Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Amsterdamse startup ontwikkelde datingapp voor wie ‘helemaal klaar is met Tinder’

Startup van de Week Magnolia lanceerde afgelopen week een datingapp waarbij het puur draait om je innerlijk. De app is een reactie op de vluchtigheid van datingapps zoals Tinder. 'Daar draait het niet om je persoonlijkheid.'

Magnolia Magnolia
Je leest nu: Amsterdamse startup ontwikkelde datingapp voor wie ‘helemaal klaar is met Tinder’

Wat is Magnolia?

Magnolia is een datingapp voor mensen die op zoek zijn naar een serieuze relatie. Mede-oprichter Joris Blijenberg (36) spreekt dan ook liever over een ‘liefdesapp’. Het werkt als volgt: als gebruiker vul je allereerst een persoonlijk profiel in. Je krijgt dan allerhande vragen voorgeschoteld die je persoonlijkheid analyseren. Bijvoorbeeld: ga je graag naar musea? Maar ook: zou je een bank overvallen als je ermee wegkomt? Die laatste vraag test je integriteitsgevoel, legt Blijenberg uit. 

Als gebruiker beantwoord je dezelfde vragen ook voor je ideale partner, waarna een algoritme je koppelt met iemand die aan dit profiel voldoet. Het algoritme is wetenschappelijk gevalideerd door de Vrije Universiteit, aldus Blijenberg. De startup meet de eigenschappen van gebruikers op basis van het Hexaco-model voor persoonlijkheidskenmerken. Hieronder vallen de kenmerken integriteit, emotionaliteit, extraversie, verdraagzaamheid, conscientieusheid en openheid voor ervaringen

Opvallend: is datingapp Tinder gericht op het swipen van foto’s, bij Magnolia draait het volledig om het innerlijk. Verwacht als gebruiker dus geen vragen over hoe je ideale partner eruit zou moeten zien. Dat lijkt te werken, aldus Blijenberg: ‘Ik heb van meerdere gebruikers gehoord dat de foto ze in eerste instantie niet zo aansprak, maar dat ze na een date wel vlinders voelden.’

Wie zitten erachter?

Blijenberg runt het bedrijf samen met Armand Lipperts en Sandra Been (beiden 49 jaar). Blijenberg en Been richtten eerder al een recruitmentbedrijf Pure Matching op, waar Blijenberg ceo van is. Voor dit bedrijf maken de twee gebruik van hetzelfde algoritme. Been runt de operationele zaken bij Magnolia en Blijenberg werkt aan de business development en het merk.

Startup van de week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. Benieuwd naar alle eerdere Startups van de Week? Lees het hier

Lipperts, een startup-investeerder, overziet bij Magnolia de financiën en juridische zaken. Magnolia werd afgelopen jaar op 14 februari opgericht. ‘De dag van de liefde’, zegt Blijenberg, ‘dat leek ons wel een mooi startpunt’. De drie hebben nog geen personeel op de loonlijst staan en werken tot dusver met vijftien freelancers. ‘Als startup willen we nog even geen vaste kosten hebben, maar in het najaar zijn we van plan mensen aan te nemen.’

De drie oprichters zijn overigens zelf allen gelukkig getrouwd en hebben kinderen. ‘Vrienden daarentegen vertelden me dat ze ongelukkig waren met datingapps zoals Tinder’, legt Blijenberg uit. ‘Alles wordt er gebaseerd op uiterlijk in plaats van je persoonlijkheid. Ik dacht toen: dit moet anders kunnen.’

Wie zitten erop te wachten?

De Amsterdamse startup richt zich op vrijgezellen die, in de woorden van Blijenberg, ‘helemaal klaar zijn met Tinder’. ‘Ze zijn op zoek naar een duurzame liefdesrelatie en niet naar oppervlakkigheid.’ De startup richt zich daarbij primair op mensen in de leeftijdscategorie 28 tot 60 jaar.

Hoever is Magnolia?

Anderhalf jaar werkten de oprichters aan het ontwikkelen van de app en afgelopen week was het dan zover: Magnolia ging live als iOS-versie. Niet als bètaversie, maar gewoon: afgerond en wel. De Android-editie zal over enkele weken gelanceerd worden, laat Blijenberg weten. De ondernemer stelt nu al ruim duizend betalende gebruikers te hebben en dat aantal iedere dag met zo’n 10 procent te zien groeien. Geïnteresseerden konden zich voor de livegang alvast inschrijven op een wachtlijst, een methode die online supermarkt Picnic ook toepast. 

Wat is het businessmodel?

Het verdienmodel is vrij eenvoudig: gebruikers kunnen een week lang gratis van de service gebruikmaken, waarna zij 17,99 euro per maand betalen. Voor dat bedrag kun je ook meteen van alle features in de app gebruikmaken, benadrukt Blijenberg. Betalende gebruikers kunnen hun abonnement iedere maand opzeggen.

Nog geld nodig?

Groeigeld heeft het bedrijf de komende maanden nog niet nodig. Blijenberg, Been en Lipperts hebben zelf kapitaal geïnvesteerd in de startup. Hoeveel, dat houden ze voor zichzelf. Ook softwarebedrijf Elastique stak een onbekend bedrag in Magnolia, waardoor het concern volgens Blijenberg een ‘minderheidsbelang’ wist te verwerven. Elastique ontwikkelde tevens de software voor Magnolia.

Eind dit jaar wil Magnolia de grens over, te beginnen in Denemarken of Zweden, waarna de app tevens in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk gelanceerd moet worden. Voor deze internationalisering verwacht Blijenberg wel groeifinanciering nodig te hebben. ‘Het zal om een bedrag gaan van tussen de 2 en 10 miljoen euro, waarmee we kunnen investeren in kostenposten zoals development en marketing.’