1. Zorg dat iedereen je game begrijpt
Ingewikkelde games zijn er al genoeg. Wil je een groot publiek bereiken, dan is eenvoud je beste vriend. ‘Een van de grootste uitdagingen is om mensen aan een game te laten beginnen. Maak het daarom vooral heel laagdrempelig’, vertelt Derwort. ‘Je moet het idee van een game in een paar zinnen aan iemand kunnen uitleggen. Er bestaat in onze branche de neiging naar nog meer realisme en complexiteit en daar is zeker een doelgroep voor. Maar met eenvoud bereik je pas echt een groot publiek.’
Kruip in de huid van Pep Guardiola of Carlo Ancelotti
Online Soccer Manager (OSM) is een voetbalgame zonder poppetjes die achter een bal aan rennen. In plaats daarvan word je manager van een club. Je koopt spelers, maakt een opstelling, bedenkt de tactiek en schetst ondertussen plannen om het stadion uit te breiden.
Derwort schreef het boek SCOREN!, over zijn ondernemersreis. Hoe hij als jonge programmeur op zijn zolderkamer in Zoetermeer Online Soccer Manager bedacht, rechtszaken moest voeren en in de clinch raakte met hackers.
In 2021 verkocht hij zijn bedrijf Gamebasics, inclusief de OSM-rechten, aan het Zwitserse Miniclip. Het exacte overnamebedrag mag Derwort niet bekendmaken. Tegen Quote zei hij eerder dat Ajax er een goede spits van zou kunnen kopen.
2. Laat nieuwe developers een opdracht doen
De juiste developers aannemen is een spel op zichzelf, iets dat Derwort naar eigen zeggen heeft moeten leren. Als aanvoerder van Gamebasics deed hij heel wat miskopen. ‘Toen ik met OSM begon, was ik wat je noemt een regelrechte nerd. Iemand die weinig buitenkwam en ook in zijn vrije tijd aan het programmeren was. Ik maakte de fout om vooral hetzelfde soort mensen aan te nemen als ik. Developers die zelf OSM speelden, hadden bovendien een streepje voor, terwijl dat eigenlijk niks zei over hun vaardigheden.’
Derwort besefte dat enkel een gesprek voeren met beoogde kandidaten niet effectief was. De oplossing? Een programmeeropdracht. Daarna ging het met de hirings zeker negen van de tien keer goed.
‘Zo herinner ik me twee kandidaten die voor dezelfde functie kwamen. Een van hen was timide, kwam niet echt lekker uit zijn woorden en had geen hbo-achtergrond. De andere kandidaat was zo ongeveer het tegenovergestelde. Ze deden allebei de test en je raadt het al… die timide jongen scoorde veel beter. Hij bleek een gouden aanwinst en werkt nu nog steeds voor het bedrijf.’
Lees ook: 5 belangrijke lessen bij het opzetten van een IT-team in India
3. Durf te kiezen voor je cashcow
Na OSM ontwikkelde Gamebasics meer games. Plaza Challenge bijvoorbeeld, waarin leerlingen kunnen ervaren hoe het is om ondernemer te zijn. Ook lanceerde het bedrijf een bondscoach-game die op het hoogtepunt enkele duizenden spelers telde. ‘Maar met OSM gingen we toen al richting de miljoen’, vertelt Derwort.
‘We hebben te lang vastgehouden aan die verschillende activiteiten. Het bedrijf bestond uit vijf mensen en we hielden evenzoveel games in de lucht. Dat kan natuurlijk niet.’ Stoppen met de andere games had volgens hem meteen effect.
‘Toeval of niet, niet lang daarna kwam er een verzoek van een Arabisch portal om onze game te koppelen. Dat bleek veel werk, maar zorgde uiteindelijk wel voor een enorme toename in het aantal gebruikers. OSM wordt nog altijd veel gespeeld in de Arabische wereld.’
4. Groeien betekent minder bemoeien
Directeur, programmeur, grafisch ontwerper, servicebeheerder, marketeer, hr-manager en sales-verantwoordelijke: in de beginjaren van Gamebasics is Derwort het allemaal tegelijk. ‘Toen de organisatie begon te groeien, vond ik het moeilijk om al die verschillende rollen los te laten. We namen specialisten aan en ik had nog sterk de neiging om op hun stoel te gaan zitten.’
De game-ondernemer haalt een anekdote uit die periode op. ‘Het was op een vrijdag, ik had eindelijk weer tijd en ging er eens goed voor zitten. Tegen het einde van de middag had ik op eigen houtje een nieuwe optie aan de game toegevoegd. Mijn collega’s bleken alleen een stuk minder enthousiast. Spelers hadden volgens hen geïnformeerd moeten worden en het verstoorde andere dingen in de game. Destijds vond ik die kritiek niet leuk, maar inmiddels weet ik dat ze gelijk hadden.’
Lees ook: Zo blijf je als ondernemer iedere groeifase de baas
5. Verkopen is zwaar
Een bedrijf heb je niet zomaar verkocht. Dat kan een tergend traag proces zijn, waar je bij tijd en wijle horendol van wordt, weet Derwort inmiddels.
‘Ik heb het allemaal meegemaakt. Van bedrijven die een heel laag bedrag op tafel legden tot partijen die met een interessant bod kwamen, maar dat op het allerlaatste moment toch weer introkken. Vaak om redenen die niks met mij of Gamebasics te maken hadden. Dat zorgde bij mij voor veel stress.’
Het is iets wat meer ondernemers ervaren. Na een paar afgeketste deals besloot Derwort daarom om het verkooptraject door iemand anders te laten doen.
6. Laat weten dat je bestaat
Waar OSM in de game-community al snel wereldberoemd werd, bleef Derwort zelf die eerste jaren in de kleedkamer zitten. Het liefst buiten het zicht van camera’s en microfoons, een rol waar hij zich comfortabel bij voelde. Dat er een klein Zoetermeers bedrijf achter deze wereldwijde game-kraker zat, bleef lange tijd geheim.
‘Achteraf besef ik dat we te weinig aan de bekendheid van Gamebasics hebben gewerkt’, zegt hij. ‘Ik was zo gefocust op het spel en het aantrekken van meer spelers dat ik onszelf helemaal niet op de kaart heb gezet. Vrijwel niemand wist van ons bestaan. Mede daardoor heeft het verkoopproces zo lang geduurd, zo’n zeven jaar maar liefst.’
In 2017 deed Derwort afstand van de dagelijkse leiding van Gamebasics. Tijd voor een nieuw avontuur dus en dat werd RosterBuster, dat software voor de luchtvaartindustrie ontwikkelt. ‘Daar heb ik meteen geïnvesteerd in thought leadership, zodat iedereen in de sector wist wie we waren. Mede daardoor heb ik RosterBuster binnen vier jaar al kunnen verkopen, aan een grote Canadese piloten-opleider.’
Lees ook: Onderneem niet met je beste vrienden: 5 lessen voor beginnende ondernemers