Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de trends in ons online gedrag

Ruigrok/Netpanel deed onderzoek naar ons online gedrag. De tablet is de smartphone voorbijgestreefd als we 's avonds op de bank zitten. 

Ook in 2013 spitste het onderzoek van Ruigrok/Netpanel zich toe op drie aandachtsgebieden: mobile, social en e-commerce. Toch spreken ze in 'What's happening online?' ook al de verwachting uit dat hier in 2014 wellicht een vierde aandachtsgebied aan wordt toegevoegd, aangezien de ontwikkelingen rondom Google Glass razendsnel gaan. Dat dit allemaal ten koste gaat van de tijd die we spenderen achter de pc of laptop is een onomkeerbare ontwikkeling. Aan de hand van grafieken en cijfers uit het onderzoek, bespreken we kort de drie aandachtsgebieden.    

1. Mobile

online gedrag trends mobiel internet

Zoals op de illustratie hierboven is af te lezen, is de computer nog altijd het meest gebruikte apparaat om bijvoorbeeld bankzaken te regelen. Toch is in 2013 het gebruik voor alle mobiele devices gestegen. De helft van de Nederlanders heeft mobiel internet op zijn smartphone, 37% heeft internet op zijn tablet en toch al 12% surft op internet via zijn televisie. Qua gebruik zijn wezenlijke verschillen aan te wijzen tussen smartphone en pc. Internet op mobiele apparaten wordt veelal gebrukt voor snelle activiteiten, zoals het scannen van het nieuws en het checken van social media. Traditionele internetacties, zoals producten kopen of informatie zoeken, doen we net als vroeger nog het liefst achter de computer. 

Met tablet op de bank

De smartphone is verreweg het populairste mobiele apparaat. Onderweg, in bed, tijdens televisiekijken, liever pakken we onze telefoon dan onze tablet. Met uitzondering als we 's avonds op de bank zitten. 

internetgedrag trends mobiel

2. Social

Hoewel Facebook met 68% aandeel nog altijd het meest gebruikte sociale netwerk is in Nederland, stagneert de groei (zie afbeelding). Overigens gebruikt ruim 8 op de 10 Nederlanders minimaal één sociaal netwerk.

trends internetgedrag 2013

Liever kleine bedrijven volgen

Uit de resultaten bleek eveneens dat wanneer gebruikers merken of bedrijven volgen, dat ze vaker voor kleinere en lokale bedrijven kiezen dan voor grote bedrijven. Als een bedrijf wordt gevolgd dan is men met name geinteresseerd in aanbiedingen. Voor de mkb'ers onder ons lijkt het ondanks de stagnerende groei nog altijd raadzaam om in ieder geval op Facebook aanwezig te zijn, aangezien 60% van de Facebookers meerdere keren per dag hun timeline checken. 

trends online gedrag 2013 sociaal netwerk

3. E-commerce

Het is een trend die de retail met lede ogen aanziet. Steeds meer mensen kopen producten online. Ook het traditionele shoppen, waarbij je van de ene winkel naar de andere struint om je te oriënteren, gebeurt steeds vaker online. Bovendien wordt de waarde van reviews en beoordelingen van producten steeds belangrijker. 

trends online gedrag mobiel kopen e-commerce

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meubels kopen met smartphone

Tot slot blijkt er een siginificant verschil tussen wat gebruikers kopen op een tablet en op een smartphone. Zo worden spullen voor huis en tuin bijvoorbeeld nauwelijks op de tablet gekocht, terwijl 25% van de Nederlanders wel eens een meubel heeft gekocht op zijn telefoon. 

online trends 2013 e-commerce

Lees ook: