopen, bouwen en ontspannen met hun teams’ lacht Van Wijnaerde. ‘We hebben in eerder onderzoek gevraagd waar ondernemers zich het liefst mee bezig houden. Helemaal onderaan die lijst staan uurprijs en de administratie.’

Digitalisering als drijvende kracht

Wil je graag meer inzicht in je winstgevendheid? Van Wijnaerde legt uit dat het digitaliseren van offertetrajecten, kostenplaatjes en facturering een belangrijke en laagdrempelige stap is om meer datagedreven te worden. ‘Nu wordt dit nog te vaak in spreadsheets gedaan. Ondernemers hebben ten onterechte het gevoel dat het digitalisering op dit gebied duur is en dat je hier een fulltime medewerker voor nodig hebt. Dat hoeft helemaal niet!’, stelt Van Wijnaerde. ‘Als je dit digitaliseert ben je hier minder tijd aan kwijt en krijg je waardevolle inzichten. Zo kun je nog meer inzetten op de groei van je bedrijf.’