Persberichten over investeringsrondes zijn vaak summier en daardoor lastig te doorgronden. Wat is eigenlijk de waardering van de startup, en hoeveel producten moeten daar maandelijks voor worden verkocht? In een blogreeks op Sprout probeert Joachim Blazer die getallen te snappen.
De Nederlandse startup Owlin haalde eerder deze maand een investering van 3,1 miljoen euro (3,5 miljoen dollar) op bij de Nederlandse investeerder Velocity Capital Fintech Ventures.
Owlin maakt een tekst- en nieuwsanalyse platform voor de financiële sector. Een abonnement begint vanaf 2.500 euro per maand.
Waardering
Stel dat Owlin een marktconform aandelenbelang van 25 procent aan Velocity Capital heeft verkocht. Dan zijn ze gewaardeerd op 3,1 miljoen euro / 25 procent = 12,4 miljoen euro post-money.
Hoeveel klanten heeft Owlin nodig om deze waardering van 12,4 miljoen euro waar te maken?
Exit
Volgens Owlin is dit een Series A. Stel dat de investeerder op een marktconform rendement (money multiple startup of MM startup) van 8x instapt.
En dan heeft Owlin een exit value van 12,4 miljoen euro * 8 = 98,8 miljoen euro nodig voor hun waardering van 12,4 miljoen euro.
Omzet
Owlin heeft een maandelijks abonnement als verdienmodel (SaaS/subscription).
Stel dat ze op het moment van exit worden verhandeld op een marktconforme 5x de omzet over de voorgaande 12 maanden (annualized recurring revenue of ARR). En dat er geen liquide middelen en schulden zijn.
Dan heeft Owlin bij de exit een jaaromzet van 98,8 miljoen euro / 5 = 19,8 miljoen euro nodig voor hun waardering van 12,4 miljoen euro.
Of een gemiddelde maandomzet (monthly recurring revenue of MRR) van 19,8 miljoen euro / 12 = 1,6 miljoen euro.
Maandelijkse omzet per klant versus totaal aantal klanten
Owlin heeft een mix van kleine en grote klanten. Afhankelijk van hoe die mix – en daarmee de gemiddelde maandomzet per klant eruit ziet – is de benodigde gemiddelde maandomzet van 1,6 miljoen euro te duiden.
Met alleen maar kleine klanten heeft Owlin in totaal 1,6 miljoen euro / 2.500 euro = 659 klanten nodig voor hun waardering van 12,4 miljoen euro.
Grote klanten verhogen de gemiddelde maandomzet per klant – bijvoorbeeld naar 10.000 euro. Dan hebben ze 1,6 miljoen euro / 10.000 euro = 165 klanten nodig voor hun waardering.
De mix kleine/grote klanten is onbekend. Daarom is de benodigde 1,6 miljoen euro gemiddelde maandomzet nu niet te duiden. Is dat veel? Weinig? En is Owlin daarmee overgewaardeerd? Ondergewaardeerd? Wat denk jij?
Doe het zelf
Deze bijdrage bevat aannames. Heb je andere aannames? Maak een kopie van de spreadsheet die voor deze bijdrage is gebruikt (Bestand > Een kopie maken…), voer je eigen aannames in en trek je eigen conclusies.
Lees ook de analyses van:
– CodeSandbox (investering van 2,1 miljoen euro)
– Deliverect (3 miljoen euro)
– Whatagraph (600.000 euro)