Marsha Goei (24), Joris van Doorninck (26) en vijf compagnons ontwikkelden datingapp Breeze, die een date voor je regelt zonder dat je hoeft te swipen.
Wat: datingapp
Wie: Marsha Goei (24), Philip van den Heuvel (24), Daan Alkemade (24), Thomas van der Plas (25), Marco van der Woude (26), Joris van Doorninck (26) en Thomas Oomens (28).
Sinds: 2019
Funding: 140.000 euro (2020) en 300.000 euro (2021)
Website: breeze.social
Dat eeuwige geswipe bij datingapps zoals Tinder: Goei en Doorninck waren er in 2019 wel een beetje klaar mee. Samen met een groep ex-TU Delft-studenten richtten zij Breeze op, een datingapp die je dagelijks twee profielen voorstelt die aansluiten bij het jouwe. Vind je zo’n profiel interessant en is dat wederzijds, dan hoef je niet te gaan chatten, maar kun je beiden een datumprikker invullen. Je gaat dan op een real life-date, om de veiligheid te garanderen in een café dat partner is van de startup.
‘Alle grote datingapps zijn hetzelfde concept in een ander jasje’, vindt Doorninck. ‘Je kan swipen, soms match je, heel soms chat je en maar zelden leidt het tot een date. Ons concept is fundamenteel anders. Ook ons businessmodel is hiermee in lijn. Wij verkopen geen data, tonen geen reclame en verkopen geen abonnementen. Onze gebruikers betalen voor een date, waarmee we onze intenties, dus omzet maken, in lijn brengen met die van onze gebruikers, die vaker op date willen gaan.’
Op dit moment zijn er al enkele duizenden koppels via Breeze op date geweest en het doel voor 2021 is het realiseren van 20.000 dates. Dat moet dit jaar leiden tot een omzet van 400.000 euro, wist Quote eerder op te pennen. Investeerders beginnen ook al geld te steken in de startup van de jonge honden. Eind 2020 haalden Doorninck en zijn vrienden al 140.000 euro op en dit jaar wisten ze 300.000 euro los te peuteren bij Dragon-investeerder Shawn Harris, die daarmee 15 procent van de aandelen vergaarde.
Dat ze allen jong zijn, is meer een nadeel dan een voordeel, denkt Doorninck. ‘Ik denk dat we vaak werden gezien en omschreven als dat “leuke studentenprojectje”. Dat merk ik deels binnen mijn familie, maar ook in gesprekken met mogelijke investeerders en partners. Aan de andere kant: als underdog gezien worden, kan zeker geen kwaad.’
Doorninck gelooft erin dat technologie niet alleen maar hoeft te leiden tot ‘digitale bubbels, maar ‘dat je haar ook kunt inzetten om de wereld een stukje menselijker en socialer maken’. Daar word je immers een stuk gelukkiger van, beredeneert hij. Een mooi streven, maar tijdens de coronacrisis leverde dit logischerwijs problemen op voor het businessmodel van Breeze. Immers: hoe menselijker en socialer, des te meer kans er is op verspreiding van het virus. Al helemaal als je mensen in cafés laat afspreken. Daar hebben ze wat op gevonden, vertelt de ondernemer: ‘We zijn wandeldates gaan organiseren, zodat er voldoende afstand gehouden kon worden. Ook gaven we beide daters een set aan guidelines, bijvoorbeeld dat je anderhalve meter afstand moet houden. Zo hebben we de dates social distancing-proof gemaakt.’
Maar goed, met het rappe prikwerk van de overheid zal corona hopelijk spoedig een schim uit het verleden zijn. Het is tijd om vooruit te kijken. Waar staat Breeze over vijf jaar? ‘Tegen die tijd willen we zeker internationaal actief zijn’, zegt Doorninck. ‘In ieder geval in meerdere steden in de EU en wellicht ook al in de VS of op andere plekken. Breeze zou dan de grootste speler zijn op de datingmarkt met zo’n concept, maar het zou mooi zijn als ook andere datingapps zich meer zouden richten op het bewerkstelligen van offline dates.’