Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Challenger50 van 2021

Creative Fabrica

Roemie Hillenaar en Anca Stefan - Creative Fabrica - Challenger50 van 2021

Anca Stefan en Roemie Hillenaar runnen met Creative Fabrica een online marktplaats voor doe-het-zelf-creatieven en grafisch ontwerpers.

Wat: platform voor grafisch ontwerpers
Wie: Anca Stefan en Roemie Hillenaar
Daagt uit: Angelsaksische sites
Sinds: 2016
Omzet:
niet openbaar
Website: creativefabrica.com

Via Creative Fabrica kunnen creatieven fonts en illustraties van ontwerpers downloaden. Die kunnen ze gebruiken als opdruk voor bijvoorbeeld kussenslopen of om stickers mee te versieren.

De kans is overigens groot dat je als Nederlander nog nooit van de Amsterdamse scaleup hebt gehoord, want in ons land is het platform voor creatieven amper bekend. 80 procent van de omzet maakt Creative Fabrica in de VS, het VK, Canada en Australië. Hoe dat kan? Met name in de VS, als land goed voor 60 procent van de omzet, heerst een sterke doe-het-zelf-cultuur.

Goede ontwerpen vinden lastig

Ondernemers Roemie Hillenaar en Anca Stefan begonnen hun startup in 2016. Het duo had indertijd zelf een ontwerpstudio en vond het nog knap ingewikkeld om goede ontwerpen te vinden voor projecten. Waarom zetten we zelf niet zo’n site op?, dachten ze.

Creative Fabrica heeft inmiddels zo’n 2 miljoen gebruikers, die er fonts en illustraties kunnen verkopen of downloaden. Het bedrijf zelf verdient een marge op iedere verkoop en handelt in abonnementen. We noemden het bedrijf dan ook al eens de Spotify voor graphics.

Miljoenen omgehaald

De startup haalde al tweemaal geld op: een half miljoen euro bij Peak Capital in 2019 en in 2021 7 miljoen dollar van onder meer het Britse Felix Capital. De financiering zal worden gebruikt voor de uitbreiding naar nieuwe verticale markten, bijvoorbeeld voor hobbyisten die zich specialiseren in breien en knutselprojecten voor kinderen. Creative Fabrica stelt te concurreren met Angelsaksische websites als Lovecrafts en Craftsy.

De markt reageert ook al op de Hollanders, sluit Hillenaar af: ‘We zijn benaderd door twee concurrenten onder het mom van een partnership, maar uiteindelijk ging het om het achterhalen waar we staan en wat onze plannen zijn.’