Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Slimme bedrijven innoveren sociaal

Innovatie is méér dan r&d. In een nieuw boek komen alle aspecten van ‘sociale innovatie’ aan bod.


Innovatie wordt te veel geassocieerd met uitvinders. Bij succesvolle innovatie in bedrijven zijn andere dingen minstens even belangrijk, zoals het management en de inrichting van de organisatie. Dat kunnen we ‘sociale innovatie’ noemen. Wie deze 3 GERECENSEERD:
Innovatie 3.0
Henk Volberda en Menno Bosma
(Mediawerf, 135 pagina’s)
zinnen leest en enigszins ingevoerd is in de innovatiekunde, roept onmiddellijk de naam: Henk Volberda! De (terechte) constatering dat innovatie méér is dan knappe techniekjes, is het mantra van de Rotterdamse hoogleraar. Samen met journalist Menno Bosma schreef hij een ambitieus boek waarin hij zijn ideeën over innovatie uit de doeken doet.

Glibberige materie

De boodschap dat innovatie breder moet worden gezien dan wat er gebeurt in de r&d-afdeling is onverkort nuttig. Managers zouden veel baat kunnen hebben bij een helder boek waarin concrete tips en best practices staan die ze vooruit kunnen helpen om hun organisatie innovatiever te maken. In Innovatie 3.0 is dergelijke praktische informatie wel te vinden, maar pas als je zoekt tussen de onderzoeksverwijzingen en interviewfragmenten. Er valt te lezen dat informeel management het beste is om innovatie te bevorderen, en dat een bedrijfscultuur nodig is waarin vertrouwen en nieuwsgierigheid aanwezig zijn.

Maar het grootste struikelblok komt er bekaaid vanaf. In de meeste bedrijven zijn er ideeën genoeg, en ze komen in de huidige platte organisaties ook wel ‘boven’ bij het management terecht. Maar in de uitvoering gaat er iets mis: het bedrijf is er niet op ingericht. In het boek wordt dit probleem in amper 3 pagina’s, over de balans van innovatie en efficiëntie, afgedaan. Maar uit veel onderzoek is inmiddels gebleken dat precies daar het breekpunt ligt. Het is daar waar talloze geweldige plannen sneuvelen. Ook al is het idee nog zo leuk, mensen hebben er geen tijd voor, ze lopen tegen interne weerstanden op, er kunnen geen investeringen worden vrijgemaakt, er zijn geen KPI’s voor. En dan is het bye-bye met je mooie idee.

Misschien kunnen Volberda en Bosma hun boek in een volgende editie opsplitsen: een lobbyboek gericht op bestuurders in en buiten bedrijven over het belang van ‘sociale innovatie’, en een praktisch ‘kookboek’ waarin je leert hoe je eigen bedrijf of afdeling innovatiever krijgt. Aangevuld met veel tips over hoe je ideeën toch uitgevoerd krijgt als ze buiten de dagelijkse, efficiënte routine vallen. Volberda’s missie is om de BV Nederland innovatiever te krijgen; zo’n laatste boek zou daarbij veel kunnen helpen.

> Lees ook: de do’s en don’t van sociale innovatie, ontleend aan Innovatie 3.0, opgesteld door Menno Bosma.

Eerdere boekrecensies:

Management Team neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. Eerdere recensies