Als Nederlandse webshop heb je al veel regels. Klanten kunnen producten terugsturen, je moet voorzichtig zijn met privacy en je gebruiksovereenkomst moet kloppen. Maar als je de grens over wilt, bereid je dan maar voor op next level legal stuff.
6 tips om je op weg te helpen:
1. Aansprakelijkheid
Je bent in Nederland aansprakelijk voor schade jouw producten veroorzaken. Maar die aansprakelijkheid kan je (deels) uitsluiten (en hopelijk heb je dat ook gedaan!). Doe het vooral ook als je naar het buitenland gaat. In de Europa zijn de aansprakelijkheidsrisico’s behoorlijk vergelijkbaar met Nederland.
Maar als je (bijvoorbeeld) naar de Verenigde Staten wilt verschepen, loop je een groter risico. Daar kun je je aansprakelijkheid niet op dezelfde wijze beperken en de claimcultuur leidt er ook toe dat je daar sneller Harvey Specter moet bellen dan je lief is. Dus: ga je naar een exotische plek (buiten EU) uitbreiden? Dan is raadzaam eerst bij een lokale jurist advies in te winnen.
2. Fulfilment en consumenten
Consumenten die online aankopen doen, zijn in Nederland goed beschermd. Webshops moeten veel informatie over hun producten verschaffen. En consumenten kunnen zonder opgaaf van redenen producten retourneren. De meeste Europese landen hebben vergelijkbare beschermingen voor hun consumenten (ter achtergrond: dat komt omdat de Nederlandse regels zijn afgeleid van een Europese richtlijn; en andere lidstaten hebben diezelfde richtlijn geïmplementeerd). Als je naar een ander Europees land gaat verschepen, kun je ervoor kiezen om in eerste instantie vergelijkbare rechten en waarborgen te geven aan je Europese klanten als aan je Nederlandse klanten.
3.Privacy
Privacy is een hot topic. In Nederland zijn onlangs de straffen voor overtredingen verscherpt (bijvoorbeeld: hogere boetes en een meldplicht voor datalekken). De Europese wetgever is ook bezig met nieuwe (verscherpte) wetgeving. De regels in Nederland gelden wereldwijd al als een van de strengste. Dus wat dat betreft ben je al behoorlijk wat gewend. Als je al aan de Nederlandse regels voldoet, goede kans dat je ook zult voldoen aan de regels in het buitenland. Behalve als je naar Duitsland gaat – daar zijn ze nog strenger dan bij ons.
4.Lokale spelers en inbreuken
Misschien ben jij in Nederland al een bekende speler? Je handelsnaam, je logo, je woordmerk: de markt is ermee bekend. Lekker bezig. Maar waar je nu naar toe wilt, is dat niets waard. Misschien is daar een lokale speler met een flink stuk markt, die niet blij is met jouw komst. Je kunt daarom maar beter een screening doen op de concurrentie en daarbij vaststellen of jouw intellectuele eigendomsrechten ook in het buitenland stand zullen houden. De officiële (en openbare) merkenregisters zijn vaak een goed startpunt voor zo’n onderzoek.
5. BTW en fiscale regels
Je BTW aangiftes zijn nog overzichtelijk als je alleen in Nederland opereert. Maar zodra je naar het buitenland gaat verschepen, dan gaan verschillende BTW regels gelden. In het begin geldt dat je geen BTW hoeft af te dragen, zolang de omvang van de omzet nog klein is. Maar als je eenmaal nadere drempelbedragen gaat overschrijden, dan zul je wél BTW moeten afdragen.
En dat moet dan in het land waarin de omzet gemaakt is. Om het lekker ingewikkeld te houden: de hoogte van de drempelbedragen verschilt per land. Verscheep je fietsen naar Duitsland? Dan is het drempelbedrag 100.000 euro. Maar als je producten verkoopt aan Ierse klanten, dan is dat drempelbedrag bijvoorbeeld 35.000 euro.
6.Nederlands recht afspreken
Een mooie truc: ook in het buitenland kun je afspreken dat Nederlands recht van toepassing is. En je kunt afspreken dat eventuele ruzies in Nederland moeten worden uitgevochten. Dus als je dan in problemen komt, dan moet de buitenlandse partij hierheen komen om zijn recht te halen.
Dat is duur en tijdrovend – en het leidt er vaak toe dat de ander het maar helemaal laat zitten. Als je B2C verkoop doet gaat deze vlieger vaak niet op, maar voor B2B werkt het meestal wel.