In de jaarlijkse MT1000-gids met best gewaardeerde zakelijke dienstverleners komen tientallen branches aan bod. Van accountants tot verzekeraars en van advocaten tot vastgoedadviseurs. Voor de overzichtelijkheid deelden we het onderzoek in in 5 hoofdcategorieën, waaronder advies en consultancy, financiële dienstverlening en HR-dienstverlening.
En dan valt op dat de groep ‘digitale dienstverlening’, met daarin de ICT-dienstverleners, elk jaar uitgebreider wordt. ICT wint aan gewicht. Niet gek natuurlijk: enerzijds ontwikkelt digitale technologie zich razendsnel. Moest je een paar jaar geleden nog uitleggen wat ‘de cloud’ was, nu zijn de cloudaanbieders een vaste waarde in de MT1000. Hetzelfde geldt voor sociale media, e-commerce en online marketing en de experts die daarin hun diensten leveren.
MT/Sprout en de UvA hebben onlangs de MT1000 gepubliceerd, het jaarlijkse onderzoek naar de duizend meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland. Het onderzoek bevraagt duizenden zakelijke beslissers over de dienstverleners waarmee ze zakendoen en leidt tot de ranglijst van ‘beste zakelijk dienstverleners’.
De ICT groeide dankzij meer technologie naar meer soorten dienstverleners, maar vooral ook doordat ICT is verschoven van ondersteuner van bedrijfsprocessen naar het hart daarvan. En daarmee kreeg het een strategisch belang voor de beslissers die meewerken aan het MT1000-onderzoek. Technologie ís zelfs het bedrijf voor steeds meer ondernemingen.
Investeringen in ICT groeien
Bij die ontwikkeling hoort dat de investeringen in ICT blijven stijgen. Zelfs tijdens corona, of juist dankzij corona. Sales en marketing gingen nog vaker online, samenwerken op de werkvloer werd hybride of ging volledig vanuit huis, zelfs recruiting en onboarding gingen online.
Zeker tijdens de lockdowns bleek van levensbelang dat het bedrijfsleven ‘online’ kon doordraaien. Wie voor corona nog niet klaar was voor de digitale transformatie, moest een inhaalslag maken. Die versnelde digitalisering bezorgden dienstverleners die IT-adviezen, clouddiensten of netwerkdiensten aanbieden ook in het tweede coronajaar 2021 een gezonde groei.
Die groei van de ICT-bestedingen houdt in 2022 aan. Bedrijven in Noord-Amerika en Europa zijn meer bereid in technologie te investeren dan in de afgelopen twee jaar, blijkt onder meer uit het rapport ‘The 2022 State of IT’ van Spiceworks Ziff Davis (SWZD). Iets meer dan de helft van de ondervraagde managers (53 procent) is van plan het IT-budget te verhogen, 35 procent denkt in 2022 hetzelfde uit te geven als dit jaar.
Hogere IT-budgetten
De meeste bedrijven zijn optimistisch over hun eigen inkomsten. Vooral bij grotere bedrijven met meer dan 500 werknemers leidt dit tot hogere IT-budgetten. Ook projecten die tijdens corona op de lange baan werden geschoven, worden zo te zien weer opgepakt. De uitgaven aan ‘futuristische technologie’ als AI- en dataprojecten krijgen daardoor een flinke impuls.
Tot welke groei dat in 2022 voor de Nederlandse IT-dienstverleners zal leiden? De economen van ABN Amro brachten onlangs een sectorrapport uit over zakelijke dienstverlening. Daarin delen zij de IT-dienstverleners in bij TMT (Technologie, Media en Telecom). Ze achten een ‘ruime groei’ van 4,5 procent voor de TMT-sector mogelijk in 2022. Duidelijk minder dan de 6,5 groei uit 2021 overigens. Collega’s van ING gingen een paar maanden eerder al uit van een volumegroei van 4 procent voor de IT, en zitten dus vrijwel op een lijn.
Cybersecurity belangrijker
De digitalisering zet door en de economie zal in 2022 groeien. Dat jaagt de omzetten van de IT-beheerders, IT-consultants en softwareleveranciers flink aan.
Vooral leveranciers die het werken op afstand mogelijk maken, zoals de managed service providers en de IT-security-partijen die zorgdragen voor de beveiliging van al dit online verkeer zullen het dit jaar flink druk krijgen. Want ook dat hoort bij het werken en zakendoen op afstand: het maakt bedrijven kwetsbaarder voor cyberincidenten.
Slag om de arm: personeelstekort
De economen nemen wel een slag om de arm die voor alle sectoren geldt: als omikron de wereld alsnog lam weet te leggen, als lockdowns en een einde aan alle coronasteun bedrijven voorzichtiger maken, kunnen ze besluiten hun IT-budgetten terug te schroeven. Zeker als diensten in abonnementsvorm worden aangeboden, zoals bij SaaS, (Software-as-a Service), is een contract snel opgezegd.
Een tweede slag om de arm is nodig vanwege een ander virus. Hoe kan het ook anders: personeelstekort. De dienstverleners moeten voldoende personeel weten te vinden om hun groei te realiseren. En dat wordt met het jaar moeilijker. Vooral de echte techneuten, zoals programmeurs en architecten die IT-systemen helpen ontwikkelen, waren voor corona al schaars. Nu zijn ze dat meer dan ooit, als een virus dat zich maar blijft verspreiden.
Uit de jongste conjunctuurenquête van het CBS bleek dat 42,5 procent van de IT-bedrijven het tekort aan arbeidskrachten als belemmering voor groei ziet. Een mogelijke uitweg is personeel op afstand te laten werken. Maar dan ook op écht grotere afstand. Het online karakter van de IT maakt het makkelijker om internationaal personeel te werven. Er zijn zelfs al specialisten in dergelijke ‘remote hiring’, waaronder Remote.com, mede opgericht door de Nederlandse ondernemer Job van der Voort.
Grote datacenters in opspraak
Een hele specifieke uitdaging voor met name de grootste aanbieders van clouddiensten is de discussie omtrent datacenters. De enorme fabrieken van Microsoft, Google en meest recent Meta (Facebook) trekken veel aandacht: gigantische loodsen zijn het, waarin flink wat elektriciteit wordt verstookt om ons online te houden.
Ook het nieuwe kabinet is daar al kritisch over in het coalitie-akkoord: de datacenters leggen ‘onevenredig groot beslag op de beschikbare duurzame energie in verhouding tot de maatschappelijke en/of economische meerwaarde’. En duurzaam of niet, energie zal in 2022 flink duurder blijven dan voorheen, wat IT-aanbieders sowieso op hogere kosten jaagt.
Het MT1000-onderzoek peilde in 2021 de mening van zakelijke beslissers over hun accountant. Ze beoordeelden de dienstverleners op klantgerichtheid, productleiderschap, excellente uitvoering en de Net Promoter Score (NPS). Respondenten zijn beslissers met inkoopbevoegdheid die in de afgelopen drie jaar zaken hebben gedaan met de bedrijven die ze beoordeelden.
Dit zijn de beste:
Aanbieders van ICT-netwerken | |
---|---|
1 | KPN |
2 | Cisco |
3 | Eurofiber |
4 | XS4ALL |
5 | T-Mobile |
6 | Juniper Networks |
7 | Voys |
8 | VodafoneZiggo |
9 | BT Global Services |
10 | Dell Technologies |
Dit zijn de beste dienstverleners in:
Cloudcomputing en -opslag | |
---|---|
1 | Microsoft |
2 | |
3 | IBM |
4 | AFAS |
5 | T-Systems |
6 | Accenture |
7 | Amazon Web Services |
8 | KPN |
9 | Citrix |
10 | Centric |
Dit zijn de beste aanbieders van:
Digital consulting | |
---|---|
1 | Cisco |
2 | IBM |
3 | KPMG |
4 | KPN |
5 | PwC |
6 | Siemens |
7 | Oracle |
8 | Xebia |
9 | ilionx |
10 | OGD ict-diensten |
Dit zijn de beste dienstverleners in:
Digital marketing & e-commerce | |
---|---|
1 | Team ITG |
2 | Buckaroo |
3 | Brandwebbing |
4 | OrangeValley |
5 | Youwe |
6 | Ordina |
7 | Dept |
8 | Happy Horizon Groep |
9 | ISM eCompany |
10 | MetrixLab |
Dit zijn de beste leveranciers van:
Hardware & kantoortechnologie | |
---|---|
1 | Apple |
2 | Samsung |
3 | Microsoft |
4 | HP Inc. |
5 | ASUS |
6 | Lenovo |
7 | Konica Minolta |
8 | Dell Technologies |
9 | Brother |
10 | Acer |
MT/Sprout vroeg 4.095 zakelijke beslissers hun dienstverleners een NPS-score te geven en te beoordelen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Dit zijn de duizend beste zakelijke dienstverleners van 2021.
» Business stories | Gids aanschaffen
Mediakit | Onderzoeksverantwoording «