Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Opzegdienst Closure krijgt vers groeigeld: ‘1 op de 5 overlijdens wordt gemeld via ons’

Graciëlla van Vliet heeft 1,5 miljoen euro opgehaald voor Closure, de dienst die na een overlijden contracten opzegt. Inmiddels loopt 1 op de 5 'overlijdens' in Nederland via Closure. Tijd om Europa in te gaan.

closure abonnement opzeggen

Dinsdag maakten Graciëlla van Vliet (foto boven) en haar medeoprichters Chantal van der Velde en cto Bart Verhaegh de nieuwe funding bekend.

Closure, de Saas-dienst waarmee ze opzeggingen en contractovernames regelen na een overlijden, haalt 1,5 miljoen euro op, deels in ruil voor aandelen die naar Borski Fund gaan, voor een ander deel verstrekt Rabobank een lening. Ook aandeelhouders van het eerste uur Kees Jan Rietveld, Lex Geerdes en Wiegertje Groenveld storten bij.

Het geld is bestemd om het team – nu nog tien personen – flink uit te breiden, zegt Van Vliet, met name aan de saleskant. ‘We hebben het product al een tijd afgebouwd, het heeft zich bewezen, zowel bij grote klanten als T-Mobile, Unicef en ov-chipkaart als bij de zelfstandige uitvaartondernemingen. Deze ronde is echt bedoeld om op te schalen.’

Opzeggen na overlijden

Nog even het businessmodel waarmee Van der Velde en Van Vliet in 2017 begonnen. Na een overlijden blijven de nabestaanden zitten met de enorme klus om alle abonnementen stop te zetten en gas en licht, bankrekeningen en andere contracten over te dragen. Dat is niet alleen een boel rompslomp voor de achterblijvers, maar ook voor de grote organisaties met soms honderdduizenden tot miljoenen klanten.

We dachten: we hebben onze keuze gemaakt, dus we zijn er

Als Closure die opzeggingen afhandelt, scheelt ze dat werk. En daarin schuilt ook het verdienmodel van Van Vliet: haar corporate klanten betalen een fee voor elke opzegging. ‘Die is gebaseerd op de kostenbesparing die ze via ons platform realiseren.’

Besparen op kosten en personeel

We hebben klanten die tientallen mensen hebben werken op een zogenoemde nabestaandendesk. Wij ontlasten ze daarin, automatiseren bijvoorbeeld het invullen van webformulieren zoveel mogelijk en kunnen daardoor efficiënter werken. Voor je beeld: een medewerker van ons kan per dag tussen de 500 en 1000 opzeggingen afhandelen. De software ontwikkelen we in eigen huis. En we besparen niet alleen kosten, we helpen ook het personeelstekort bij klantenservice op te lossen.’

Closure stond in 2021 in de Challenger50 van MT/Sprout, de lijst met vijftig meest uitdagende, innovatieve en snelgroeiende bedrijven van Nederland. Deze ondernemers breken met bestaande businessmodellen en laten de gevestigde orde zien hoe het anders, sneller en beter kan. De Challenger50 is mede mogelijk gemaakt door EY en Tech Rise People. Bekijk alle vijftig challengers »

NabestaandenLoket

Voor uitvaartorganisaties biedt Closure vooral een handige extra dienst: het NabestaandenLoket, waar hun klanten terechtkunnen voor dezelfde opzegdienst, maar ook andere vragen over wat er op je afkomt na een overlijden, zoals de afhandeling van een erfenis. ‘Het is een verlengstuk van hun nazorg, waar klanten nog maanden plezier van hebben terwijl de uitvaart het dossier al heeft afgerond. Dat werkt natuurlijk goed voor de mond tot mondreclame waarvan ze het moeten hebben.’

Inmiddels zijn 200 uitvaartbedrijven klant, en talloze corporates als energie- en telecombedrijven en verzekeraars. Omzetcijfers wil Van Vliet niet geven, maar ze wil wel kwijt dat ‘1 op de 5 overlijdens via Closure wordt gemeld’. Ook in België heeft het Rotterdamse bedrijf twee maanden geleden de eerste stappen gezet. Daar is een grote bank de launching customer.

Rabo is huisbankier van Closure

Tot nu toe was Closure gefinancierd door angels en verschillende leningen van de Rabobank. Die mag dus gelden als huisbankier. ‘In de tijd dat we nog bij accelerator Utrecht Inc. zaten, is dat ontstaan met een eerste kleine lening. Daarna hebben we onder meer een Innovatielening bij ze afgesloten. Ik vind ze in die zin erg meedenkend: over het algemeen zijn banken er niet zo happig op om geld te lenen aan startups.’

Het werken met vc’s is echt anders dan wat we met angels gewend waren

Borski Fund is dan als venturecapitalfirma weer vooral female founder friendly. Het fonds focust zich op techstartups gerund door vrouwen, en dat maakt Closure een mooie aanvulling op diens portfolio, waarin al bekende startups zitten als The Next Closet en The Fabricant.

Fundraisen anders dan bij angels

Eind 2021 ging Closure op zoek naar vers kapitaal om door te groeien. Dan heeft het toch best lang geduurd voordat de deal rond was? ‘Er was belangstelling bij verschillende investeerders, dus we waren er zelf vrij snel uit. We hebben verschillende term sheets naast elkaar gelegd en dachten: we hebben onze keuze gemaakt, dus we zijn er.’

‘Maar het puntjes op de i zetten heeft langer geduurd dan verwacht. Terwijl je het liefst met andere dingen bezig bent dan fundraisen. Anderzijds: het was niet vervelend om te doen en je leert er ook veel van. Je krijgt kritische vragen van investeerders, je gaat echt met een andere blik naar je eigen business kijken. Wat dat betreft is het werken met vc’s echt anders dan wat we van onze eerdere investeringsronde met angels gewend waren.’

closure graciella van vliet chantal van der velden
Graciëlla van Vliet (L) en Chantal van der Velden van Closure.

Lening én equity

Dat ze nu deels opnieuw met leningen hun groei financieren, was geen uitgemaakte zaak. ‘We wilden eerst volledig via aandelen geld ophalen, maar gaandeweg deed zich deze combinatie voor als optie. We vinden die balans tussen equity en vreemd vermogen toch wel prettig. Zeker in de vroege fase verwater je zo minder snel als jonge ondernemer. Een bank is bovendien een ander soort investeerder in hoe ze kijken naar je business. We hebben nu eigenlijk van alles wat: angels, een vc en een bank.’

Uitvaartondernemers en corona

Hoe is Closure de afgelopen coronaperiode eigenlijk doorgekomen, was het extra druk dankzij de oversterfte die zich toen voordeed? ‘We hebben de pieken inderdaad gevoeld. Maar we hadden net als andere dienstverleners er vooral de eerste coronamaanden last van dat salestrajecten geremd werden.’

Dit blijft echt een uitdagend bedrijf om als ondernemer te leiden

‘Vooral uitvaartondernemers moesten hun weg vinden in het communiceren op afstand. Die zijn van nature erg gesteld op direct contact. Maar ook nu alles weer redelijk normaal is, blijkt het toch een goede ontwikkeling dat de branche iets digitaler is geworden. Uitvaartondernemers hebben te maken met een moeilijk te plannen agenda, daardoor wordt 1 op de 3 gesprekken met ons afgezegd. Dan is het handig dat je dan een video-afspraak ertussen kunt plannen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Closure wil Frankrijk en Duitsland in

Met de verse funding en extra commerciële slagkracht gaat Van Vliet niet alleen in Nederland en België door groeien, Closure wil ook Frankrijk en Duitsland in. ‘Die staan hoog op onze wishlist, en uiteindelijk willen we naar de VS. We beginnen vanuit Rotterdam, maar vanwege de cultuurverschillen hebben we voor elk land echt een lokaal team nodig.’

‘Daarbij hebben we nog zoveel nieuwe mogelijkheden. We kunnen onze nabestaandenservice uitbreiden met nieuwe producten. En vergeet niet dat er nog veel andere life events zijn die leiden tot veel opzeggingen of contractaanpassingen: huwelijk, scheiding, gaan studeren… Daar vragen bestaande klanten ook om, en we betrekken ze ook bij de ontwikkeling van nieuwe diensten. Dit blijft voorlopig echt een uitdagend bedrijf om als ondernemer te leiden. Zeker als we nu naar 30 man opschalen, dat is ook weer een wereld van verschil.’

Lees meer over bedrijven in de Challenger50: