Ze is even in een cafeetje ernaast uit aan het puffen. Lotte Vink is in Kopenhagen om te zorgen dat de nieuwste winkel van Labfresh vrijdag op tijd af is om open te gaan. En dat is best spannend: ‘De meubelbouwer is nog bezig, en de loodgieter. Vanochtend zaten er nog niet eens ramen in, en ik heb ook nog geen werkend toilet.’
Nou ja, komt goed: nog ruim 48 uur tot de eerste shoppers voor de deur staan.
Eerste winkel van Labfresh buiten Nederland
Voor Labfresh, het kledingmerk dat Vink en haar (Deense) partner Kasper Brandi Petersen in 2017 oprichtten, is die eerste winkel buiten Nederland een mijlpaal. Wat begon met de antibacteriële hemden die wonderlijk goed tegen vlekken bestand waren, is inmiddels uitgegroeid tot een merk dat hemden, T-shirts, broeken, sweaters en alles wat onder de noemer ‘tijdloze basics’ valt.
Met een omzet die nog steeds 100 procent groeit kan Vink bouwen op een steeds grotere klantengroep.
Succesvolle crowdfunding van Labfresh
Klanten die echt fans zijn. Dat bleek tijdens de crowdfunding die Labfresh begin oktober deed om deze winkel te kunnen bekostigen. Twee ton, was de bedoeling, voor het interieur en de inrichting waar as we speak dus nog druk aan wordt getimmerd.
Het werden 4 ton, in no time. ‘Misschien een beetje persoonlijk om te zeggen, maar het was echt hartverwarmend om te merken dat onze klanten zo graag onderdeel willen zijn van ons avontuur.’
Labfresh is natuurlijk eerst en vooral een online merk. Maar deze winkel wordt toch, net als die eerste in Amsterdam, meer dan een flagshipstore die nieuwe klanten moet trekken.
‘We dachten in Amsterdam aanvankelijk ook dat het vooral goed was voor het bouwen van het merk, maar daar loopt de verkoop erg goed’, zegt Vink. ‘Het blijkt dus een mooie toevoeging voor de sales. En de huur kost ons minder dan Mark Zuckerberg vraagt.’
Verliefd op het pand in Kopenhagen
De plek, Købmagergade 32, is zorgvuldig gekozen, goed gelegen tussen de Kopenhaagse equivalenten van de Amsterdamse Kalverstraat, de P.C. Hooftstraat en De 9 Straatjes. ‘Het ligt hier wat minder verspreid dan in Amsterdam. Dat is prettig: nu zitten we in de buurt van Nike en The North Face, maar ook van wat exclusievere merken. Het publiek kent ons hier natuurlijk wat minder goed dan in Nederland.’
Heel lang hoefden Vink en Brandi Petersen niet te zoeken naar deze plek. ‘We hadden een makelaar ingeschakeld. Die liet ons wat panden zien, maar we waren er nog niet uit. Tot ik dit tegenkwam, met het bord van diezelfde makelaar erop. Volgens hem ging de huur ons budget te boven. Maar toen we gingen kijken werd ik toch verliefd, helaas.’
Kantoor en winkel
Een gelukje: de verhuurder werd op zijn beurt verliefd op Labfresh en vertimmerde het pand voor een half miljoen voordat de Nederlandse modestartup erin trekt. ‘Uiteindelijk hebben we een heel goede deal. Hierboven zit ook het kantoor, net als in Amsterdam. Daar komen de lokale mensen te werken die we aannemen.’
Het kantoor is goed zichtbaar vanaf de winkelvloer. De enige koffiemachine staat naast de paskamers, zodat de ontwerpers en marketeers wel móéten zien hoe echte mensen hun producten dragen. Labfresh wil ze er net als in Amsterdam verleiden met een gratis paar sokken om prototypes te dragen en feedback te geven.
Pitchen in de Deense Dragons’ Den
Dat Denemarken de tweede markt voor Labfresh is, is geen toeval. Met haar Deense medeoprichter pitchte Vink al in de begintijd voor de lokale versie van Dragons’ Den. Met succes. ‘We kregen een investering van een bekende Dragon, maar in de jaren daarna is onze activiteit hier een beetje uitgedoofd. Maar Denemarken is toch goed voor 20 procent van onze totale omzet.’
Dat gaat dus veranderen dankzij het filiaal in Kopenhagen. En wat filialen betreft: van die andere 2 ton uit de geslaagde crowdfunding wordt ergens in de loop van 2023 een zaak in Rotterdam geopend. Zodra daar een geschikte locatie is gevonden.
Wat is de volgende stap, meer winkels in Nederland of naar een derde land? ‘Goede vraag’, zegt Vink. ‘Daar zijn we nog niet 100 procent over uit, maar we hebben er wel een idee over.’
Een vergelijkbaar antwoord heeft Vink op de vraag of er na de crowdfundleningen nog een ‘echte’ investeringsronde volgt met aandelen. ‘Die willen we voor eind 2023 voor elkaar hebben. Maar ook dat wordt een combinatie van een investering door een partij met ervaring in de kledingbranche die ons kan helpen groeien. Daarnaast willen we ons bedrijf blijven delen met de crowd.’
Glas wijn is verleden tijd
Met die investering wil Labfresh onder meer ook zijn collectie verder uitbreiden. Het ‘lab’, dat stond voor de vlekafstotende eigenschappen van de eerste overhemden, wordt daarin steeds minder prominent.
‘De rode draad is dat onze kleding antibacteriële eigenschappen heeft. Het gaat minder snel ruiken, je draagt het daardoor langer voordat het in de was moet. Onze klanten doen gemiddeld 3,6 dagen met onze kleding, tegenover 1,2 dagen voor andere spullen. Maar dat glas wijn, daar willen we vanaf. Dat was een gimmick, dat zul je niet meer tegenkomen in onze uitingen’, aldus Vink.
‘Op 9 december houden we de officiële opening. Toch fijn om even twee weken proef te draaien. Maar dan nodigen we alle relaties uit. Ook de crowdfunders die de kans zien om te komen zijn welkom.’
Check nog even het crowdfundfilmpje van Labfresh:
Lees meer over crowdfunding:
- Crowdfunding kan ook verkeerd uitpakken: 3 cases
- Op je bek gaan: dit leerde ik van mijn mislukte crowdfunding-campagne
- Taal is geld: het effect van woorden op je crowdfund-succes