Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup-expert Joachim Blazer: ‘Waardering van startups is nog te primitief’

We worden dagelijks bestookt met nieuws over investeringen in startups, maar hoe bepaal je als buitenstaander of het om een goede deal gaat, met een passende waardering? Langs die meetlat legt Joachim Blazer recent investeringsnieuws vanaf donderdag op Sprout.

Joachim BlazerJoachim Blazer is adviseur en expert op het gebied van het waardering van (vroegefase-)startups, waarover hij ook een boekje schreef. Daarnaast is hij coach bij het Europese startup-acceleratieprogramma van Climate-KIC en zit hij in de selectiecommissie van startup-incubator Yes!Delft.

In de markt waar Blazer zich op richt, die van de startups, worden in Europa dagelijks behoorlijke bedragen opgehaald. Vorig jaar ging het om 1.700 seed-rondes en 490 Series-A-rondes, met bedragen tot gemiddeld 5 miljoen euro. Toeschouwers die niet betrokken zijn bij dat soort transacties hebben echter weinig houvast om dat nieuws te duiden, merkte Blazer. “Is het veel of weinig, is het een goede of slechte deal? Voordat je daar heel voorzichtig conclusies aan kan verbinden, moet je een paar stappen maken.”

Ontleden

Om meer context te geven bij investeringsnieuws klom Blazer in de pen, in eerste instantie op zijn Engelstalige blog, en vanaf morgen ook als gastblogger voor Sprout. Daarbij ontleedt hij telkens een recente investering van een Nederlandse startup, hoe die startup wordt gewaardeerd en wat dat bedrijf aan omzet moet genereren om die waardering te rechtvaardigen.

Zo wil hij meer transparantie brengen in een markt waar nu veel persberichten worden gestuurd die “uitblinken in vaagheid”, en waar soms zelfs geen investeringsbedrag wordt genoemd.

Gemiddelde

Om tot een waardering te kunnen komen, doet Blazer een best guess, gebaseerd op gemiddelden uit de markt. “Ik spreek ook veel mensen die waarderingen wel delen, maar niet per se in de krant. Zo blijf ik dit benchmarken.” Gemiddeld wordt per investering ergens tussen de 15 en 25 procent van de aandelen verkocht. “Zonder tegenbericht pak ik derhalve 20 procent.”

Het waarderen van startups lijkt nog in de kinderschoenen te staan. Blazer was eerder mede-oprichter van een strategisch adviesbureau (Fakton) voor de vastgoedsector. “Toen ik daar instapte, was het niveau qua waardebepaling ‘tien keer de huur’. Met startups zitten we ook nog in die primitieve fase.”

Winkel

Startups bedenken dat ze geld nodig hebben, maar zeggen volgens de waarderingsexpert vaak niet hoeveel aandelen ze willen verkopen. “Vervolgens vragen ze aan een investeerder om een waardering. Dat is alsof je een winkel binnenstapt en de winkelier aan jou vraagt wat je wil betalen.”

Een investeerder heeft vier dingen waar hij (vooral) op moet letten: exit-waarde, rendement, risico en verwatering. Maar afgezet tegen de risico’s komen investeerders volgens Blazer vaak uit op te hoge waarderingen. “Ze houden rekening met een te hoge slagingskans, wat gek is bij jonge bedrijven.”

Lees ook: zo bepaal je de waardering van je startup

Open ogen

Of het nu ondernemers of investeerders betreft, Blazer zit er “blanco” in. “De beste deal is eentje waar beide partijen happy mee zijn. Het kan altijd anders lopen, maar zorg dat je er in ieder geval met open ogen instapt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waardebepaling is een kunst, geen wetenschap, hoort Blazer vaak. “Maar als je zegt: ‘Doe mij dan maar een waardering van 20 miljoen voor een seed-ronde’, kan dat niet. Er zit dus wel een impliciete aanname in. Die rekensom, qua rendement en risico, wil ik beter uitleggen.”

In zijn eerste Sprout-bijdrage ontleedt Blazer donderdag de seed-ronde (600.000 euro) van Whatagraph, een oorspronkelijk Litouwse startup die naar Amsterdam verhuisde voor een deelname aan een groeiprogramma van startup-accelerator Rockstart.