Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat kunt u leren van Groupon?

Pas drie jaar geleden opgericht en nu al miljarden dollars waard. Wat kunnen we opsteken van het succesverhaal dat Groupon heet?


Het verhaal over deze start-up (want dat is het feitelijk nog steeds) is opmerkelijk. De groeicijfers zijn ronduit duizelingwekkend. Het afgelopen jaar nam de omzet in 22-voud toe tot ruim 713 miljoen dollar. De eerste drie maanden van 2011 ging de groei onverminderd hard door met een omzet van 644 miljoen dollar. Een beursgang wordt nu voorbereid. Hoog tijd om de beslissende groeifactoren van de kortingsbonnensite eens in kaart te brengen.

1. Maak uw business sociaal

Sinds Twitter en Facebook een dagelijks ding zijn geworden van honderden miljoenen mensen, worstelen veel bedrijven met hun strategie rondom social media. Ze doen eigenlijk maar wat. Groupon laat zien hoe het moet: maak van social het centrum van uw business-model. Dankzij share this en retweet worden kopers namelijk automatisch verkopers. Het olievlekprincipe, simpel, maar geniaal.

2. Houd het simpel

Iets dat Google ons eigenlijk al eerder liet zien. ’s Werelds bekendste zoeksite dankt haar populariteit mede aan de simpele interface. Groupon heeft ook al zo’n hekel aan ingewikkeld gedoe. Weg met al die widgets, knoppen en andere toeters en bellen. Inschrijven duurt net zo lang als een kop koffie zetten. Per e-mail ontvangen gebruikers vervolgens de aanbiedingen die ze in één klik naar Twitter en Facebook kunnen doorplaatsen. Wel eens van less is more gehoord? Vast wel.

3. Snel groeien

HET GROUPON-CONCEPT

Voor die paar mensen die het nog niet weten (of nog niet helemaal snappen). Groupon werkt als volgt. U abonneert zich bij de site. Groupon weet dan waar u woont en schotelt u aanbiedingen voor van winkels in de regio. De kortingen zijn fors, minimaal 50 procent is de eis. Truc is dat het aanbod slechts beperkt geldig is. Meestal een paar uur. Daarnaast wordt de aanbieding slechts geldig als voldoende mensen meedoen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Grote kans dus dat u vrienden via Facebook en Twitter aanspoort om zich ook in te schrijven. Voldoende mensen? Dan printen gebruikers een kortingsbon uit waarmee ze de dienst of het product kunnen aanschaffen. Het business-model is simpel: Groupon krijgt de helft van het bedrag op de kortingsbon.
Het makkelijk te kopieren business-model dat Groupon hanteert wordt beschouwd als achilleshiel van het bedrijf. Een probleem waar meer tech-company's tegenaan lopen overigens. Door van meet af aan plankgas te geven poogt Groupon om de concurrentie op een onoverbrugbare achterstand te zetten. Zo kocht het bedrijf Citydeal, Qpod en Darberry waarmee ze onmiddellijk in tientallen steden full speed in company waren. Die snelheid is nodig om succesvol te kunnen opereren in het online zakenleven.

4. Van oubollig naar cool

Internet biedt bedrijven de kans om oubollige producten en diensten weer cool te maken. Groupon bleek de prins die de in slaap gesuste kortingsbonnenmarkt in een klap weer tot leven wekte. De voornaamste les? Business hoeft helemaal niet zo ingewikkeld allemaal. Hoe simpeler, hoe beter eigenlijk. Zelfs de grootste techhelden bij Google, Microsoft en Apple zullen zich deze dagen regelmatig achter hun oren krabben: waarom hebben wij dit niet bedacht?

Lees verder op Techbusiness:

Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?

MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. Wie mag er volgens jou niet ontbreken?

inclusive 30 2024
Inclusive30-alumni Eva de Mol (CapitalT), Sander van't Noordende (Randstad), Ingrid Tappin (Techleap), Jasper Kool (Social Capital) en Nancy Poleon (BrandedU).

Als het over diversiteit en inclusie gaat, zijn goede intenties een mooi begin, maar maken daden pas het verschil. Wie zijn de mensen die over de daadkracht, kennis en visie beschikken die de BV Nederland aantoonbaar diverser, maar vooral inclusiever maken?

MT/Sprout publiceerde in 2021 de eerste Inclusive30: hét podium voor inclusieve doeners, leiders en denkers die aantoonbaar impact maken. Die anderen inspireren om hun voorbeeld te volgen, zodat Nederlandse bedrijven inclusiever worden. Iemand aanmelden voor de Inclusive30 van 2025? Dat kan onderaan het artikel.

Wie maakt echt meters?

Waarom een lijst? Diversiteit en inclusiviteit versterken de slagkracht en de kwaliteit van Nederland, dat is al vaak genoeg bewezen. Het beter benutten van (schaars) talent, besluitvorming die is afgestemd op de belangen van alle stakeholders, nieuwe marktkansen door inspelen op behoeften van onderbelichte doelgroepen: nut en noodzaak van D&I zijn zonneklaar. En natuurlijk staan ze op de agenda van elke leider. Maar: wie maakt er echt meters mee?

Lees ook: De Inclusive30 van 2024: deze leiders maken het Nederlandse bedrijfsleven écht inclusiever

Leiders, rolmodellen, ondernemers

Die mensen zoeken we, en geven we graag een podium. Zij dragen bij aan inclusiviteit door als rolmodel te dienen en zelf diversiteit en inclusiviteit actief uit te dragen. Door binnen bedrijven concrete projecten op te pakken, of door als leider de transitie op de strategische agenda te verankeren.

De MT/Sprout Inclusive30 geeft een podium aan mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. De jaarlijkse lijst wordt mede mogelijk gemaakt door Whyz Executive Search.

Ondernemers die het goede voorbeeld geven of met hun (tech)producten of diensten het Nederlandse bedrijfsleven pluriform succes brengen, horen wat ons betreft ook op de lijst. En ook de denkers en bestuurders die ‘vanaf de zijlijn’ de BV Nederland in beweging krijgen.

Aantoonbaar verschil maken

MT/Sprout laat zich bij het samenstellen van de Inclusive30 adviseren door D&I-experts, recruiters en andere bronnen uit ons netwerk. Toch willen we geen kandidaten missen voor onze longlist. Daarom vragen we ook jou input, met de vertrouwde vraag: ben jij/ken jij…?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor toelating tot de Inclusive30 zijn natuurlijk niet mathematisch. We zoeken boven alles personen die, al dan niet als leider van hun bedrijf, ten minste aantoonbaar verschil hebben gemaakt in de bevordering van inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor opname in de lijst:

  • de persoon maakt zich sterk voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit;
  • binnen, met of gericht op een onderneming;
  • vanuit een rol als leider, expert, dienstverlener of rolmodel;
  • die inspanning heeft een meetbaar, aantoonbaar of ten minste inspirerend verschil gemaakt op weg naar meer inclusiviteit en diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven;
  • de persoon heeft niet eerder in de Inclusive30 gestaan.

Aanmelden kan tot woensdag 5 februari.

Laat ons hieronder weten wie absoluut op de lijst moet: