Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 jaar na Magioni heeft Manon van Essen weer haar eigen product: Collaccino

Manon van Essen komt, jaren nadat ze furore maakte met haar pizzamerk Magioni, weer met een eigen product: Collaccino, een poeder met collageen en eiwitten dat je toevoegt aan je koffie, latte, matcha of smoothie. De marketingcampagne rond het roze spul knalt er deze week weer lekker in. 'Ik hou mijn hart vast, want mijn portemonnee is leeg.'

manon van essen collaccino

Manon van Essen en Dave Leusink timmerden de afgelopen anderhalf jaar aan de weg met Vitamines.com, de online winkel voor vitamines en sportvoeding. Daar komen inmiddels 2 miljoen bezoekers per jaar (‘Niemand groeit harder dan wij’).

Eén ding viel de ondernemers op: de vitamines verkopen lekker, maar producten rond collageen groeiden echt tegen de klippen op.

Collageen een hype

‘Dat is het fijne van een online shop: je krijgt inzicht in waar de vraag zit, welke doelgroep koopt en welke niet. Collageen is echt een hype. Het gaat er bij jonge vrouwen in als zoete koek’, verklaart Van Essen het idee voor haar nieuwe product.

Collageen wordt gekocht door mensen die de veroudering van hun huid ermee willen tegengaan. Van nature bevat de huid collageen, die hem soepel houdt. Naarmate je leeftijd vordert, neemt het collageengehalte van de huid af, met rimpels tot gevolg.

Of collageen innemen ervoor zorgt dat het collageengehalte van de huid ook echt toeneemt? Er is wetenschappelijk onderzoek dat die kant uitwijst, maar een uitgemaakte zaak is het nog niet. ‘Het is tamelijk nieuw’, zegt Van Essen. ‘Ik gebruik het zelf al jaren en zie echt het verschil. Uit onderzoek bij 300 van onze klanten blijkt dat 98 procent na drie maanden gebruik resultaat zagen.’

Lees ook: Manon van Essen wil de vitaminekoningin van Europa worden

Supplementen zijn generiek

Het punt met de collageen en vele andere supplementen die Van Essen verkoopt met Vitamines.com: ze zijn tamelijk generiek. Terwijl je je als ondernemer wilt onderscheiden met je producten, al is het alleen al vanwege de marges die je nodig hebt. ‘Consumenten gaan al gauw producten met elkaar vergelijken en dan komt het op de prijs aan. Dan hou je niets over voor marketing en dat vind ik nou juist het leukste van ondernemen.’

collaccino manon van essen

Vandaar een nieuw product rond collageen en eiwitten. ‘We waren op zoek naar iets dat echt de trend pakt, maar ook zorgt dat mensen het frequenter gaan gebruiken. Daarom koppelen we het aan iets wat mensen sowieso al vaker gebruiken.’

Poeder voor in je dagelijkse koffie, latte of smoothie dus, onder de naam Collaccino. ‘Die merknaam hebben we kunnen registreren en daar zijn we erg blij mee. Zo claimen we de uniekheid nog eens extra.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Collaccino is knalroze

Om het poeder helemaal onderscheidend te maken, gaf Van Essen het een bijzonder kleurtje mee dat ook in de marketing eromheen domineert: knalroze. En de campagne die deze week losbarst, voeren zij en Leusink onder het motto ‘go big or go home’. Printadvertenties, sociale media, buitenreclame, influencers: alles is uit de kast gehaald om collaccino tussen de oren te krijgen van de doelgroep. ‘We willen zoveel mogelijk mediadruk genereren binnen een paar dagen.’

Lees ook: Manon van Essen: 5 hulpmiddelen om je werk als founder eenvoudiger te maken

‘De tien hipste koffietentjes in Amsterdam verkopen het sinds deze week ook. Ik moet wel zeggen dat ik een beetje bang ben. Ik hou mijn hart vast, want onze portemonnee is leeg. Maar het is mijn droom dat collaccino drinken echt de nieuwe trend gaat worden.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ruimte in de supermarkt

Gaat Van Essen nog de supermarkt in, net als bijvoorbeeld de jongens van Upfront? ‘Dat zou de cirkel wel rond maken. Maar dan echt als shop in shop. Het zou goed zijn als ze die tabakswinkel straks inruilen voor onze vitamineshop met Collaccino. De supermarkt die vier meter schapruimte voor ons wil vrijmaken, mag me bellen.’

Lees ook: 5 tips om met je product in de schappen van de supermarkt te komen