Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bob komt terug van vakantie

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer komt hij uitgerust terug van vakantie.

VAN Bob
AAN Robert-Jan
ONDERWERP Terug van weggeweest

Hoi Robert-Jan,
Ik ben weer terug van vakantie, helemaal klaar om maandag weer aan de slag te gaan! Ik ben wel benieuwd hoe het bij jullie was. Maakte me een beetje ongerust, omdat er niet gebeld werd en mijn Blackberry ook leeg bleef, maar besloot uiteindelijk toch zelf geen contact op te nemen. Je moet dingen ook eens met rust kunnen laten, toch? Maar zeg eens, hoe was het zo zonder mij? Best stressvol zeker?
Bob

Dag Bob,
Ben je nu alweer terug? Ik dacht eerlijk gezegd dat je nog een week vakantie had. Het ging hier opvallend goed. Druk, maar de stress viel wel mee en niet op de laatste plaats: de sfeer was heel goed. Dat kwam ook door die deal met Kenningdale, je weet wel, waar jij al maanden mee bezig was en die je eigenlijk al had opgegeven. Maar tijdens je vakantie heeft Maarten het opgepakt en geloof het of niet: binnen een week was het rond. Dat gaat toch mooi om 2,3 miljoen omzet! We hebben het met z'n allen gevierd met een personeelsbarbecue. Láng geleden dat we als bedrijf zo'n geslaagd feest hadden. Jammer dat je er niet bij was.
Robert-Jan

Robert-Jan,
Nou, gefeliciteerd met die deal. Ik begrijp het eerlijk gezegd niet goed, want Kenningdale en ik, we kwamen er gewoon niet uit. Maar oké, als het Maarten wel gelukt is, dan zeg ik – want zo sportief ben ik wel: knap werk. En ook leuk dat het personeelsfeest zo geslaagd was, al vind ik dat je me daarover wel even had kunnen bellen of mailen.
Bob

 

Bob,
Ja, sorry. Helemaal vergeten, vanwege de drukte en ook vanwege de euforie, denk ik. Want we hadden ook Tom nog: die heeft een deal gesloten met ADK uit Keulen. Je weet wel, dat bedrijf waarvan je zei: nul komma nul kans dat we daar omzet uit halen. Nou, het is Tom toch gelukt. Geen 2,3 miljoen misschien, maar toch mooi 800k. Je weet nog dat Tom vlak voor je vakantie zei dat hij er helemaal doorheen zat? Nou, hij is nu helemaal opgefleurd. Mooi toch?
Robert-Jan

Robert-Jan,
Ja, heel mooi Robert-Jan. En het is nou ook weer niet zo dat ik heb gezegd dat er met ADK helemaal niets te winnen viel. Ik had alleen zo mijn twijfels. Maar blij dat Tom die twijfels heeft weggenomen en dat hij helemaal is opgefleurd. Hoe waren trouwens de contacten met Hoofdkantoor en de Raad van Bestuur? Heb je nu net als ik ervaren dat er met die mensen nauwelijks een normaal gesprek te voeren valt?
Bob

Bob,
Nou, nee hoor, dat viel alleszins mee. Ze waren natuurlijk zeer tevreden over die twee deals en stuurden zelfs een taart. Vond ik best ontroerend. En de bestuursvoorzitter belde me persoonlijk om ons team te feliciteren met die deals en hoewel jij hem steevast ‘de slager' noemt en ‘meneer bullebak', moet ik zeggen dat hij in dat gesprek erg enthousiast en stimulerend overkwam, zelfs warm. Volgende week ga ik met hem eten, dat wilde hij nadrukkelijk. Ik heb hem gezegd dat ik dat toch vreemd vind, dat hij met de adjunct gaat lunchen en de directeur er dan niet bij is, maar dat vond hij geen punt. En weet je wat? Hij blijkt net als ik verzot te zijn op barokmuziek. Ik hoorde van jou altijd dat hij een complete cultuurbarbaar zou zijn, maar dat valt dus best mee.
Robert-Jan

Robert-Jan,
Nou, als jij per se met die man alleen wilt eten, zonder mij, dat moet kunnen. Dat soort dingen, daar zit ik helemaal niet mee, echt, geen probleem, ik gun het je van harte. Waar ga je trouwens met hem eten? Zeker in zo'n pseudo-moderne nep-Toscaanse ballentent?
Bob

Bob,
Nee, bij hem thuis. Ook zo toevallig: we blijken allebei koken als passie te hebben. Zie je het voor je, de bestuursvoorzitter en ik, schorten aan, samen achter het fornuis?
Robert-Jan

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Robert-Jan,
Ja, ik zie het echt helemaal voor me. Ik geloof dat ik wel genoeg ben bijgepraat. Zie je maandag bij het MT.
Bob

Bob,
Oh, dat vergat ik nog: er is maandag geen MT. We hebben tijdens je vakantie proefondervindelijk vastgesteld dat één keer in de twee weken MT meer dan voldoende is. En dat je er echt geen dagdeel voor nodig hebt: een uurtje is genoeg, mits je het maar goed voorbereidt en voorzit. Je kunt maandag dus best wat later komen, Bob. Of nog een weekje vakantie erbij nemen, geen enkel probleem.
Robert-Jan

Meer Bob de manager?

3 slimme strategieën om op het werk ‘nee’ te zeggen

Jouw collega vraagt je om nog even dat ene document door te nemen. Je manager zadelt je met een extra project op, omdat een collega ziek is. Thuis word je gevraagd om coach te zijn bij het voetbalteam. Je moet 'nee' gaan zeggen, maar hoe? Evita Lammes geeft in haar boek 'Waar ligt de grens?' antwoord.

leren grenzen aangeven nee zeggen
Foto: Getty Images

‘Stop! Hou op! Ik vind het niet meer leuk.’ Misschien heeft jouw kind deze zin ook wel geleerd op de basisschool. Het is fantastisch dat we kinderen al vanaf zo jong leren om heel duidelijk een grens aan te geven. Het geeft ze een soort noodrem die andere kinderen ook herkennen. Oh, nu moeten we echt stoppen.

Je manager zou echter raar opkijken als je met deze zin nee tegen haar zegt. Daarom is het handig om te weten hoe je dan wel ‘nee’ kunt zeggen. Hieronder leer je drie manieren: proactief, actief en reactief.

Proactief: een automatische nee

Proactief ‘nee’ zeggen gaat erom dat je al voordat je in een situatie komt communiceert wat jouw grenzen zijn. Eigenlijk een geautomatiseerde ‘nee’.

Een praktisch voorbeeld hiervan is tijd blokkeren in jouw agenda om geconcentreerd taken af te kunnen ronden. Anderen kunnen dan geen afspraken inplannen op dat moment.

Ook een voicemail of autoreply kan proactief een grens aangeven. ‘Op dit moment ben ik niet bereikbaar maar ik neem binnen twee werkdagen contact op.’ Omdat je het al hebt aangegeven nog voordat de situatie ontstaat, heb je een grotere kans dat jouw ‘nee’ geaccepteerd wordt.

Actief: een directe nee

Wat als jouw manager echter met een spoedklus aan jouw bureau staat? Dan moet je actief grenzen aangeven. Handig is om je aan te leren als eerste reactie om meer tijd te vragen. ‘Ik moet even overleggen / mijn agenda checken / dit laten landen. Ik kom morgen / vanmiddag / over tien minuten bij te terug.’ Zelfs even naar de wc gaan, kan helpen om te voorkomen dat je direct ‘ja’ zegt.

Het tweede wat belangrijk is bij actief grenzen aangeven, is om het een gezamenlijk probleem te houden. De ander wil iets van jou en jij kunt of wilt dit op dit moment niet doen. Er zijn waarschijnlijk echter genoeg oplossingen waarbij de persoon geholpen is zonder dat jij precies op het verzoek ingaat. Probeer erachter te komen wat het belang is en hoe dringend dit is. Leg uit wat jouw prioriteiten op dit moment zijn en geef aan dat hier dan iets in moet schuiven. Wat zal er ten koste van deze hulpvraag moeten sneuvelen en is dat het waard?

Het laatste belangrijke deel van actief ‘nee’ zeggen, is ruimte maken voor emoties. Als jouw collega heel gestrest is en jij lijkt de enige oplossing te zijn, is het erg moeilijk voor hem om ‘nee’ te horen. Door deze persoon simpelweg te laten vertellen over het probleem en het probleem te erkennen, verschuift er vaak al iets. Jouw collega slaakt misschien een diepe zucht of laat een stilte vallen. Op dat moment kun je rustiger met elkaar praten en aangeven dat je misschien niet op precies de manier kan helpen die de ander voorstelt. Je kunt wel vragen wat iemand nodig heeft en daarin meedenken.

Lees ook: Gezellig of grensoverschrijdend? Hier moet je op letten om problemen op kantoor te voorkomen

Reactief: terugkomen op een ‘ja’

‘Wie A zegt, moet ook B zeggen. Afspraak is afspraak.’ Zei jouw moeder dit vroeger ook tegen je? In Nederland hechten we veel waarde aan het nakomen van onze afspraken. Je wil natuurlijk graag gezien worden als een betrouwbare en competente medewerker. Echter ben je ook een mens en soms zeg je ergens ‘ja’ op voordat je alle gevolgen hebt kunnen overzien. Soms verandert er iets onverwachts en soms is er iets in jouw privésfeer waardoor het gewoon simpelweg niet lukt.

Hoe kun je dit aangeven zodat het gehoord wordt? De grootste valkuil is hier bagatelliseren van je probleem. Het is niet leuk om aan te geven dat iets niet lukt, maar je kunt het beter in een keer goed doen dan dat je nog eens terug moet komen omdat het nog steeds te veel is.

Hoe doe je dat? Breng jouw verzoek als een statement en niet als een vraag. Wees duidelijk op wat jij nodig hebt en ga niet akkoord met iets waarvan jij eigenlijk al weet dat nog steeds te veel is. Mijn tip? Schrijf van tevoren op wat je nodig hebt, maak een ideaal scenario en een ondergrens. Ga dan het gesprek aan in een rustige een-op-een-setting en focus op het overkoepelende belang. Bijvoorbeeld: ‘Henk, ik kom 8 uur per week tekort op dit project. Op deze manier kan ik niet de kwaliteit waarborgen. Kunnen we hier iets aan doen?’

Tot slot: ‘nee’ zeggen is uiteindelijk goed voor zowel jou, jouw collega’s en werkgever. Of zoals superbelegger Warren Buffett zegt:’The difference between successful people and very successful people is that very successful people say ‘no’ to almost everything.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

waar ligt de grens

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar ligt de grens? Praktisch handboek om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen is geschreven door Evita Lammes. Het boek is te bestellen bij onder meer managementboek.nl.

Dit is de grootste blunder bij presentaties die (bijna) iedereen maakt

Er is één hardnekkige presentatieblunder die veel presentatie-ellende veroorzaakt, schrijft leer- en ontwikkelspecialist Hedwyg van Groenendaal. 'We hebben het onszelf allemaal verkeerd aangeleerd.'

presenteren tips grootste fout
Foto: Getty Images

Van een slechte voorbereiding tot slides vol bullets. Van een zwak slot – ‘Dit was het. Zijn er nog vragen?’ – tot een filmpje dat ineens niet blijkt te werken. Tientallen blunders passeren de revue bij de duizenden presentaties die dagelijks worden gegeven. Je herkent het vast als je weleens een presentatie bijwoont, en misschien zelfs als spreker.

Een presentatie hoeft niet perfect te zijn en voor een goede presentatie hoef je niet eens een geoefend spreker te zijn. Maar er is één presentatieblunder die zo hardnekkig is dat het de basis vormt voor veel presentatie-ellende.

Deze blunder is het feit dat je de tool en het scherm belangrijker vindt dan jezelf als spreker. Je verschuilt je (soms letterlijk) achter de presentatie.

Zo hoort het nu eenmaal

Veel mensen denken dat het zo hoort. Iedereen doet het toch zo? Denk maar eens aan het bekende fenomeen dat er altijd wel iemand uit de zaal opstaat om de lampen uit de doen als jouw presentatie begint. Logisch dat jij als spreker dan niet meer zichtbaar bent en alle ogen naar het scherm gaan.

Het kan ook zijn dat je onzeker bent over jezelf. Dan is het een fijn idee om de focus op het scherm te leggen, in plaats van op jou als persoon. Begrijpelijk, maar funest voor je presentatie.

Een andere mogelijke oorzaak is dat je je niet goed hebt voorbereid en dat je bang bent dat je iets vergeet te vertellen. Je gebruikt de presentatie dan als spiekbrief. Om het goed te praten zeg je: ‘ik gebruik de presentatie als leidraad voor mijn verhaal’.

Middelpunt van de belangstelling

Misschien ben je niet gewend om in de belangstelling te staan of je vindt het overdreven om de aandacht op jezelf te vestigen. Als het geven van een presentatie niet vanuit jezelf komt maar ‘moet’ van hogerhand is die kans aanwezig. Het beste advies hiervoor is: wen er maar aan dat als jij presenteert, jij ook het middelpunt bent van de belangstelling en dat alle ogen op jou gericht horen te zijn. Of je het nu leuk vindt of niet.

De oorzaak van deze grootschalige blunder is dat we het allemaal verkeerd hebben aangeleerd. Niet eens bewust; eigenlijk is het ons overkomen met de introductie van de meest gebruikte presentatietool ooit. Vaak gaat het zo: je denkt aan een presentatie, je opent PowerPoint en precies daar gaat het fout.

We leggen de focus op de tool in plaats van op het verhaal of wat we het publiek nu écht mee willen geven. Als spreker heb je iets te vertellen. Je wilt het publiek ergens van overtuigen of je wilt ze ergens over laten nadenken. Je wilt onthouden worden. En dan nog niet eens jijzelf, maar jouw boodschap. Dat is waar het om moet gaan. Dat geldt voor élke presentatie, geen uitzondering. Als jij niet wilt dat jouw boodschap wordt onthouden, kun je beter thuisblijven en je tijd anders spenderen.

Gebruik de juiste werkvorm

Het is goed om te weten waar het aan ligt, maar hoe je ga je dit in het vervolg voorkomen? Je hebt een andere manier van werken nodig. Eigenlijk is het heel logisch en simpel: begin op papier in plaats van op de computer.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volg hierbij deze vier stappen:

  1. Bedenk welke boodschap jouw publiek moet onthouden. Eén boodschap.
  2. Schrijf je verhaal globaal op. Gebruik korte zinnen. Het hoeven niet precies de zinnen te zijn die je tijdens de presentatie zegt, het gaat om de grote lijn.
  3. Markeer in je verhaal de belangrijkste woorden of onderdelen.
  4. Bedenk hoe je de gemarkeerde onderdelen omzet naar beeld. Bedenk hierbij: wat je zegt hoef je niet te laten zien en wat je laat zien moet een meerwaarde zijn voor jouw verhaal.

Open nú pas een presentatietool (en dat hoeft niet per se PowerPoint te zijn) om je presentatie te maken. Je kunt je presentatie overigens ook prima zonder tool geven of met een whiteboard of flip-over, maar wellicht is die keuze voor jou nog iets te ver uit je comfortzone.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tips voor presenteren

Tot slot nog een drietal tips voor het geven van een betere presentatie:

  1. Neem de tijd voor een goede voorbereiding en oefen de presentatie een paar keer.
  2. Het hoeft niet perfect. Mensen weten toch niet wat jij van plan was te vertellen.
  3. Vertel minder. Je kunt immers niet alles vertellen wat je weet.

Lees ook deze artikelen met tips voor presenteren: