Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Standaard voor iPad-mags, uit NL

Het succes van de iPad heeft het Nederlandse Woodwing, specialist in software voor redacties, gemaakt tot een wereldspeler. Nu wil het Zaanse bedrijf zelfs de standaard zetten voor uitgeven op de iPad.

 

Het is een verhaal in de categorie 'wie had dat kunnen denken'. Erik Schut en zijn drie mede-oprichters waren behoorlijk succesvol met hun redactionele software. Woodwing opereerde sinds 2000 in een flinterdunne niche: het product was een aanvulling op de redactiesoftware van Adobe, waarmee steeds meer tijdschriften en kranten worden gemaakt. Woodwings Smart Connection zorgde dat de documentenstroom tussen redacteuren en vormgevers via een database in goede banen werd geleid.

Fast50

Woodwing groeide jarenlang mee op de marktverovering door het machtige Adobe. Omzetgroei waardoor het bedrijf zich in 2007 en 2008 zelfs kwalificeerde voor de Deloitte Technology Fast50, de lijst van snelstgroeiende Nederlandse techbedrijven. Het nestelde zich zelfs als wereldwijde marktleider in zijn niche, met vestigingen in Kuala Lumpur en de VS. Woodwing verdient zijn geld met de verkoop van licenties en onderhoud, alles bij elkaar goed voor een jaaromzet van tussen de 5 en 10 miljoen euro, grotendeels afkomstig uit het buitenland.

iPad

Dat werd het tweede, en daarvan zullen Janssen c.s. weinig spijt hebben. Ze breidden hun gereedschap voor uitgevers steeds verder uit, ook met mogelijkheden om voor nieuwe media te publiceren. Met de komst van e-Readers en het tablet van Apple, de iPad, leek het een logische stap om ook daarvoor gereedschap te ontwikkelen. Software die het voor uitgevers eenvoudig zou maken, hun papieren uitgaven om te zetten in aantrekkelijke iPad-edities.

Digitaal Magazine

Nog vóór de officiële lancering van de iPad vorig jaar had Woodwing al een prototype gemaakt van een tablet-uitgave, met als een van de eerste klanten de Amerikaanse uitgeverij achter Time Magazine. De lezer moet dan nog een iPad-applicatie downloaden om de tijdschriften te kunnen lezen. De redacties kunnen zo niet alleen met het zogenoemde Tablet Publishing Solution tekst en illustraties geschikt maken voor de iPad, ze kunnen er ook video, slideshows en natuurlijk weblinks aan toevoegen.

Ofip

Voor veel tijdschriften die al met Woodwing werken en met een iPad-editie komen, kiezen voor de Zaanse leverancier. Inmiddels worden wereldwijd al meer dan 200 iPad kranten en tijdschriften uitgegeven met behulp van Woodwings software, van de Nederlandse Viva tot het Amerikaanse Fortune en de South China Morning Post. Een ambitieuze stap zette het bedrijf deze week het stelt zijn bestandsindeling voor iPad-publicaties nu gratis ter beschikking, in de hoop een open standaard te creeëren zoals Adbode die ooitvoor documenten ontwikkelde als Pdf (Portable Document Format).  Niemand weet nog waar Pdf voor staat. Zou Ofip (Open Format for Interactive Publications)  dezelfde kant op gaan?

 

Hier een demo van Woodwings iPad software:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook op TechBusiness:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.