Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Achteraf-betaaloplossing Billink jaagt met 30 miljoen groeikapitaal op grote webshops

Iets online bestellen en pas na bezorging het geld overmaken. Met die betaaloplossing timmert de Nederlandse scaleup Billink lekker aan de weg. Met een nieuwe werkkapitaalinjectie van 29,5 miljoen euro wil het bedrijf zich mengen in de strijd om grote webshops.

billink achteraf betalen
Het team van Billink (vlnr): Bart den Outer, Ahmad Damirchiloo, Thomas van Doorn, Emile Huisman en Frank Waagmeester. Foto: Frank de Roo

De ‘Buy Now Pay Later-markt’ wordt in Europa gedomineerd door het Zweedse Klarna en Riverty uit Duitsland (voorheen AfterPay). Billink zet nu de aanval in. Het bedrijf heeft bij de Duitse Varengold Bank een kredietlijn kunnen open. ‘Met dat geld kunnen we extra werkkapitaal vrijspelen en de top 50 websites gaan bedienen’, aldus ceo Frank Waagmeester.

Daarnaast is het groeigeld voor Billink de missing link in het veroveringsplan voor de Duitse markt. Tot dusver is het bedrijf met name actief in de Benelux.

3 miljoen gebruikers voor Billink

Wie iets op internet bestelt, rekent in veel gevallen meteen af. Mollie, Adyen en Paypal zijn bekende toepassingen in dit domein. Toch zijn er steeds meer webshops die ook achteraf betalen mogelijk willen maken.

Het in Gouda gevestigde Billink levert de technologie hiervoor. De scaleup is al ruim tien jaar actief, bedient 3.000 webwinkels en gaf inmiddels zo’n 3 miljoen gebruikers de mogelijkheid om hun online bestelling later af te rekenen. Toch is er ook in eigen land nog een wereld te winnen voor Billink, het bedrijf heeft hier nog maar zo’n 8 procent marktaandeel.

‘In Nederland heeft ongeveer 20 procent van alle bedrijven minimaal één keer van onze oplossing gebruik gemaakt. Offline is het heel normaal dat je pas betaalt nadat je het product hebt ontvangen. Op internet maken veel mensen eerst het bedrag over. Daarna moeten ze maar hopen dat alles goed gaat en de aankoop naar wens is. Dat vinden wij niet eerlijk.’

Lees ook: 7 manieren waarop je klanten sneller laat betalen

Een kredietfaciliteit

Omzet en winstgegevens deelt Billink niet. Wel geeft Waagmeester aan dat het bedrijf al zeven jaar groene cijfers schrijft. De groei werd al die jaren uit eigen zak betaald en ook deze keer worden er geen aandelen uitgegeven.

Waagmeester benadrukt dan ook dat het niet om een series A gaat. ‘We hebben een kredietfaciliteit geopend bij Varengold Bank, die gebaseerd is op onze debiteurenportefeuille. Dat geld gebruiken we om de vorderingen van webshops over te nemen. Wij garanderen hen het openstaande bedrag.’

‘Tot nu toe hadden we steeds voldoende middelen om dit zelf voor te financieren. Bij het servicen van grotere partijen, zijn veel grotere bedragen nodig. Daar is dit werkkapitaal voor bedoeld’, aldus Waagmeester. Van de bijna 30 miljoen euro is 4,5 miljoen direct toegezegd.

Het businessmodel van Billink in een notendop

Laten we eens onder de motorkap van dit businessmodel kijken. Want hoe heeft de scaleup dit achteraf betalen eigenlijk georganiseerd?

Webshops bieden Billink bij het afrekenen als één van de betaalopties aan. Klanten die hiervoor kiezen, worden binnen één tot twee seconden gescreend op hun kredietwaardigheid. ‘Dit is een statistisch model waarbij we gebruik maken van een enorm aantal datapunten’, zegt Waagmeester.

Staat het licht op groen, dan krijgt de klant z’n product opgestuurd en neem Billink het openstaande bedrag van de webshop over. Wat volgt is een factuur met een betaaltermijn naar de klant.

‘Meestal keren wij het geld binnen een paar dagen aan de webshop uit. Met het extra werkkapitaal dat we nu tot onze beschikking hebben, kunnen we dat proces versnellen voor webshops die dat willen.’

Lees ook: 11 manieren om werkkapitaal te financieren

Onderscheidend vermogen

Klarna, Riverty of Billink. Maakt het voor de webshop of een koper eigenlijk uit wie het achteraf betalen faciliteert? Volgens Waagmeester kun je als aanbieder wel degelijk het verschil maken.

‘Wij zijn een extreem klantgedreven organisatie, iets dat zich onder meer vertaalt in een Trustpilot-score van 4,7. De NPS-score meten we zo ongeveer elk uur’, zegt Waagmeester.

‘Wanneer een aankoop vlot verloopt, dan is het bieden van een goede betaalervaring niet zo ingewikkeld. Je maakt het onderscheid als het een keer niet goed gaat. Als een klant niet tevreden is over het product en daarover in de clinch ligt met de webshop bijvoorbeeld. Wij zijn altijd goed bereikbaar en stellen ons bij dit soort problemen op als bemiddelaar.’

Billink de grens over

Hoewel exacte cijfers ontbreken, is het wel duidelijk dat steeds meer webshops het achteraf betalen als optie aanbieden. In Europa wordt die markt zoals gezegd gedomineerd door Klarna en Riverty. Billink zet nu de eerste stappen buiten de Benelux, in Duitsland.

‘Daar draait nu een soort bètaversie van onze dienst. We bedienen hiermee vooralsnog alleen Nederlandse webshops die actief zijn op de Duitse markt. In 2025 komt de volgende stap en gaan we ook Duitse webwinkels helpen met veilig achteraf betalen.’

Daarnaast werken Waagmeester en zijn collega’s nu aan een verbeterde versie van het product. Kunstmatige intelligentie speelt daarin een centrale rol. ‘We zijn onze screeningtool nu aan het challengen met een nieuw model dat gebaseerd is op AI’, zegt Waagmeester.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Zo kunnen we in de nabije toekomst nóg beter het betaalrisico inschatten. En daar blijft het dan niet bij, dit model vertelt ons dan ook wanneer een consument zal gaan betalen en wat de kans op een retour is. Al die informatie helpt ons bij het verder schalen van ons product.’

Lees ook: De grens over met je webshop? 6 gouden tips