Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eyevestor was de eerste met sharefunding, maar Broccoli scoort nu met eigen draai eraan

Eyevestor heeft het fenomeen 'uitgevonden': sharefunding. Inmiddels zijn er meer Nederlandse platformen actief met de variant op equity crowdfunding en zag oprichter Gijs Dalen Meurs klanten vertrekken naar concurrenten. 'Maar wij staan nog steeds voor de idealen liberty, equity en fraternity.'

eyevestor gijs dalen meurs sharefunding

Vriend en vijand zijn het erover eens: Gijs Dalen Meurs (foto boven) is de geestelijk vader van sharefunding. Strikt genomen was sharefunding niet nieuw; aandelen uitgeven via equity crowdfunding bestond al langer. Maar de manier waarop de oud-bankier het met Eyevestor invult, was wel een categorie apart.

Eyevestor als open aandelenplatform

Op Eyevestor geef je als ondernemer aandelen uit in ruil voor kapitaal, maar het is ook de bedoeling dat je met je aandeelhouders een hechte relatie opbouwt. Of misschien heb je die al: de mede-eigenaren van je onderneming kunnen wildvreemde investeerders zijn maar ook vaste klanten of je werknemers die je in aandelen beloont.

Wat dat betreft is Eyevestor een open aandelenplatform waarmee de ondernemer alle kanten op kan. ‘Airbnb is altijd mijn voorbeeld geweest: ik faciliteer de ondernemer. Die moet zelf bepalen onder welke voorwaarden hij mensen wil betrekken bij de onderneming’, zegt Dalen Meurs.

Secundaire markt

Ook niet onbelangrijk: de aandelen die de bedrijven via het platform plaatsen, kunnen worden verhandeld – als ze dat willen.

Die zogeheten secundaire markt en de manier waarop die is ingericht, onderscheidt sharefunding à la Eyevestor van die bij de meeste concurrenten: Dalen Meurs geeft ondernemers de ruimte om zelf te bepalen onder welke voorwaarden ze hun aandelen verhandelbaar willen maken.

Dalen Meurs werkte bij Citibank in Londen dan ook jarenlang voor de handelsplatformen waarmee grote banken zelf een interne aandelenmarkt onderhouden. Na de financiële crisis van 2008/2009 viel bij hem het kwartje: de wereld moest af van die schuldeneconomie waarin veel ondernemers vastliepen. En: waarom bestond er niet zo’n aandelenplatform voor mkb-bedrijven?

Crowdfunding lost niet alles op

‘Geld aantrekken via aandelen is duurzamer dan die op schulden gebaseerde economie. Maar de bestaande vormen van crowdfunding losten niet alle problemen op’, zegt Dalen Meurs. Werknemers, trouwe klanten en andere nauw betrokkenen: er zijn veel meer stakeholders dan geldschieters die je als ondernemer mede-eigenaar wil maken van je bedrijf.

Bovendien waren crowdfundingplatforms erg gericht op die primaire markt: de uitgifte van verse aandelen. Terwijl er ook behoefte is bij aandeelhouders om die stukken na de uitgifte te verhandelen, in plaats van een exit na een overname of het instappen van een grote investeerder af te wachten.

Neleman en Fish Tales sharefunden op Eyevestor

Dalen Meurs zat goed, want sinds de start van Eyevestor ruim vijf jaar geleden is meer dan 42 miljoen euro aan aandelen uitgegeven via zijn platform. Met wijnmerk Neleman, die de ene na de andere miljoenencampagne met succes afrondde, maar ook treinreisexploitant European Sleeper (2,5 miljoen opgehaald, een derde ronde van 3 miljoen loopt as we speak) en Fish Tales (in totaal 3 miljoen, de laatste campagne loopt nog) als grote aandachttrekkers.

Het bewijs dat Eyevestor er is voor álle mkb-ondernemers en niet alleen voor hippe consumentenmerken, leveren zaken als Kersten Wielersport, een fietswinkel in Nijmegen met een historie van 80 jaar, en pakweg Intersport Zierikzee. ‘Die stapten naar hun klanten en vragen of ze mede-eigenaar willen worden. Er zijn ook ondernemers die nog helemaal geen aanleiding hadden om geld op te halen, maar hun aandelenregister via ons gedigitaliseerd hebben.’

Weinig secundaire handel

De secundaire handel stelt nog niet zoveel voor op Eyevestor: volgens de oprichter bestaat 5 à 6 procent van het transactievolume uit bestaande aandelen die in andere handen overgaan. Maar daar zitten ook veel werknemersaandelen bij, zodat het platform echt niet het karakter van een beurs heeft.

Maar nogmaals: dat is aan de ondernemer. ‘Als je de ideale relatie met je aandeelhouder hebt, zou die nooit moeten willen verkopen’, stelt Dalen Meurs.

Intussen zit Eyevestor de ondernemers wel achter de vodden om hun aandeelhouders tijdig te informeren over de jaarresultaten, net zoals bij een ‘echte’ listing verplicht is. ‘Dat is een kwestie van opvoeden. En aan de aandeelhouderskant is dat ook nodig, hebben we gemerkt. Er vraagt nog weleens iemand waar de rente en aflossing blijven.’

Broccoli succesvol met Neleman

Eyevestor heeft de term sharefunding op de kaart gezet, maar ondernemers die online aandelen willen uitgeven hebben inmiddels alternatieven. Eén daarvan is zelfs min of meer in het zadel geholpen door Dalen Meurs zelf – zij het onbedoeld. Broccoli, in 2022 opgericht door Wouter Hagoort, groeit sinds de lancering vorig jaar keihard met een op het oog vergelijkbare propositie.

Lees ook: Sharefundingplatform Broccoli is eerste in Nederland met nieuwe Europese crowdfundvergunning

Dat is verklaarbaar: Hagoort werkte eerder bij Dalen Meurs en begeleidde later via zijn eigen adviesbedrijf Sharefunders campagnes op Eyevestor. Broccoli richtte hij op met Derrick Neleman. Dezelfde Neleman die na zijn geldrondes op Eyevestor alweer twee succesvolle campagnes heeft gedraaid op de nieuwe concurrent.

broccoli sharefunding wouter hagoort
Wouter Hagoort (l) en Derrick Neleman, de oprichters van Broccoli.

Ambitieuze jonge ondernemer

Dat zit Dalen Meurs best dwars. Maar hij wil en mag niet te veel in details treden vanwege een schikking die hij met Hagoort heeft getroffen.

Zijn verhaal: de ambitieuze jonge ondernemer die alles wat hij wist van sharefunding bij hem had geleerd, begon achter zijn rug om voor zichzelf, samen met een goede klant. ‘Op 3 mei kwam hij dat melden, op 4 mei ging de eerste campagne live. Van Neleman, die we verwachtten op ons platform. Dat voelde als een dolksteek in mijn rug.’

Hagoort bevestigt overigens dat hij veel te danken heeft aan Eyevestor. ‘Ik had geen concurrentiebeding en had andere zakelijke inzichten. Zag gaandeweg mogelijkheden om het anders en beter te doen. Bijvoorbeeld: beter gebruikmaken van het investeerdersnetwerk achter de bedrijven die sharefunden. Waarom laat je geen kruisbestuiving plaatsvinden, waarbij je de investeerders kennis laat maken met andere proposities? 30 tot 40 procent van het kapitaal komt bij ons uit het bestaande netwerk.’

Strakker regime Broccoli

Broccoli richt zich daarbij op ondernemers die de wereld ‘groener en gezonder’ willen maken, vaak consumentenmerken afkomstig uit de food- en agrisector: Oma’s Soep, Yummygums, YB (voorheen Yoghurt Barn) plaatsten aandelen via Broccoli. Waar Eyevestor niet selecteert aan de poort, zegt Hagoort wel zorgvuldig de bedrijven te kiezen die hij voorschotelt aan zijn sharefunders.

Op die groene visie, maar hij wil ook jaarrekeningen zien, alle stukken moeten compleet zijn en worden beoordeeld. ‘We hebben een vierkoppig investment committee dat beslist. Maar we geven geen cijfer of een andere aanbeveling aan de investeerders. Het regime is dus wat strakker dan bij een SaaS-achtig platform als Eyevestor. Dat is beter voor zowel de ondernemer als de investeerder.’

Broccoli geeft toegang tot investeerders

Via Broccoli is in een jaar tijd al voor 15 miljoen euro gesharefund via twaalf campagnes. En het model lijkt te werken: ‘Dik 8 miljoen komt van 150 investeerders, om maar aan te geven dat een kleine minderheid goed is voor het grootste deel van het kapitaal.’

In ruil voor die toegang tot actieve investeerders vraagt Broccoli wel een fee van 6 procent. ‘Daarmee zijn we vrij duur, zo niet de duurste in de markt. Maar daarvoor geven we ondernemers toegang tot ons investeerdersnetwerk en het is ook nodig om een goed bedrijf neer te zetten.’

Voor de handel in aandelen geldt bij Broccoli een lock-up van twee jaar na de uitgifte. En ook daarna belooft het geen mkb-beurs te worden: aandeelhouders kunnen via een prikbord aangeven dat ze van hun stukken afwillen, als kopers reageren moeten ze hun deal zelf regelen. ‘Het is dus niet geautomatiseerd en voor de gebruikers wat arbeidsintensiever, wat de aandelen minder liquide maakt’, geeft Hagoort toe.

Europese crowdfundvergunning voor Broccoli

Begin juni had hij een primeur: hij heeft als eerste Nederlandse platform een Europese crowdfundvergunning gekregen van toezichthouder AFM. ‘Het groene investeringsplatform is daarmee een erkende financiële instelling geworden en heeft tevens de jongste bestuurder van een financiële instelling in Nederland’, aldus het persbericht.

Adding insult to injury, zo voelde het voor sharefundingpionier Eyevestor, want die heeft de Europese vergunning nog niet. En dat lijkt vooral te wijten aan de ruimere mogelijkheid om aandelen te verhandelen op het platform: het past daardoor moeilijk in de Europese crowdfundingmal. Dalen Meurs heeft uitgelegd bij de AFM hoe zijn versie van sharefunding voldoet aan alle voorwaarden.

Eyevestor eerder handelsplatform

De toezichthouder complimenteerde hem met zijn platform en de mogelijkheden die het biedt voor de hele levenscyclus van een bedrijf, zegt hij, maar vond uiteindelijk toch dat het als handelsplatform voor aandelen onder een ander regime valt.

‘Die vergunning is belangrijk voor verdere groei, en het is ook helemaal niet ingewikkeld om de marktplaats zo aan te passen dat ik alle vinkjes kan zetten voor die vergunning. Maar anderzijds: ik ben dit niet begonnen om snel rijk van te worden. Mijn missie is groter, ik wil de wereld helpen van een schuldenmaatschappij naar een aandelenmaatschappij te ontwikkelen.’

Volop keuze in equity crowdfunding

Intussen hebben ondernemers volop keuze om geld op te halen bij de crowd via aandelen. De wat grotere mkb-beurs Nxchange kocht in 2021 Bondex en komt op beide platformen ook op stoom met sharefunding: fatbikemaker Doppio haalde er geld op, en schoenenfabrikant VanLier startte er recent een campagne die 5 miljoen moet binnenbrengen.

Lees ook: Christina van Spaendonck is 26 en ceo van VanLier: ‘Je creëert zelf hoe serieus je wordt genomen’

En dan zijn nog platformen die vanuit het buitenland de Nederlandse markt opkwamen: Seedrs, waar op dit moment onder meer e-bikemaker Watt geld ophaalt en waar shirtmerk Labfresh ook een campagne aankondigt. Het Roemeense Seedblink nam vorig jaar Symbid over, de Nederlandse pionieer in equity crowdfunding, en draaide eerder dit jaar zijn eerste campagne met duurzame webshop Productpine.

Sharefunding voor de hele levenscyclus

Deze platformen gebruiken inmiddels ook de term sharefunding voor hun aanbod, maar Dalen Meurs zou toch liever zien dat het synoniem wordt voor aandelenuitgifte met een grotere nadruk op de fase ná dat ophalen van geld.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Vooropstaat dat Eyevestor een oplossing biedt voor de hele levenscyclus van een bedrijf, voor alle soorten stakeholders en alle aandelentransacties. Vanuit een variant op de idealen van de Franse Revolutie, LEF: Liberty, Equity, Fraternity.’

Lees ook: Taal is geld: het effect van woorden op je crowdfund-succes