Professor Henk Volberda en zijn team van het Amsterdam Centre for Business Innovation zijn ook dit jaar weer verantwoordelijk voor de MT1000, het jaarlijkse onderzoek naar de duizend meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland, in samenwerking met MT/Sprout.
Van strategisch advies tot leasemaatschappij
Het onderzoek beperkt zich niet tot dienstverleners binnen één enkele branche, maar bevraagt duizenden zakelijke beslissers over alle dienstverleners waarmee ze zakendoen, van de strategisch adviseurs tot de leasemaatschappij en van de cateraar tot de telecomprovider. Voor de MT1000 worden bedrijven beoordeeld op klantgerichtheid, productleiderschap, excellente uitvoering en de Net Promoter Score (NPS). Respondenten zijn beslissers met inkoopbevoegdheid die in de afgelopen drie jaar zaken hebben gedaan met de bedrijven die ze beoordeelden. Dat leidde tot een ranglijst met de volgende koplopers:
De top 10 beste dienstverleners uit de MT1000
Rank | Dienstverlener |
---|---|
1 | Whyz Executive Search |
2 | Strato |
3 | Sales Improvement Group |
4 | Mobilee management & advies |
5 | effectgroep* |
6 | RedFoxBlue |
7 | AFAS |
8 | Van Benthem & Keulen |
9 | The Executive Network |
10 | Steens & Partners |
59 categorieën
De belangrijkste takken van dienstverlening zijn voor het onderzoek gegroepeerd in vijf hoofdgroepen: advies en consultancy, digital dienstverlening, financiële dienstverlening, HR-dienstverlening en mobiliteits- en facilitaire dienstverlening. Daarbinnen figureren 59 specifiekere categorieën (zie verderop), variërend van media-advies tot accountancy en van kantoorinrichting tot corporate finance. Voor elk van deze categorieën zijn de grootste en bekendste leveranciers in hun vakgebied opgenomen.
Wil je de papieren versie ontvangen? Deze is voor € 14,95 los te bestellen.
Zo geeft de MT1000 inzicht in hoe dienstverleners in 59 branches, waaronder executive search, uitzendbureaus, accountancy en schoonmaak, scoren ten opzichte van hun directe concurrenten. Zo wordt Van Benthem & Keulen het meest gewaardeerd als juridisch dienstverlener en voert KPN de lijst met aanbieders van ICT-netwerken aan.
Dienstverleners en corona
UvA-professor Volberda: ‘Je moet zorgen voor tevreden klanten die je bij een onderzoek als dit weten te herinneren. Daarvoor moet je een goed product hebben, klantgericht zijn en zeer efficiënt werken. Slimme bedrijven zijn in staat op al deze terreinen te maximaliseren.’
Volgens Volberda komen met name de dienstverleners die digitaal ‘volwassen’ zijn de coronaperiode goed door. ‘Natuurlijk zijn er flinke verschillen binnen de branches, maar waar de digitalisering het werken op afstand en de levering van diensten mogelijk maakt, zijn aanbieders heel goed door de crisis gekomen.’
Het gaat om de inhoud
Volgens hoofdredacteur van MT/Sprout Donovan van Heuven hebben de zakelijk dienstverleners zich over het algemeen goed weten aan te passen aan alle coronarestricties, maar blijft klantgerichtheid, waar de MT1000 in essentie om draait, cruciaal om het verschil te maken. ‘De digitale transformatie overbrugt een deel van de fysieke afstand, maar het blijft gaan om de inhoud van de klantrelatie. Juist nu is ons gevoel: omarm die klant en koester je eigen mensen, dan komt corona niet tussenbeide.’