Datingapp Tinder heeft talloze geliefden samengebracht, maar er zit ook een oppervlakkig randje aan de app. Gebruikers moeten zich dikwijls een slag in de rondte swipen om hun perfecte match te vinden. Is er een connectie, dan is het voor gebruikers vaak nog lang chatten voor het eindelijk tot een fysieke date komt. Al dat swipen is oppervlakkig, vinden critici. Je zou er immers door kunnen denken dat het gras altijd groener is aan de overkant. Fomo in de liefde, zeg maar. Bovendien heeft dat eeuwige gechat weinig nut. Je kunt pas weten of je iets voor iemand voelt, door die persoon in het echt te ontmoeten.
Met de – inmiddels alweer door het Deltavirus bedreigde – summer of love op komst, besloot MT/Sprout zich eens te verdiepen in de wereld van de Tinder-uitdagers. In plaats van te klagen vanaf de zijlijn, kun je de wereld ook veranderen – als ondernemer. Voor onze rubriek De Vijf selecteerden we daarom vijf interessante, Nederlandse uitdagers van de Amerikaanse grootgrutter in de liefde, Tinder.
1. Breeze
Swipen is een verboden woord voor de Delftse startup Breeze, die onder dezelfde naam een datingapp lanceerde. Het bedrijf stelt je dagelijks twee profielen voor die aansluiten bij de jouwe. Is er een match, dan beland je niet in een Groundhog Day-situatie aan chatsessies, maar kun je allebei een datumprikker invullen voor een échte date. Om ervoor te zorgen dat de ontmoeting veilig is, vindt die plaats in een café dat partner is van de startup. Het idee komt uit de koker van TU Delft-alumni Marsha Goei en Joris van Doorninck, die het bedrijf runnen met vijf compagnons.
Dit jaar nomineerden wij Breeze in onze 25 onder de 25-lijst voor jonge ondernemers. Qua financiering gaat het de goede kant op voor Breeze. Afgelopen jaar haalde het bedrijf 140.000 euro op bij geldschieters en dit jaar 300.000 euro bij Dragon-investeerder Shawn Harris, die daarmee 15 procent van de aandelen vergaarde. Het verdienmodel van Breeze is anders dan die van de grote jongens, zei Doorninck onlangs tegen MT/Sprout: ‘Wij verkopen geen data, tonen geen reclame en verkopen geen abonnementen. Onze gebruikers betalen voor een date, waarmee we onze intenties, dus omzet maken, in lijn brengen met die van onze gebruikers, die vaker op date willen gaan.’
2. Magnolia
Toen de Amsterdamse startup Magnolia begin vorige maand Startup van de Week was op MT/Sprout, ging mede-oprichter Joris Blijenberg er meteen vol in. Hij noemde zijn concept een datingapp voor wie ‘helemaal klaar is met Tinder’. Daar zou het alleen maar om uiterlijk gaan, terwijl Magnolia zich op het innerlijk richt. Als gebruiker moet je allerhande vragen beantwoorden, bijvoorbeeld of je graag naar musea gaat. Vervolgens doe je hetzelfde voor je ideale partner, waarna een algoritme je aan een profiel koppelt. Dat algoritme is wetenschappelijk gevalideerd en toetst jou en je ideale geliefde op zaken als integriteit, emotionaliteit, extraversie en verdraagzaamheid.
Daarna is het de bedoeling dat je gaat daten, ook al vind je iemands foto in eerste instantie maar zo-zo. Blijenberg: ‘Ik heb van meerdere gebruikers gehoord dat de foto ze in eerste instantie niet zo aansprak, maar dat ze na een date wel vlinders voelden.’ Gebruikers betalen Magnolia via een maandelijks abonnement. De startup, die verder wordt geleid door Armand Lipperts en Sandra Been, wil binnenkort de grens over, naar Denemarken of Zweden. Eind dit jaar hopen de ondernemers daarvoor 2 tot 10 miljoen euro op te halen.
3. Vidate
Janet van Zelderen is zo iemand die Tinder meer dan zat was. Als ze via de app een match kreeg, zat ze vaak wel 38 uur te chatten ‘voor er wat gebeurde’, vertelde ze begin dit jaar aan MT/Sprout. Met haar bedrijf Vidate, toentertijd Startup van de Week bij ons, besloot ze het daarom helemaal anders te doen. Haar datingapp draait puur om video. Om te beginnen moet je een voorstelvideo van maximaal 20 seconden maken. Je krijgt dan vijf minuten durende videodates voorgeschoteld en als het klikt mag je een half uur met iemand videodaten. Op Vidate zul je als gebruiker daarom geen bewerkte foto’s of nepprofielen tegenkomen. En video killed the chat star, dus eindeloos chatten is er niet meer bij.
Van Zelderen heeft twee financieringsrondes achter de rug, zei ze eerder tegen MT/Sprout. Hoeveel ze heeft opgehaald, kunnen we niet achterhalen. Het zal niet meer dan een paar ton zijn, want begin dit jaar zocht ze nog naar 5 ton nieuw groeikapitaal (en iedere ronde is in de regel hoger dan de laatste). Vidate verdient geld met advertenties van – vaak lokale – partijen. In de toekomst wil het bedrijf gebruikers laten betalen voor extra features in de app. Het moet gezegd: net als Tinder. Maar goed, zonder dat geswipe en gechat en dat is ook wat waard.
4. Inner Circle
Eigenlijk al niet echt meer een startup, want al in 2012 opgericht, maar in dit lijstje mag ‘ie niet ontbreken: Inner Circle, het succesverhaal van ondernemers David Vermeulen, Michael Krayenhoff en Serge Samusya. De app richt zich uitsluitend op wat heet ambitieuze mensen. Wie toegelaten wil worden, moet eerst worden goedgekeurd door een vijfkoppige jury. Die onderzoekt of je een goede baan hebt, reislustig bent, ambitie hebt en of je bij voorkeur tussen de 25 en 45 jaar oud bent. Critici zagen in de app een aanjager van ongelijkheid en bubbelvorming, maar Vermeulen vindt dat hij gewoon een niche bedient, net als datingapps die zich bijvoorbeeld richten op gays of lesbiennes. Hij had er vervolgens een dagtaak aan om in de media te roepen dat zijn bedrijf niet elitair is.
Hoe het ook zij, Inner Circle is wel tot een Nederlands succesnummer uitgegroeid. Gebruikers komen uit alle windstreken: van Londen tot Buenos Aires en van Hongkong tot Toronto. Gebruikers kunnen een gratis account aanmaken of voor een betaalde versie kiezen. In 2019 brak The Inner Circle door de 2 miljoen leden-grens heen. Afgelopen jaar meldde Quote dat de startup er dagelijks nog altijd 3500 leden bij kreeg.
5. Veganific
Als je het over niches hebt, zoals bij The Inner Circle, is Veganific ook een mooie. Deze app richt zich uitsluitend op vegetariërs en veganisten. Oprichter Jorn de Vries maakte van dichtbij mee dat een relatie van een bevriend koppel strandde omdat de één wel en de ander geen vlees at. Wat een wereld. Maar toch, De Vries is niet de minste. Hij is tevens oprichter van Flitsmeister, een bedrijf dat behoorlijk groot is geworden door automobilisten te vertellen waar er ergens geflitst wordt. Veganific vraagt gebruikers een maandelijks abonnement af te sluiten van wel twee tientjes. De Vries tegen blog One More Thing: ‘Hier is heel bewust voor gekozen omdat we hiermee de kwaliteit van de app waarborgen. Wanneer iemand niet oprecht vegan-minded is, zal hij of zij namelijk ook niet zo snel een betaald lidmaatschap afsluiten.’
Jaja, en om mee te cashen natuurlijk. Aan de andere kant: wij hoorden al van een koppel dat elkaar gevonden heeft via Veganific. Wel lijkt de app behoorlijk op Tinder: je kunt er gewoon mensen wegswipen. De Volkskrant noemde Veganific dan ook een Tinder voor vega’s. Ach ja, als er een markt voor is, vinden wij het prima. Het toont in ieder geval de veelzijdigheid aan in aanbieders van datingapps. Wel hopen wij dat ‘vega’s’ en ‘niet-vega’s’ ook gewoon relaties blijven onderhouden. Zo niet, dan biedt de kweekvleesrevolutie hopelijk spoedig uitkomst.