Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

VonWood haalt de middle men uit de houthandel: ‘Dit schreeuwde om een marktplaats’

Startup van de Week VonWood verbindt houtzagerijen in Europa aan bouwbedrijven en andere kopers van hout. Zo'n online marktplaats is nieuw in de houthandel, zegt oprichter David de Jong. 'Ik moet nog regelmatig de orders nabellen.'

vonwood duurzaam hout houthandel
VonWood
Je leest nu: VonWood haalt de middle men uit de houthandel: ‘Dit schreeuwde om een marktplaats’

Wat is VonWood?

Kort gezegd: een marktplaats voor hout. Je zou het niet verwachten, maar die bestond nog niet. Althans niet op de manier waarop VonWood hem insteekt. Wie een partij houten planken of balken nodig heeft, kan op VonWood een aanvraag indienen. Om het overzichtelijk te houden, kan de klant kiezen uit een catalogus met de populairste standaard houtproducten.

Vervolgens zijn het houtzagerijen in Scandinavië, Duitsland, de Baltische staten en Polen die een seintje krijgen en door een prijs af te geven kunnen bieden op de order. Als de transactie tot stand komt, regelt VonWood de betaling en het transport van de order.

Op die manier wil VonWood de bekende ‘middle men’ uitschakelen in de houtindustrie, waarin veel schakels zitten tussen de partij die de boom in planken zaagt en de bedrijven die het hout verwerken, zoals importeurs, handelaren, agenten en anderen. Voordat een plank bij de klant belandt – VonWood richt zich in eerste instantie vooral op bouwbedrijven – heeft elke schakel eraan verdiend.

Dat kan slimmer, goedkoper en transparanter, vindt medeoprichter David de Jong. Door kopers en verkopers van hout via zijn online platform direct aan elkaar te verbinden.

Wie zitten erachter?

De Jong (40) is een serial entrepreneur die tot nu toe vooral in de adtech, de wereld van online reclametechnologie, zijn eerdere bedrijven oprichtte en er mooie exits mee beleefde. ‘Na twintig jaar in die wereld was ik een beetje klaar met online media. Ik ging op zoek naar iets waarmee ik iets toevoeg aan de wereld. Met geld verdienen is niets mis natuurlijk, maar je wilt toch ook iets achterlaten.’

‘Hout kwam op mijn pad en ik kreeg er een goed gevoel bij. Het is een mooi materiaal, maar het is vooral ook duurzaam op het moment dat het een ander product vervangt. Het is een alternatief voor het beton en staal waarmee nu nog wordt gebouwd.’

De houthandel is een conservatieve markt waarin vooral gebeld en gemaild wordt

Niet dat De Jong zelf fervent klusser is, maar een vriend van hem zat in de houthandel en praatte hem bij over de keten waarin goede marges werden gedraaid. ‘Een vrachtwagen hout heeft al gauw een waarde van 15, 20.000 euro. En afgezien van die keten met vele stappen is de markt aan de kant van de aanbieders, de zagerijen, ook enorm versnipperd. Er zijn tienduizenden zagerijen in Europa. Maar wat voor ons echt de doorslag gaf: het is een conservatieve markt waarin vooral gebeld en gemaild wordt, maar nog heel weinig online gaat. Dat schreeuwt om een marktplaats.’

Opmerkelijk genoeg haalde de startup Timberhub vorig jaar in twee rondes al 7,3 miljoen euro op voor een vergelijkbaar model. Dat bedrijf opereert ook vanuit Amsterdam, met Duitse en Griekse founders, en richt zich voornamelijk op de Duitse markt. Puur toeval, zegt De Jong, dat zijn concurrent op hetzelfde moment actief werd.

De Jongs medeoprichter Minck Hermans (35) heeft een achtergrond in de financiële wereld, bij banken en de laatste jaren vooral in de fintech-hoek. Net als het idee achter VonWood kwam ook Hermans min of meer toevallig op De Jongs pad: ‘Onze echtgenotes zijn collega’s van elkaar.’

vonwood duurzaam hout
Het team van VonWood. Foto: VonWood

Wie zitten erop te wachten?

Aan de aanbodkant dus de zagerijen die in Europa vooral vurenhout, eiken en grenen verwerken tot planken en balken. ‘Die hebben meestal geen idee waar de eindklanten zitten, wat hun behoeften zijn.’

Voor kopers van partijen hout is VonWood ook een uitkomst. ‘Als bouwbedrijf in Midden-Beemster kun je nu niet zo makkelijk op zoek gaan naar een nieuwe leverancier. Je bent dus aangewezen op je vaste contacten, maar ook op hun prijzen en wat ze op voorraad hebben. Als ik nu een order inleg voor balken van 5,15 meter, is er kans dat een zagerij exact die maat kan leveren. Je bent dan niet aangewezen op standaardmaten. Dat scheelt zowel kosten als afval.’

Het hout dat via VonWood wordt verhandeld, wordt naar verwachting grotendeels machinaal verwerkt. De Jong wijst op de laatste trends in houtbouw, waar fabrieksmatig en zelfs door robots duurzame prefabwoningen worden gemaakt met het natuurlijke materiaal. ‘Dat neemt nu een geweldige vlucht. Als wij zorgen voor een eerlijke prijs voor hout, helpen we die ontwikkeling versnellen.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

Hoe ver is VonWood?

In mei 2022 begonnen De Jong en Hermans hun marktplaats voor houtproducten, in juli ging die live. En zoals dat altijd gaat met marktplaatsen: groeien is een kwestie van vraag en aanbod goed in balans houden, gecontroleerd groeien tot de beroemde netwerkeffecten het vliegwiel vanzelf op toeren brengen.

VonWood heeft een honderdtal zagerijen aangesloten op het platform. Inmiddels zijn er dertig partijen die al dan niet regelmatig een order inleggen. ‘Je wil voorkomen dat een koper misgrijpt, maar een zagerij moet ook het gevoel krijgen dat het vaak genoeg iets oplevert.’

Ik zou liegen als ik beweer dat we exact weten hoe we het moeten aanpakken

Zoals gezegd is de handel nogal ouderwets georganiseerd, dus de startupondernemers moeten nog vooral veel in de telefoon klimmen om de zagerijen te wijzen op de vraag. ‘We mailen, en dan moeten we nog een keer bellen om ze op die mail te wijzen’, lacht De Jong. ‘Noem het onboarden. Maar na drie of vier transacties hebben ze het wel door.’ Maar de vraag naar hout is een gegeven, en de kopers zijn wel gewend om online in te kopen.

‘Ik zou liegen als ik beweer dat we exact weten hoe we het moeten aanpakken. We hebben door vallen en opstaan al veel geleerd de afgelopen tijd. We planten bijvoorbeeld bomen om de uitstoot van onze eigen activiteiten te compenseren. We wilden ook twee of drie bomen planten voor elke gekapte boom, maar dat bleek achteraf gezien toch niet uit te komen. Dus hebben we dat verlaagd. We compenseren nu de uitstoot die het transport van alle houtpartijen veroorzaakt. Zo hebben we het afgelopen jaar toch ruim duizend bomen geplant in ‘onze’ bossen in Indonesië en India.’

Op dit moment werken er 13 mensen bij VonWood. Dat aantal wordt flink uitgebreid, onder meer met de tech lead die de online marktplaats nog niet in eigen huis had. ‘We willen het product verder ontwikkelen en ook meer naar ons toe trekken. Verder breiden we uit op alle functies, ook sales en marketing en customer success.’

De focus blijft voorlopig op Europa, en op dit moment Nederland. ‘We zitten in een fase waarin we de product-marketfit steeds scherper krijgen, en naarmate het aantal transacties toeneemt steeds beter leren hoe kopers en verkopers zich gedragen. Maar we houden het binnen Europa. Als bedrijven naar hardhout op zoek zijn, zullen we ze wijzen op de alternatieven die daarvoor binnen Europa beschikbaar zijn, verduurzaamd vurenhout bijvoorbeeld.’

Wat is het businessmodel van VonWood?

VonWood rekent een service fee als vergoeding voor zijn dienstverlening.

Nog geld nodig?

Dat geld is net binnen, in de vorm van een pre-seedronde van 2,7 miljoen euro onder Nederlandse venturecapitalfirma’s. Peak, Keen Ventures en Dutch Founders Fund. Stuk voor stuk bekende namen die verzot zijn op marktplaatsen. ‘We hadden het voor het kiezen en bij deze partijen zit het marktplaatsdenken er goed in’, bevestigt De Jong.

‘Voor ons brengen ze behalve enorm veel learnings ook een formidabel netwerk mee. Het gaat om veel meer dan geld, al laten ze ons met rust omdat ze het plan kennen waarmee we aan het groeien zijn. Misschien dat we in een volgende ronde Angelsaksische partijen erbij gaan halen.’

Ook strategische partijen doen mee aan de financieringsronde, partijen ‘uit de bouw of houtverwerkende industrie’, aldus De Jong.

Lees meer over startups en groeistrategie: