In haar studententijd runde Charly van der Straten (34) al een oppasservice vanuit haar studentenkamer in Amsterdam-Zuid: Pas Op. Ze schakelde huisgenoten in om bij gezinnen in de buurt op te passen. De vraag was groot, merkte ze. Ook na haar afstuderen, toen ze als recruiter op de Zuidas werkte, zag ze hoe moeilijk werkende ouders het vonden om last minute een oppas te vinden.
Samen met haar toenmalige vriend Xander Koenen richtte ze in 2016 Charly Cares op, een digitaal oppasplatform. Hierop kunnen ouders zorgvuldig selecteerde oppaskrachten boeken, zogeheten Oppas Angels. De boeking, betaling en het bijhouden van de oppasduur verlopen allemaal via het platform. Gebruikers zijn verzekerd en de oppasdiensten worden gemonitord door middel van verplichte ratings en reviews.
Inmiddels heeft het oppasplatform tienduizenden maandelijkse gebruikers en 16.000 Oppas Angels. Het bedrijf heeft zo’n twintig (vaste en flex-)medewerkers en is actief in heel Nederland.
Na een uitdagende coronaperiode, die tot nieuwe diensten leidde, staan het uitrollen van de zakelijke variant Charly Cares Business en uitbreiding in het noorden en oosten van Nederland hoog op de agenda. Over omzetcijfers doet het bedrijf geen uitspraken, maar begin 2022 haalde de scaleup 1,2 miljoen euro op via crowdfunding en ging het bedrijf een lening bij de Rabobank aan.
Online een oppas boeken, hoe werd daar in 2016 tegen aangekeken?
Charly van der Straten: ‘Toen zeiden mensen: jullie zijn gek, wie gaat er nou online een wildvreemde oppas boeken? We hebben een boekingssysteem à la Booking.com gebouwd, een rating-en-reviewsysteem à la Uber en de mogelijkheid op de minuut af te rekenen zoals Parkmobile. Dat bestond nog niet voor kinderopvang aan huis. In het begin sloot ons concept meer aan bij steden in de Randstad, waar shared economy-initiatieven sneller opgepakt werden.’
Is Charly Cares nog steeds een Randstad-concept?
‘Nee, zeker niet. Drie jaar geleden communiceerden we nog: we zitten in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Haarlem en Eindhoven. Maar inmiddels bedienen we heel Nederland. We hebben ons alleen nog minder gefocust op het noorden en oosten van het land. Daar gaan we dit jaar extra groeien. Het uitbreiden van onze ‘Angel Base’ is een van onze focuspunten voor dit jaar. Daar waren we in 2020 al helemaal klaar voor, maar vanwege de coronacrisis hebben we onze plannen deels in de ijskast moeten zetten.’
Wat veranderde er voor Charly Cares in coronatijd?
‘Door de lockdowns viel negentig procent van de avondjes uit weg, waardoor een uitrol in andere steden er niet meer in zat. Om ons bedrijf draaiende te houden, hebben we onze diensten in de breedte uitgebreid. Oppassen betekent allang niet meer een avondje op de bank zitten – onze Oppas Angels halen ook de kinderen van school, brengen ze naar voetbal en hockey en koken. Maar in coronatijd kwamen daar thuisonderwijs en huiswerkbegeleiding bij. We hebben onszelf een beetje opnieuw moeten uitvinden.’
In de interviewserie The Founder spreekt MT/Sprout Nederlandse ondernemers over de vindingrijkheid en het doorzettingsvermogen waarmee ze hun bedrijf van de grond kregen. Wat zijn hun gedachten, gevoelens en acties achter grote beslissingen? Ze delen hun onzekerheden, fouten en belangrijkste lessen. Lees meer interviews uit de serie »
Wat was je grootste uitdaging?
‘Het bijbenen van veranderingen, die altijd in golfbewegingen gaan. Als vraag en aanbod veranderen, moet je je platform daarop aanpassen. Daar hebben we altijd veel tijd en leergeld in gestoken.’
‘Maar veranderingen bieden ook kansen. Toen Rutte in een persconferentie aankondigde dat de crèches en scholen dichtgingen, had ik meteen bedrijven als Microsoft en Ahold aan de lijn. Ze hadden een oppasservice nodig, als noodoplossing voor thuiswerkende medewerkers. En dat terwijl ik een jaar eerder nog bij hr-managers had geprobeerd een oppas van de zaak te verkopen, zonder succes.
‘Omdat ik hoogzwanger was, heeft mijn team dit opgepakt. In drie weken tijd hebben ze Charly Cares Business uit de grond gestampt en gelanceerd. Een pilot die meteen op heel grote klanten draaide: de eerste was Deloitte, daarna volgden nog 75 bedrijven.’
Lees ook: Anne en Esther Vedder: ‘Onze succesfactor is ontstaan uit geldnood’
Was je niet bang dat het zou mislukken, zo’n ad hoc opgetuigde dienst?
‘We namen er een groot risico mee, maar toch was ik daar niet bang voor. Het liep meteen ontzettend goed. De oppas van de zaak heeft ons tijdens corona echt gered. In die periode hebben we er alleen geen cent aan verdiend. We hadden het zo snel opgetuigd, dat het verdienmodel er nog niet goed op zat. Dat kwam pas in juni 2022, toen we het zakelijke platform voor werkgevers lanceerden.’
‘Ook een goede zet: werknemers kunnen met zakelijk oppastegoed ook gebruikmaken van hun eigen oppas, als ze die toevoegen op de app. Nu de kinderopvang met grote personeelstekorten kampt en ouders steeds meer moeite krijgen met het goed regelen van de zorg voor hun kinderen, neemt de vraag alleen maar toe. Steeds meer werkgevers bieden het structureel aan, als secundaire arbeidsvoorwaarde.’
Dat de liefdesrelatie geen stand hield, betekende een keerpunt binnen ons bedrijf
De omzet van Charly Cares groeide in het eerste jaar twintig procent per maand. Had je last van groeipijn?
‘We hadden vooral moeite om de informele oppasmarkt, waar geen bedrijf zich mee bezighield, online te krijgen. Dat was een grote innovatie. We hebben veel gestoeid met vragen als: welke positie nemen we als bedrijf in? Wat zijn de vraag en het aanbod van ons platform? Hoe willen we dat ouders het gebruiken? In die begintijd ging het openen van een stad ook moeilijker dan gedacht.’
Waar kwam dat door?
‘Misschien doordat we geen ervaring hadden met een uitrol, doordat een stad nog niet klaar was voor Charly Cares of dat we een verkeerde positionering hadden gekozen voor die stad. Ik ben me er altijd van bewust geweest: je moet zorgvuldig uitrollen, want we werken in een kwetsbare dienstverlening. Je bestelt geen hamburger via ons platform; het gaat om de zorg voor kinderen. De kwaliteit moet altijd gewaarborgd zijn. Daarom hebben we altijd een rem gehad op agressieve groei. We kunnen ons niet permitteren om grote fouten te maken.’
Lees ook: Loes Daniels (Experiencegift): ‘Ik ben een controlfreak, dat is een bottleneck voor groei’
Hak je makkelijk knopen door?
‘Ja, ik kan makkelijk keuzes maken, ook moeilijke keuzes. Omdat ik een gezonde dosis zelfvertrouwen heb en durf te varen op intuïtie. En op kennis – al weet ik natuurlijk ook heel veel nog niet. Daarnaast weet ik wanneer ik hulp moet inschakelen. Als ik ergens over twijfel, bespreek ik dat vaak met mijn co-founder Xander.’
Jullie zijn als founders in het bedrijf blijven werken, nadat jullie relatie uitging. Was dat lastig?
‘Sommige mensen vragen me weleens of het niet mijn grootste fout is geweest om samen met Xander een bedrijf te beginnen, omdat je dat niet met vrienden of liefdespartners moet doen. Daar maak ik nu graag grappen over, maar die periode verliep niet zonder slag of stoot.’
‘Dat de liefdesrelatie geen stand hield, betekende een keerpunt binnen ons bedrijf. Je zit in een relatiebreuk, maar ook in een bedrijf dat als een malle gaat en dat je draaiende wilt houden. Op een gegeven moment moet je een keuze maken, ondanks het verdriet: gaan we door met het bedrijf of niet? We hebben gekozen voor doorgaan, hoe anders we ook zijn.’
Lees ook: Tim van der Wiel (Gospooky): ‘We hebben elke fout gemaakt die we konden maken’
Op welke manier?
‘Als Xander een idee oppert, heeft hij er heel goed over nagedacht. Ik gooi gewoon tien ideeën op tafel, waarvan er negen eigenlijk debiel zijn en één fantastisch. Xander is kritisch, maakt geen domme fouten en houdt van efficiënt werken. Ik ben commercieel, kan snel schakelen en ben optimistisch, maar ook chaotisch.’
‘Dat kan weleens botsen, maar frappant genoeg zitten we altijd op één lijn als er beslissingen genomen moeten worden. We vertrouwen elkaar blind en vullen elkaar goed aan, dat is de basis. Als één van ons Charly Cares alleen zou besturen, zou dat ongetwijfeld een fiasco worden.’
Wat is je belangrijkste ondernemersles?
‘Als ondernemer is het elke dag learning by doing, in een heel hoog tempo. Op het gebied van investeringen, personeelsbeleid en de uitrol van steden heb ik de afgelopen jaren veel praktische lessen geleerd. Maar mijn allergrootste les is dat je altijd scherp moet blijven als je wilt groeien of je bedrijf door een moeilijke tijd wilt trekken. En dat je dat zélf moet doen. Niemand anders gaat die marathon voor je lopen. Dat betekent ook: bijna altijd aan staan.’
Word je daar niet moe van?
‘Ja, maar na zeven jaar ondernemerschap heb ik daar een goede balans in gevonden. Ik kan keihard werken, scherp inzoomen en in een kwartier tijd veel waarde toevoegen in een meeting. Collega’s zeggen weleens dat ze niet om me heen kunnen op kantoor. Maar van nature ben ik ook een beetje lui, haha. Ik kan goed mijn rust pakken en omgaan met stress. Wat overigens niet betekent dat ik nooit stress heb.’
Wat voor type leider ben jij?
‘Mensen zeggen weleens dat ik natuurlijk leiderschap heb, op een inspirerende en charismatische manier. Ik vind het fijn om met goede mensen samen te werken. Maar kan ook makkelijk van iemand afscheid nemen als het niet werkt. Mijn vader, die net als mijn moeder uit een ondernemersfamilie komt, zegt weleens dat ik daarin keihard kan zijn.’
‘Door mijn achtergrond in headhunting kan ik mensen goed inschatten, denk ik. Maar ik ben niet zo goed in het bieden van structuur en beleid. Daarom pak ik liever een foundersrol dan een algemene directeursrol, al kan ik in de bedrijfsvoering wel goed beslissingen maken over de kant die we opgaan.’
Lees ook: Willemijn Schneyder (SwipeGuide): ‘We worden happy van felle discussies’
Bij de start was Charly Cares de enige digitale oppasservice. Inmiddels is er aardig wat concurrentie. Hoe ga je daarmee om?
‘Ik ben blij dat er concurrentie is, want dat houdt je scherp. Ondernemers hebben toch allemaal een beetje bewijsdrang en een winnaarsmentaliteit. Ik hou in de gaten welke keuzes andere bedrijven maken, maar ben verder niet zo bezig met wat de rest doet. Ik geloof heilig in ons eigen concept. Van wat anderen van me vinden, trek ik me ook weinig aan. En dat zet ik door in mijn bedrijf.’
In 2017 vertelde je dat je hoopte op je 35ste de financiële middelen te hebben om te doen wat je leuk vindt en voorzichtig te denken aan een overname op termijn. Hoe staat het ervoor?
‘Dan heb ik nog een paar maanden, haha. Daar sprak een wat naïeve, jonge ondernemer die iets te makkelijk dacht over waar ze over een paar jaar zou staan. Hoe het er nu voor staat? Ik heb een heel leuk leven met een geweldige, lieve, gezonde dochter en een heel leuke man en ik kan mijn boodschappen betalen. Dat is fijn.’
‘Tegelijkertijd vergt ondernemen grote inspanningen en risico’s. Die zie ik als langlopende lening – een die ik hopelijk op een dag kan converteren tegen aantrekkelijke voorwaarden. Maar voorlopig ben ik helemaal niet bezig met een overname, verkoop of wat dan ook. Daar sta ik nu dus anders in.’
Welke ambities heb je met Charly Cares?
‘De afgelopen jaren zijn we uitgegroeid van oppas-app voor last minute avondjes uit tot een online aanbieder van flexibele kinderopvang aan huis. Daar ben ik trots op, maar eigenlijk begint het nu pas.’
‘We zijn drie jaar wat beperkt in onze bewegingsvrijheid, en nu is het tijd voor groei. It’s showtime. Eindelijk focus op een volledige landelijke dekking van onze Angel Base. En ik richt me volledig op het versneld uitrollen van onze zakelijke dienstverlening. We gaan gas geven, zonder beginnersfouten. We hebben veel geleerd, en fouten maken mag. Maar het uitgangspunt is: we gaan het goed doen.’
Lees meer interviews uit de serie The Founder:
- Sharon Hilgers (My Jewellery): ‘Ondernemen is óók dat stukje eenzaamheid omarmen’
- Ferry Zonder (Veloretti): ‘Ik wil een speedboot zijn, geen olietanker’
- Roland Kahn (CoolCat): ‘Ik kan nogal een drammertje zijn’