Een briefje op de winkelruit met de tekst: ‘Medewerkers gezocht’? Vergeet. Het. Maar. Wie anno 2018 talent wil scouten, doet dat door hypermoderne video’s en games in te zetten. Zelfs het traditionele sollicitatiemailtje mag bij het grofvuil, als het aan Harver-ceo Barend Raaff ligt. Met zijn technologiebedrijf toetst hij sollicitanten met een uur durend online programma, om zo tot de beste kandidaten te komen.
Afgelopen jaar wist Raaff 8,1 miljoen dollar op te halen bij investeerders, waarmee hij vol kan inzetten op de Amerikaanse markt. Aangezien Harver indertijd ook prijkte in de Challenger50, Sprout’s lijst met vijftig marktuitdagers, is het hoog tijd om de balans op te maken. Hoe staat het er een jaar later voor met het bedrijf dat sollicitatiebrieven overbodig wil maken?
Schommels
Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling zoekt de disrupter op in zijn hoofdkantoor aan het IJ te Amsterdam. Gieling en Raaff nestelen zich in één van de vele startup-verantwoorde schommels die het kantoor van Harver rijk is. Al schommelend, vertelt Raaff over zijn Amerikaanse avonturen. Over dat zijn bedrijf er ‘behoorlijk gegroeid’ is. Over dat er nu ‘ongeveer twintig mensen’ werken. Over dat hij de ‘Joé ès’ binnenkort wil ‘ontsluiten’.
Plannen te over, dus. Maar hoe vergaat het Raaff ondertussen zelf als ceo? De ondernemer vertelt dat hij zich met van alles en nogwat bemoeit. Hij realiseert zich: zoiets is natuurlijk een valkuil voor een ceo, ‘maar het helpt ook om zaken vooruit te bewegen’. Micromanagen: Raaff loopt er niet warm voor, maar, zo weet hij ook: ‘Een andere rol van een ceo is [die van] een afvalputje, dus dat wat niemand anders doet, dat los ik ook op.’