Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 tips om het als ondernemer te maken in Silicon Valley

Silicon Valley is voor ondernemers een rat race: enkel de besten overleven. Wie echter de lucht in schiet, kan tot ongekende hoogten komen, getuige het succes van Facebook en Uber. Wat moet je als Nederlander doen om succes in de Valley te krijgen?

silicon valley san francisco

Sprout bezocht afgelopen december San Francisco en omstreken. We spraken daar met Nederlandse ondernemers die het hadden gemaakt in de Valley of bezig waren aan hun Amerikaanse ondernemersreis. We vroegen hen wat zij als Nederlanders in de Valley zagen als de grootste ondernemersuitdagingen en hoe zij tot werkbare oplossingen kwamen. Wil je het als Nederlander maken in San Francisco, dan doe je er goed aan deze zes tips uit te printen en boven je bed te hangen.

1. Fake it till you make it

VC’s azen op de nieuwe Facebook of WhatsApp

Nederlanders willen nog weleens bescheiden zijn over hun eigen succes, maar dat werkt niet in de Verenigde Staten. Volgens Pieter Doevendans van techstartup Ava moet je dingen er juist net wat groter maken dan ze zijn. Heb je een bedrijfje met 5 fte op de loonlijst? Vertel dan aan iedereen hoe jullie de wereld gaan veranderen. Gewoon doen, vinden ze normaal daar in de VS.

Fake it till you make it”, stelde Doevendans aan Sprout. “Die mindset gaat hier echt op, want als ik geld wil ophalen van VC’s, moet ik het volgende miljardenbedrijf kunnen zijn. De volgende Facebook of WhatsApp.”

2. Haal talent uit je eigen netwerk

In Silicon Valley is het moeilijk voor startups om aan talent te komen. Developers en andere technici krijgen van giganten als Facebook en Google tonnensalarissen en aandelenpakketten aangeboden, dus hoe concurreer je als beginnend bedrijf slim met deze grootheden? Maaike Doyer van Business Models Inc. leerde dat het bij de werving van personeel ook draait om je persoonlijke netwerk.

Ze spot talent op de Berkeley-universiteit, waar ze naast haar werk voor het bedrijf doceert over businessmodellen. “Dat bleek een erg goede rekruteringsplaats te zijn”, vertelde ze aan Sprout. “Sinds ik met hen (de studenten, red.) samenwerk, heb ik een goed beeld van welke mensen hier zijn.”

3. Werk non-stop

Wil je het maken in Silicon Valley? Wees dan 24 uur per dag ondernemer

Een work-life-balance? Daar doen ze niet aan in Silicon Valley. Wil je het maken in het techwalhalla van de wereld, dan moet je 24 uur per dag ondernemer zijn, leerde succesvol Silicon Valley-veteraan en harde werker Marco ten Vaanholt.  “[…] degenen die hier leven en met hun startup bezig zijn, die werken non-stop,” aldus Ten Vaanholt aan Sprout.

4. Denk groot

Nederlandse ondernemers hopen vaak op nationaal succes en misschien een dependence in Duitsland, maar ondernemingen in Silicon Valley durven groter te denken. Waarom zouden ze niet gewoon de volgende Uber worden? Die mentaliteit moet je vasthouden, stelde game-ondernemer Tommy Krul aan Sprout: “Wat is dat miljardenidee dat in je hoofd zit en waarom zou jij het niet uitvoeren?” Combineer deze Amerikaanse “can do-houding” met de geordendheid van de Nederlanders en je komt verder, aldus Krul: “Dit soort dingen gebeuren namelijk niet omdat je erin gelooft of het wil, maar door hard te werken en veel geluk te hebben.”

Ook Arthur van Hoff van Jaunt VR zei tegen Sprout dat groot denken de sleutel tot succes is voor bedrijven die geld willen ophalen in de Valley. Als ondernemer moet je volgens hem met een miljardenplan komen. “Zelfs als dat in feite niet zo is. Zelfs als het je plannen zijn om traag op te schalen, moet je de potentiële kans (van je idee, red.) laten zien.”

5. Verkoop jezelf

Maak duidelijk: dit is waarvoor wij staan en dit is waarom we het doen

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beschouw ieder gesprek met professionals als een potentieel verkooppraatje voor jouw onderneming. Op die manier doe je direct aan marketing in het land der verkopers. “Ik denk dat Nederlandse ondernemers die naar Silicon Valley komen niet begrijpen hoe belangrijk dat marketingaspect is”, zei ondernemersadviseur Nathalie Udo aan Sprout. “Als je hier komt en je begint te kletsen over wat je product is of je idee, zullen mensen je al snel opzij schuiven. Je moet ze met een heel duidelijk verkooppraatje duidelijk maken: dit is waarvoor wij staan, dit is waarom we dit doen en dit is onze waarde.”

6. Geloof in je idee

Heb je een ondernemersidee en heb je alles daarvoor goed uitgedacht? Ga er dan vol voor, adviseert illustrator Maria van Lieshout. In een interview met Sprout zei ze: “Mijn advies voor ondernemers is dan ook: als je een goed idee hebt, vertrouwt in je idee en gelooft dat je iets hebt bij te dragen, stick with it […] Zolang je idee maar goed is, zal iemand het uiteindelijk opvallen en loont het werk, maar you have to stick to your guns.”