Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sharefundingplatform Broccoli is eerste in Nederland met nieuwe Europese crowdfundvergunning

De Autoriteit Financiële Markten heeft een crowdfundvergunning verleend aan sharefundingplatform Broccoli. Het groene investeringsplatform is daarmee een erkende financiële instelling. 'Dat zal zorgen voor nog meer vertrouwen bij klanten en investeerders.'

broccoli sharefunding wouter hagoort

Met de vergunning die Broccoli in ontvangst neemt, wordt mede-oprichter Wouter Hagoort (25) de jongste bestuurder van een financiële instelling in Nederland. Hij had er eigenlijk niet zo bij stil gestaan, zegt hij nuchter.

‘Het is dat de toezichthouder het zei, anders had ik het niet eens door. Ik voel me wel vereerd. Vaak zijn het toch oud-bankiers van 45+ met zo’n titel.’

De start van Broccoli

Hagoort werd met Broccoli in 2022 al genomineerd voor de MT/Sprout 25 onder de 25. Voorheen had hij een zelfstandig adviesbureau waarin hij interim werkte voor bedrijven met financieringsvraagstukken. Hij werkte samen met bestaande platformen in Nederland waarbij rondes werden opgehaald van een paar miljoen euro, zoals ook voor Boerschappen.

‘Ik dacht: waarom brengt niemand al die investeerders bij elkaar? Want de doelgroepen zijn extreem complementair. Als je ze met elkaar laat kruisbestuiven, kan je op een gezonde manier kapitaal ophalen.’

Uiteindelijk richtten Hagoort en zijn compagnon Derrick Neleman, al ruim twintig jaar pionier in biologische wijnen, samen Broccoli op: een sharefundingsplatform met een focus op de food-, drinks- en agrisector.

In 2022 hielp het toen nog geen jaar oude Broccoli bedrijven als SLA, De Bolster, Oma’s Soep, Smyle en Bus Whisky aan groeikapitaal. Ruim 4.500 investeerders investeerden in totaal ruim 12 miljoen euro.

Wat is sharefunding?

Op een sharefundingsplatform zoals Broccoli verkoop je als ondernemer een gedeelte van je aandelen aan collega’s, investeerders of fans. In plaats van vreemd vermogen en een schuld gaat het bij sharefunding om eigen vermogen, in ruil voor aandelen. Dat kan al vanaf een paar honderd euro.

In Angelsaksische landen is de sharefundingsmarkt al wat groter dan in Nederland. Hoewel het grootste gedeelte van de crowdfundmarkt hier nog altijd uit leningen bestaat, maakt de aandelenvariant wel een opmars. In 2022 werd voor meer dan 79 miljoen euro opgehaald door verkoop van aandelen. Dat is meer dan twee keer zoveel als in 2021 en meer dan tien keer zoveel als in 2020.

Lees ook: Fans aandeelhouder laten worden van je startup? Sharefunding maakt opmars in Nederland

Tot nu toe is Broccoli het enige vergunninghoudende sharefundingplatform in Nederland dat zich volledig op aandelen focust. In de European Crowdfunding Services Providers-vergunning (ECSP) staan de nieuwe richtlijnen van de Europese Unie waar alle fundingpartijen voor 10 november 2023 aan moeten voldoen.

Bijna anderhalf jaar lang waren ze bij Broccoli bezig met de aanvraag afronden. Het voelde alsof het hele bedrijf op zijn kop stond, zegt Hagoort. ‘Maar we zijn blij dat het is gelukt, want de vergunning zal zorgen voor nog meer vertrouwen bij klanten en investeerders.’

broccoli sharefunding
Wouter Hagoort (links) en Derrick Neleman, de oprichters van sharefundingplatform Broccoli.

Meer focus op impact

Bedrijven waarin geïnvesteerd wordt, zullen voortaan grondiger onderzocht en geanalyseerd worden om de risico’s voor investeerders te minimaliseren. Ook is een kennis- en ervaringstest voortaan verplicht. Zo kan achterhaald worden hoe ervaren de investeerder is en in hoeverre hij of zij risicowaarschuwingen nodig heeft. Denk aan de ‘Let op: geld lenen kost geld’-waarschuwing bij leningen, maar dan voor aandelen.

Daarnaast komt er aan de ondernemerskant nog meer focus op het hard maken van impact. Hagoort: ‘Een belang onderdeel daarvan zit ‘m voor ons in het feit of een bedrijf een behoorlijke achterban heeft of niet. Dat zijn de mensen die echt de meeste affiniteit hebben met een bedrijf. Wij geloven dat rendement niet zonder impact kan en andersom.’

Dat laatste bleek toen ze de grootste Nederlandse sharefundingcampagne van 2022 ophaalden voor biologisch zadenveredelingsbedrijf De Bolster. Het bedrijf heeft een groot netwerk.

‘Aan de ene kant boeren met enorme kassen en akkers en aan de andere kant duizenden klanten via de webshop. Uiteindelijk haalden we binnen drie dagen 4,5 miljoen euro op. Dat is behoorlijk snel, want gemiddeld genomen duurt een campagne zo’n vier weken.’

Niche van een niche

Bij Broccoli ligt het gemiddelde bedrag dat geïnvesteerd wordt tussen de 3.000 en 4.000 euro. Met een eigen berekening kwam Hagoort erachter dat dat zo’n 2.000 tot 3.000 euro meer is dan bij soortgelijke platformen. Het zou het gevolg zijn van een ijzersterke focus op de food-, drinks- en agrisector.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘We hebben dus eigenlijk een niche van een niche en je ziet dat dat een specifiek soort investeerder en ondernemer aantrekt. Op ons platform zien wij investeringen van enkele tonnen van ervaren investeerders tot duizenden van particuliere investeerders.’

Eind juni gaat het eerste internationale project live: een samenwerking met bekende foodfluencers in Ierland, waarvan ze de naam liever nog niet delen. Die samenwerking hebben ze vooral te danken aan hun netwerk. ‘Al onze klanten komen via via, wij doen eigenlijk nooit aan acquisitie. Hopelijk is dit the first of many.’

Lees ook: Taal is geld: het effect van woorden op je crowdfund-succes