1. Creative Fabrica: 61 miljoen dollar
Roemie Hillenaar en Anca Stefan haalden 61 miljoen dollar opgehaald met Creative Fabrica, hun online marktplaats voor grafisch ontwerp. De in 2016 opgerichte Amsterdamse scaleup groeit snel, vooral sinds het ook tools aanbiedt om met AI plaatjes te maken. Exact een jaar geleden haalde Hillenaar al eens 7 miljoen dollar op en groeide Creative Fabrica van 30 naar 160 werknemers.
Deze geldronde stapten Alven, LionTree en TriplePoint in, terwijl bestaande investeerders Peak, Felix Capital en FJ Labs bijlapten. Ook dit keer wil het bedrijf flink wat extra mensen aannemen en zijn technologie verder ontwikkelen. Zo’n vijftigduizend ontwerpers verkopen via de site hun creaties aan 4 miljoen gebruikers. Met 65 procent van de omzet ligt het zwaartepunt van de Sprout Challenger van 2021 in de VS.
Lees ook: Roemie Hillenaar over zijn onbekende groeiparel: ‘We opereren in een superniche’
2. Fairphone: 49 miljoen euro
Fairphone, maker van de duurzame, ethische smartphone, haalde op 31 januari 49 miljoen euro op om flink gas te gaan geven. Het geld komt van een internationaal consortium met als nieuwe aandeelhouders staatsfonds Invest-NL: dat steekt 20 miljoen in de maker van duurzame smartphones. Ook het ABN Amro Sustainable Impact Fund doet mee, net als bestaande aandeelhouders Quadia, DALHAP, Doen Participaties en PDENH.
De sloot geld kan niet volledig worden geïnvesteerd in het opschalen van de door ceo Eva Gouwens geleide smartphonemaker: met een deel worden leningen afgelost en aandeelhouders gedeeltelijk uitgekocht. Daaronder zijn Pymwymic en meer dan duizend crowdfunders. De netto investering gaat naar marketing, productontwikkeling en de programma’s die zorgen dat de Fairphones zo duurzaam mogelijk worden gemaakt.
3. Triple Solar: 10 miljoen euro
Niet aan te slepen, die warmtepompen. Goed dus dat Triple Solar een flinke slok geld binnen heeft gehaald om zijn warmtepompsysteem op te schalen. Het warmtepomppaneel van Triple Solar is een hybride zonnepaneel dat niet alleen elektriciteit opwekt, maar ook warmte. Goed nieuws voor de buren: een buitenunit is niet nodig, zoals bij veel andere warmtepompen.
Geldschieters zijn ambtenarenpensioenfonds ABP, Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland, Doen Participaties en Enfuro Ventures. Ook oprichters Cees Mager en Terence van Buuren lapten bij.
4. Hadrian: ‘ettelijke miljoenen’
Gokje: als ABN Amro ‘ettelijke’ miljoenen steekt in cybersecuritybedrijf Hadrian zijn dat er meer dan 5. De bankier doet immers rondes van tussen de 2,5 en 15 miljoen euro, en deze deal zou ‘substantieel boven de onderkant’ van die zone liggen. De Amsterdamse ethische hackers zijn ook wel gewend aan dubbelcijferige bedragen. Eerder haalden Rogier Fischer en Olivier Beg al 12,5 miljoen euro op, onder meer bij bekende namen als Adriaan Mol en Alexander Ribbink (ex-TomTom).
Ze speuren naar zwakheden in de IT-infrastructuur van bedrijven en doen dat geautomatiseerd, maar wel van buitenaf en met een ‘hackersbril’ op. Grote corporates zijn al klant, waaronder ABN Amro – dat praat makkelijker. Full disclosure: wij zijn zo verliefd op de hackers, dat we ze hebben genomineerd voor de Startup van het Jaar-award.
Lees ook: Security-startup Hadrian heeft de investeerders voor het uitkiezen
5. Sprinque: 6 miljoen euro
Sprinque, de startup waarmee Mark Holleman en zijn compagnons Manoj Tutika en Juan Espinosa online afrekenen geschikt maken voor b2b-partijen, kreeg 6 miljoen euro om door te groeien in Europa.
Anders dan consumenten staan zakelijke klanten op een correcte factuur én een betaaltermijn van ten minste twee weken. Bestaande payment providers hebben dat nog niet geregeld. Sprinque biedt daarom zo’n pay by invoice sinds 2021 voor websites en marktplaatsen. De seed-ronde werd geleid door het Londense Connect Ventures, verder kwamen Kraken Ventures, Inference Partners en SeedX VC aan boord. Bestaande investeerders Antler, Volta Ventures en Force Over Mass lapten bij.
6. Seepje: 4,2 miljoen euro
Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies haalden een fris geurende 4,2 miljoen euro op voor Seepje, het merk waarmee ze duurzame was- en poetsmiddelen leveren. Geldschieters zijn het ABN Amro Sustainable Impact Fund (goed bezig daar, bankiers) en Fair Capital Impact Fund. Het geld is bestemd voor uitbreiding van het productaanbod. Seepje, dat in 2021 een omzet van 4,7 miljoen euro draaide, wil de komende jaren jaarlijks met 50 procent groeien. Eind 2020 haalden de zeepmannen al eens 1 miljoen euro op, daarvoor scoorden ze met crowdfundingcampagnes.
Lees ook: Jasper Gabriëlse (Seepje): ‘We worden radicaler in onze boodschap’
7. CarbonOro: 4,1 miljoen euro
CarbonOro, specialist in technologie om CO2 mee af te vangen, haalde 3,3 miljoen euro op in een ronde die werd geleid door Icos Capital. De drie oprichters lapten nog eens 8 ton bij, waarmee het totaal op 4,1 miljoen kwam.
CarbonOro gebruikt het geld om verschillende pilots te draaien met zijn techniek, die op een goedkope manier kooldioxide uit rookgassen haalt met een zelf ontwikkeld oplosmiddel. Dat werkt bij een lagere temperatuur dan gangbare technieken, wat energie bespaart. CarbonOro werd opgericht in 2013. Pas de laatste jaren lijkt het de businesscase voor carbon capiture sluitend te krijgen.
8. Incooling: 3,5 miljoen
Het Eindhovense Incooling haalde 3,5 miljoen ‘pre-Series A’-geld op bij het Duitse Pierburg Pump Technology, een onderdeel van staalgigant Rheinmetall. Incooling houdt datacenters op een efficiënte manier koel, door niet de hele hal te ventileren of water langs servers te sturen, maar door de serverchips zelf af te koelen met koelvloeistof in een koelblokje dat op de chip wordt geplaatst. Daar worden ze ook nog 20 tot 40 procent sneller van.
Samen met de Duitsers gaat de startup van Helena Samodurova en Rudie Verweij zijn coole en zuinige servers verder ontwikkelen, Pierburg zal in de toekomst ook helpen met het opzetten van de hightech productie en assemblage. De deal werd in de laatste dagen van 2022 afgerond, maar pas half januari bekendgemaakt.
Lees ook: Deze Eindhovense startup houdt datacenters koel
9. Lapsi Health: 3,7 miljoen dollar
Medtech startup Lapsi Health (anno 2022) haalde alweer voor de derde keer geld op – ditmaal 3,7 miljoen dollar – voor een systeem dat de stethoscoop op afstand lijkt te moeten vervangen. De Amsterdamse startup met internationale founders, onder wie chief medical officer Diana van Stijn, wil zo snel mogelijk in de VS de markt op met zijn ‘medische geluidstechnologie en software’.
Het laat nog niet zien waaraan exact wordt gewerkt en loopt mee in een Techleap-programma voor healthtech-startups. De investeerders in deze ronde komen ook van all over the world: Modi Ventures uit Texas leidde de ronde, waaraan ook de Amerikaanse angel-investeerder Vendash en de Israëlisch-Oekraïense ontwikkelaar BeKey deelnamen.
10. Chainels: 3 miljoen
Erwin Buckers, Sander Verseput en Willem Buijs haalden 3 miljoen euro op voor hun proptech-startup Chainels. Met de Chainels-app kunnen eigenaren en beheerders van winkels, kantoren of woningen met alle huurders en gebruikers communiceren, informatie delen en feedback opvragen. De drie timmeren al sinds 2011 vanuit Delft aan de app, die draait in winkelgebieden en kantoren in inmiddels meer dan 10 landen in Europa en Zuid-Amerika. De eerste woontorens zijn ook al live.
De miljoenen zijn afkomstig van de Belgische investeringsfondsen Capricorn Partners en Aconterra. Met het geld wil Chainels opschalen in Europa.
11. VonWood: 2,7 miljoen
Marktplaats voor hout VonWood kreeg 2,7 miljoen euro van Peak, Dutch Founders Fund, Keen en een aantal strategische partners. Oprichters David de Jong en Minck Hermans zeggen dat ze de handel in hout naar het ‘hier en nu’ brengen met hun online handelsplatform, dat de beruchte middle man tussen gekapte boom en de planken in het schap elimineert.
Om het overzichtelijk te houden, kan de klant kiezen uit een catalogus met de populairste standaard houtproducten. Vervolgens zijn het houtzagerijen in Scandinavië, Duitsland, de Baltische staten en Polen die een seintje krijgen en door een prijs af te geven kunnen bieden op de order. Als de transactie tot stand komt, regelt VonWood de betaling en het transport van de order.
Lees ook: VonWood disrupt de houthandel: ‘Dit schreeuwde om een marktplaats’