Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Roemie Hillenaar over zijn onbekende groeiparel Creative Fabrica: ‘We opereren in een superniche’

Ze zijn gevestigd in Amsterdam, bedienen ruim 4 miljoen gebruikers en hebben zojuist 61 miljoen dollar opgehaald. Toch weet in Nederland bijna niemand van hun bestaan. 'We opereren met Creative Fabrica in een superniche. Maar wel één met veel groeipotentie', zegt mede-oprichter Roemie Hillenaar.

creative fabrica roemie hillenaar
Creative Fabrica
Je leest nu: Roemie Hillenaar over zijn onbekende groeiparel Creative Fabrica: ‘We opereren in een superniche’

Zelfs voor MT/Sprout bleef online marktplaats Creative Fabrica lange tijd onder de radar. In 2021, pas vijf jaar na de oprichting, kreeg het een plekje in de Challenger50, de lijst met de meest uitdagende ondernemers van Nederland.

Het bedrijf heeft dan ook nauwelijks klanten in eigen land. Verreweg de belangrijkste afzetmarkt is de Verenigde Staten, waar 65 procent van de omzet vandaan komt. Andere landen waar Creative Fabrica het goed doet zijn Canada, Australië en – iets dichter bij huis – Frankrijk en Duitsland.

Creative Fabrica: fonts, graphics en patronen

De klanten die het bedrijf bedient zijn grafisch ontwerpers en zogeheten crafters. Handwerkers, zou je die in het Nederlands kunnen noemen. ‘Het gaat om mensen die persoonlijke items maken. Dat kunnen T-shirts zijn, mandjes, een schilderij, stickers of een breiwerkje bijvoorbeeld. Wij bieden voor deze groep een gigantische bibliotheek met bijzondere fonts, graphics en patronen’, aldus Hillenaar.

Lees ook: Dit waren de 13 grootste investeringen van 2022: champagne!

Hij richtte het bedrijf in 2016 op met Anca Stefan. Het tweetal runde toen nog een eigen ontwerpstudio en ervoer veel gedoe bij het inkopen van dit soort assets. ‘Die namen bovendien een flinke hap uit de projectbudgetten. Zo ontstond het idee om zelf een online marktplaats te bouwen waarop creatieven fonts en illustraties van ontwerpers kunnen downloaden. Dat bestond nog niet in de wereld.’

Cultuur van crafters

Het tweetal draaide een aantal testjes en één daarvan werd opgepikt door een Facebook-groep van crafters uit de Verenigde Staten. ‘We wisten aanvankelijk niet zo goed wie dat waren en wat ze nou precies deden. Al snel ontdekten we dat er aan de andere kant van de Atlantische Oceaan een enorme doe-het-zelf-cultuur is, met miljoenen Amerikanen die persoonlijke items maken. We hadden onze doelgroep gevonden.’

Generative AI

Creative Fabrica bouwde CF SPark, een AI-tool waarmee gebruikers zelf illustraties, graphics en patronen kunnen ontwerpen. Daarvan wordt volgens Hillenaar gretig gebruikt gemaakt. ‘Het voegt iets persoonlijks toe en dat vinden gebruikers heel belangrijk. Al blijft het voor iemand zonder design-skills natuurlijk best een uitdaging om echt iets moois te creëren.’

Je zou denken: er zijn toch voldoende standaard fonts, illustraties en patronen beschikbaar. Willen mensen daarvoor betalen dan? Ja dus. ‘Onze gebruikers willen hun creaties graag persoonlijk maken. Een verjaardagskaart voor hun kind in speciale unicorn-letters, om maar eens een voorbeeld te noemen. Die vinden ze niet in Word. We opereren met Creative Fabrica in een superniche. Maar wel één met veel groeipotentie.’

Spotify-model

Creative Fabrica bedient inmiddels ruim 4 miljoen gebruikers. Daarvan nemen ongeveer 150.000 een maandelijks abonnement af, de rest gebruikt het platform gratis of kiest voor losse verkoop.

Het bedrijf biedt verschillende smaken, met de all-in toegang van 29 euro per maand als meest uitgebreide optie. Daarvoor krijg je als gebruiker toegang tot ruim 117.000 fonts, 6 miljoen afbeeldingen, 189.000 zogeheten cut-bestanden en 40.000 borduurwerkdesigns. Hier ben je wel even zoet mee dus.

Lees ook: Investeerder Peak lanceert fonds van 150 miljoen: ‘Wij geloven niet in de Gorillas en Getirs’

Hillenaar legt uit hoe zijn verdienmodel in elkaar steekt. ‘Wij pakken de helft van het bedrag. De andere helft wordt verdeeld onder de designers die de assets hebben ontwikkeld. Hoe meer downloads, hoe hoger hun verdiensten.’

Deze designers komen overal vandaan. Van Bangladesh tot Polen en de Filipijnen. Het zijn in de meeste gevallen éénpitters die Creative Fabrica gebruiken als afzetkanaal voor hun creaties. ‘Voor de meesten is ons platform een leuke bijverdienste, maar er zijn ook designers die er zelfs een zeer goed belegde boterham mee verdienen.’

creative fabrica roemie hillenaar anca stefan
Roemie Hillenaar en Anca Stefan richtten Creative Fabrica in 2016 op.

Creative Fabrica haal investeerders aan boord

De scaleup haalde al twee keer eerder geld op. Zo was er in 2019 een seed-ronde van een half miljoen bij Peak en pompte het Britse Felix Capital twee jaar later nog eens 7 miljoen dollar in het platform. En nu is er dus deze nieuwe ronde van 61 miljoen dollar maar liefst. Geld dat afkomstig is van de bestaande investeerders, aangevuld met TriplePoint, LionTree en Alven, dat deze ronde leidt.

‘Er werken nu 160 mensen voor ons bedrijf, van wie de helft remote. Met het geld willen we met name ons development-team uitbreiden. Verder kijken we naar potentiële acquisities. Dan kun je denken aan bedrijven die tooling hebben ontwikkeld om content mee te bewerken’, zegt Hillenaar. Die daar snel aan toevoegt dat hij nog geen specifieke prooi in het vizier heeft.

Lees ook: Dwarfs krijgt weer 30 miljoen om webshops op Bol.com en Amazon te kopen

Geld verbranden

De vers gevulde oorlogskas zal in ieder geval niet volgend jaar al de bodem hebben bereikt. Dat zit nu eenmaal niet in de aard van Hillenaar en zijn compagnon. Hij denkt daarbij terug aan een opmerking die enkele jaren geleden door iemand van Peak werd gedaan.

‘Ga dat geld nou gebruiken, zeiden ze tegen ons. Maar we zijn altijd heel kapitaal-efficiënt geweest. Zo hebben we de eerste jaren bijvoorbeeld amper geïnvesteerd in online marketing. Nieuwe klanten kregen we door middel van community-building, via Facebook met name. Achteraf bekeken zijn we daarin te voorzichtig geweest en hadden we dus nog sneller kunnen groeien.’

Gas geven is wel waar de investeerders nu op hebben gehamerd. Maar een concrete doelstelling voor over vijf jaar is er niet, bezweert Hillenaar. ‘Misschien zijn we tegen die tijd toe aan een overname of IPO, maar ik geloof niet dat je dit moet plannen. Groeien doe je door klanten de allerbeste kwaliteit en optimaal gemak te bieden. Dat is onze voornaamste focus. Met name in de Verenigde Staten zien we nog veel groeipotentie de komende jaren.’