Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dating-app Breeze krijgt ‘all star’ funding: ‘Ik denk dat we Tinder en Bumble in kunnen halen’

Chatvrije datingapp Breeze heeft vers kapitaal opgehaald bij bekende startupondernemers. Marsha Goei over hoe ze Nederland wil laten stoppen met chatten en swipen. 'We willen techbedrijven laten zien dat je met een eerlijk model ook groot kan worden', aldus head of product Marsha Goei.

breeze dating app marsha goei

Best verfrissend: een dating-app waarin je niet kunt chatten, en die pas geld verdient wanneer je offline gaat (daten). Maar hoe schaal je zoiets op?

Breeze lijkt alvast op de goede weg. De Rotterdamse startup was naar eigen zeggen tot nu toe matchmaker bij zo’n 50.000 dates en heeft donderdag 1,3 miljoen euro aan verse funding opgehaald om de liefde nog eens extra op te laten bloeien.

All star investeerders

En dat geld komt niet van de minsten: de Amerikaanse VC en marktplaats-specialist FJ Labs en het Zweedse Hype Ventures zijn ingestapt. Maar ook een reeks overbekende namen uit de startupwereld zijn gevallen voor de charme van Breeze: Kalo Bagijn (Brand New Day, BinckBank), Thomas Plantenga (ceo van Vinted), Thijs Verheul en Sjuul Berden (oprichters United Wardrobe), Chris Zadeh (Ohpen) en JC Heyneke van AI Venture (Slimmer AI). Een all star geldronde, zouden we zeggen.

Het geld gaan Breeze-medeoprichter Marsha Goei en haar team inzetten om hun offline datingconcept uit te breiden naar het buitenland. ‘We zijn erg tevreden met de nieuwe groep investeerders. Het is een lekker gevoel om verder te bouwen aan Breeze als je weet dat zij er, met hun ervaring en kennis, ook in geloven en nu gemotiveerd zijn om het met ons een succes te maken.’

De startup kreeg bij zijn groeiplannen al hulp van andere angels, onder wie Stefan van den Berg (Lexa, Match) en Rogier Fischer (Litebit, Hadrian). United Wardrobe-oprichter Thijs Verheul was ook al eerder aan boord.

Uitdager van Tinder

Breeze werd drie jaar geleden bedacht door zeven ondernemende studenten die het swipen en chatten in reguliere dating-apps zat waren. Na het overwinteren van de coronapandemie (een tijdelijke switch naar videodaten was geen succes) bewees de dienst zich als uitdager van Tinder en Bumble.

Dat die spelers qua maandelijkse app-downloads nog voorliggen, is voor Goei nog geen uitgemaakte zaak. ‘Ik denk dat het haalbaar is om ze in te halen.’

Niet chatten, maar daten

De app van Breeze (vorig jaar in de 25 onder de 25) suggereert à la Netflix passende profielen van andere singles. Daarmee houdt de vergelijking met Tinder wel zo’n beetje op. Bij een match ga je niet chatten, maar prik je direct een datum voor een eerste date.

Via Breeze reserveren zij een plekje in een van de 150 cafés die zich tot nu toe aansloten bij het platform. Als dank voor de klandizie sponsoren cafés het eerste drankje.

Gebruikers betalen (ieder) 7,50 euro per afspraak. Dat levert het 15-koppige bedrijf inmiddels een prettige omzet op. ‘Maar we kiezen ervoor om meer uit te geven aan marketing dan er binnenkomt’, zegt Goei.

breeze dating aop
De dating-app van Breeze. Foto: Breeze

Verslaafd maken

Door die opzet heeft Breeze er geen belang bij dat gebruikers zo veel mogelijk uren spenderen aan de app (of nepprofielen). Terwijl Tinder en co mensen juist ‘verslaafd’ maken en stimuleren om zoveel mogelijk te chatten en swipen, zegt Goei: ‘Het gaat allemaal om tijd in de app, het is eigenlijk bizar dat het daarom draait. Maar daar verdienen ze aan.’

Omdat dates de belangrijkste metric zijn, verdient Breeze relatief veel geld gebruiker (bij Tinder betaalt maar zo’n 10 procent van de gebruikers). ‘We optimaliseren op meer matches en betere profielen. Die incentives zitten meer op een lijn.’

Dat model was geen openbaring die de oprichters al vanaf dag één hadden, benadrukt Goei. Rode draad is volgens haar (nog altijd) de lean startup-methode: niet maken en lanceren, maar vooral testen en valideren.

Tikkie achteraf

Zo werden de eerste dates geregeld via WhatsApp, totdat er een bericht volgde dat dat niet mocht van de voorwaarden. Daarna moest het businessmodel eraan geloven. Dat verdienmodel was eerst gebaseerd op restaurants, maar die bleken minder bereid om te betalen dan Breeze in eerste instantie dacht.

Als ze eenmaal op date zijn geweest, gaan ze binnen zes maanden gemiddeld vier keer op een date

De startup besloot gebruikers te peilen met een tikkie achteraf. Hoeveel geld vonden zij de dienst waard? ‘Toen bleken mensen regelmatig 5 tot 10 euro te sturen’, herinnert Goei zich.

De drempel voor gebruikers zit meer aan de voorkant, merkte zij. ‘Het blijkt toch best eng om gelijk op date te gaan zonder eerst te chatten. Maar als ze eenmaal op date zijn geweest, gaan ze binnen zes maanden gemiddeld vier keer op een date.’

Serial dating

‘Soms zie je berichten van mensen die letterlijk twee weken elke dag een date organiseren. Daar ben je in andere apps veel meer tijd aan kwijt.’

Wat tot nu toe het minst meeschaalt, is de helpdesk. Dat is een notoir pijnpunt voor startups. Maar Breeze kan zich juist met een persoonlijke aanpak onderscheiden, vermoedt Goei, die wekelijks zelf ook gebruikers te woord staat.

‘We zijn goed bereikbaar. Dat is ook nodig, want je hebt geen contact met elkaar. (Tot twee uur voor de date, voor het finetunen van praktische details, red.) Mensen zijn vaak verbaasd dat ze persoonlijk antwoord krijgen.’

breeze marsha goei joris van doornick
Oprichters Marsha Goei en Joris van Doorninck van dating-app Breeze. Foto: Breeze

Eerste Breeze-baby

Mede dankzij persoonlijk contact kreeg Goei een paar maanden geleden bericht over de eerste Breeze-baby. Op 11 november staat de eerste Breeze-bruiloft gepland.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over huwelijksaanzoeken gesproken: Tinder-moeder Match Group lijft regelmatig branchegenoten in, Bumble nam eerder dit jaar de Franse dating-app Fruitz over. Of Breeze al werd benaderd wil Marsha Goei niet delen.

Grote spelers houden de concurrentie hoe dan ook nauwlettend in de gaten, merkt zij. ‘De markt is niet zo groot, dus je komt elkaar tegen. Dat is nu een kwestie van know your enemies. Want we willen dit vooral zelf groot maken.’

Lees meer over dating-apps: