Melk, kaas, groenten, brood, bier of snoep — óveral is warmte voor nodig om te produceren, stelt Henk Arntz, oprichter van Suncom Energy. ‘Dat geldt voor bijna alles dat je in de supermarkt koopt. De meeste bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie hebben warmte nodig tussen de 150 en 475 graden Celsius.’
Het gros hiervan gebruikt nog fossiele brandstoffen: vaak aardgas, LPG, diesel of steenkolen. ‘Dit komt voornamelijk doordat de huidige duurzame alternatieven financieel niet aantrekkelijk zijn’, zegt Arntz. ‘Door de hoge investeringskosten of de onaantrekkelijk lange terugverdientijd.’
Van geconcentreerd zonlicht naar duurzame warmte opslag
Suncom ontwikkelde daarom een innovatieve oplossing: de SunFleet, waarmee op een efficiënte manier hoge-temperatuur-warmte vanuit zonlicht wordt geproduceerd én opgeslagen. ‘De warmteopwekking gebeurt door onze SunArcs. Deze concentreren zonlicht door middel van parabolische spiegels op een receiver’, vertelt Arntz. ‘Door deze receiver loopt een vloeistof die verwarmd wordt door dit geconcentreerde zonlicht. Je kunt dit vergelijken met de werking van een vergrootglas.’
‘Ook is het mogelijk om elektriciteit om te zetten in warmte via ons Power-2-Heat-component. Deze zet elektriciteit om in warmte als er een overschot is aan elektriciteit, opgewekt door windmolens en zonnepanelen. De opgewekte warmte wordt vervolgens opgeslagen in een warmtebatterij, waardoor ook op niet-zonnige dagen gebruik gemaakt kan worden van duurzame warmte.’
Van Nederlandse bodem naar Spaanse babyvoeding
In mei 2024 werd een mijlpaal bereikt met de eerste SunFleet-installatie in Someren, geopend door voormalig minister Micky Adriaansens. Inmiddels is de tweede installatie in aanbouw in Spanje bij Smileat, een producent van biologische babyvoeding. Het project wordt mogelijk gemaakt door een financiering van Invest International, via het Dutch Trade and Investment Fund.
‘Smileat heeft stoom op 175 graden Celsius nodig om organische babyvoeding te produceren’, vertelt Arntz. ‘De processen in de fabriek die warmte vergen zijn bijvoorbeeld het koken van de babyvoeding en het steriliseren van de apparatuur.’
Met de SunFleet wordt het jaarlijkse dieselverbruik met meer dan 80 procent gereduceerd. ‘Dit komt neer op 20.000 liter diesel en staat gelijk aan 56 ton CO2’, zegt Arntz. ‘Naast de enorme reductie in het gebruik van fossiele brandstof bespaart Smileat omgerekend ook nog jaarlijks 20.000 euro op de energierekening én is het minder afhankelijk van fluctuerende energieprijzen.’
Komt jouw bedrijf in aanmerking voor financiering?
Beantwoord een paar vragen in de Funding Advisor Tool van Invest International en doe de financieringscheck.
lees verderLiever eerst bij de buurman zien
Toch loopt Suncom in de praktijk nog tegen de nodige uitdagingen aan. ‘De grootste uitdaging voor ons is om de werking van de SunFleet te demonstreren aan de industrie’, zegt Arntz. ‘Een innovatieve technologie is nieuw en daarmee spannend. Gezien de grootte van de investering vinden bedrijven het spannend, waardoor veel bedrijven het liever eerst bij de buurman in werking zien.’
Daar komt Invest International in beeld, een joint venture van de Nederlandse Staat (51 procent) en Ontwikkelingsbank FMO (49 procent), die startups, scaleups, mkb, maar ook grotere corporates financiert. ‘We bieden onder meer investeringsleningen aan bedrijven die hun financieringsbehoefte niet volledig vervuld zien via de traditionele kanalen’, vertelt Ivo van der Horst, investment manager bij Invest International.
‘We zijn dus additioneel aan de markt. We kijken naar dezelfde onderdelen: ook wij willen dat een bedrijf, en dus de financiering, een succes wordt. Wij zijn niet naïef: we kennen de doelgroep en de context waarin startups actief zijn. Maar we proberen verder te kijken dan enkel het risico op papier.’
Geen unicorns, maar impact-impalas
Invest International zoekt specifiek naar wat Van der Horst ‘impact-impala’s’ noemt. ‘We zoeken bedrijven die impact in hun DNA hebben, die schaalbaar zijn, met duurzame en vooral wendbare businessmodellen om de grillige context het hoofd te bieden. Dit in tegenstelling tot de unicorns van deze wereld: daar zijn wij niet primair voor opgericht.’
‘Een klant kan in principe in elke sector actief zijn, zolang de impact maar aantoonbaar is’, vertelt Van der Horst. ‘We meten vooraf, tijdens én achteraf een hele lijst met criteria waarmee we vaststellen wat de échte bijdrage is aan bepaalde Sustainable Development Goals (SDG).
‘Klimaatactie, wat we kennen als SDG 13, is één van onze speerpunten’, zegt Van der Horst. ‘Daarom kijken we met extra interesse naar bedrijven die helpen bij de energietransitie. Neem Suncom: zij maken het voor fabrieken mogelijk om van fossiele brandstoffen over te stappen op schone energie, én het levert die bedrijven ook nog kostenbesparing op.’
Van ambitie naar realiteit
Voor Suncom betekende de financiering een belangrijke stap. ‘Invest International heeft ons niet alleen financiële ondersteuning geboden, maar ook vertrouwen gegeven in de keuze voor Spanje als strategische markt’, zegt Arntz. ‘Het is onze ambitie om in 2030 marktleider in Europa te zijn in hernieuwbare industriële warmte.’
Komend jaar focust Suncom zich op het efficiënter en betaalbaarder maken van de SunFleet — en ook het verdienmodel evolueert mee. ‘Een gedeelte van onze klanten wil warmte voor een stabiele lage prijs, zónder de SunFleet aan te schaffen’, stelt Arntz. ‘Ze willen de warmte per maand afrekenen, zoals nu ook de maandelijkse diesel of aardgas rekening betaald wordt. Dus daar kijken we nu ook naar. Dit alles met als doel om in 2026 winstgevend te zijn.’
Financiering speelt tot aan het moment van winstgevendheid een hoofdrol, ziet Arntz. ‘We zijn momenteel druk bezig met een Series A-ronde van 5 miljoen euro. Daarvoor zijn we op zoek naar investeerders die in een snelgroeiend climate tech-bedrijf willen investeren.’
‘Ondernemen is een karaktertest’
Intussen heeft Invest International al een breed scala aan innovatieve startup én scaleups geholpen aan een financiering, via de fondsen die het beheert namens het ministerie van Buitenlandse Zaken: het Dutch Good Growth Fund en het Dutch Trade and Investment Fund. Waar is Van der Horst in de toekomst nog naar op zoek?
‘De belangrijkste vraag die wij onszelf stellen is: kan dit team omgaan met onverwachte problemen die op hun pad komen?’, zegt Van der Horst. ‘Want die komen er altijd. Met een startup beginnen is een grote karaktertest. Het is niet voor de fainthearted. Je moet goed bij jezelf nagaan waar je aan begint, ook al is dat moeilijk.’
‘Het draait vooral om de ondernemersgeest’, zegt hij. ‘Je hebt flexibiliteit en wendbaarheid nodig, maar ook karakter. Je gaat met veel tegenslagen en stress te maken krijgen. Vaak moet je extra investeringen doen om een plan B te laten bloeien. Daarom is het belangrijk om vanaf de start een netwerk van financiers om je heen te bouwen.’
Zuinig zijn op ondernemers
‘Ondernemers zijn degenen die op deze wereld in positieve zin het verschil gaan maken’, concludeert Van der Horst. ‘We hebben veel behoefte aan ondernemers met moed en een gezonde dosis naïviteit die zeggen: ik ga er vol voor. En dan moeten we met z’n allen, de rest van de wereld met wat minder moed en in andere banen, heel zuinig zijn op dit soort mensen. Zij offeren veel op voor een kleine kans om hun eigen droom waar te maken, maar ook om iets voor de wereld te betekenen.’
Voor impactondernemers die internationale ambities hebben, is zijn advies helder: check via de website van Invest International of je in aanmerking komt voor financiering. ‘Als er een mogelijke fit te vinden is, komen we graag in gesprek.’