Van idee naar realiteit in honderd dagen
Met de IoT Challenge brengt Vodafone Business corporates én startups samen om in honderd dagen tijd innovatieve IoT-oplossingen te ontwikkelen en te testen. De kracht van het programma zit in de tijdsdruk, ziet Jelmer Letterie, initiatiefnemer van de IoT Challenge namens Vodafone Business.
‘Honderd dagen geeft de druk van een pressure cooker die waarde toevoegt aan het programma. Het zorgt voor een snelle adoptie van innovatieve oplossingen, iets wat in de dagelijkse gang van zaken misschien niet zou gebeuren.’
De tweede editie van de IoT Challenge bracht grote bedrijven én innovatieve startups samen om met Internet of Things-technologie concrete problemen op te lossen. De challenge van 2024 omvatte projecten zoals privacyvriendelijke beveiliging bij Trigion en slimme retailoplossingen bij Heineken en VodafoneZiggo. ‘Innovatie doe je niet alleen’, stelt Letterie. ‘Je hebt een groot ecosysteem nodig. Daarom werken we bijvoorbeeld ook samen met The Next Web (TNW), dat een gigantisch netwerk aan startups heeft.’
Innovatie van de grond laten komen
‘We willen laten zien wat er mogelijk is met IoT’, vertelt Arno Nijhof van TNW. ‘We willen zorgen dat innovatie echt van de grond komt. Niet eindeloos vergaderen, maar gewoon beginnen. IoT is soms zo simpel als een sensor plaatsen en metingen starten. Dat is dan ook misschien wel het leukste van IoT-testen: je kunt heel snel data genereren. Vervolgens kun je het zo complex maken als je zelf wilt, maar ook de softwarecomponent — waarmee je de data kunt interpreteren — wordt steeds toegankelijker.’
Lessen uit de praktijk: de Efteling
In 2018 werd de challenge voor het eerst georganiseerd. Eén van de deelnemers van die editie van de IoT Challenge was de Efteling. Jonas Rietbergen, nu manager data & inzichten bij het attractiepark, kijkt met veel plezier terug op twee projecten die ze toen hebben uitgevoerd. ‘We hadden twee uitdagingen’, vertelt Rietbergen.
‘Ten eerste wilden we downtime van onze belangrijkste attracties voorkomen door predictive en preventive maintenance oplossingen te implementeren. Ten tweede wilden we de effectiviteit en efficiëntie van onze attracties verbeteren door realtime monitoring van de capaciteit, om zo wachttijden te verminderen.’
‘Denk groot, begin klein’
Die impact is zes jaar later nog steeds tastbaar, vertelt Rietbergen. ‘Een goed voorbeeld is hoe we sensoren hebben geïmplementeerd in onze drukstbezochte attracties om realtime de capaciteit te meten. Dit stelde ons in staat om de bezoekersstromen met een nauwkeurigheid van 95 procent te monitoren. Het succes daarvan heeft ons doen besluiten om deze technologie nu in al onze populaire attracties uit te rollen. Zonder deze challenge hadden we deze stap waarschijnlijk niet zo snel gezet.’
Maar Rietbergen benadrukt het belang van teamcommitment. ‘Zorg dat iedereen vanaf het begin aan boord is. Het programma hielp ons om ons te blijven richten op de doelen en samen door te zetten. Mensen hebben het er nog steeds over; het heeft echt tastbare resultaten opgeleverd. Neem de tijd om samen te innoveren. Dat is precies het doel van dit programma: denk groot, begin klein.’
Seeing without seeing
Acht jaar na de eerste verkenningen rond slimme monitoring blijft de vraag actueel: hoe kunnen we technologie inzetten die veiligheid verhoogt zonder privacy aan te tasten? Tijdens de tweede IoT Challenge toonde de samenwerking tussen beveiligingsbedrijf Trigion en de Engelse tech-startup Sensing Feeling de complexiteit van deze uitdaging.
‘Het draait om seeing without seeing’, stelt Ron Knaap, directeur platformtechnologie bij Trigion. ‘We wilden uitzoeken hoe we technologie kunnen gebruiken om een veilige omgeving te creëren, zonder privacy te schenden. De techniek moet zich bewijzen en moet op zeer zorgvuldige manier gebruikt worden. Je kunt niet zomaar systemen implementeren en zeggen ‘nu weten we het’. Het gaat uiteindelijk om het welzijn van mensen, niet om een businesscase.’
Schaalbare oplossingen
Het resultaat van de pilot is een techniek waarbij camerabeelden worden getransformeerd in abstracte datavisualisaties. De pilot begint in één gebouw, met installaties op vier verschillende locaties. ‘Onze oplossing transformeert camerabeelden in wiskundige en geometrische data, waardoor een digitale twin van de ruimte ontstaat’, zegt Jag Minhas, oprichter van het Londense bedrijf. ‘We kunnen gedragingen detecteren die afwijkend zijn, zonder persoonlijke informatie op te slaan.’
Voor Trigion biedt deze technologie enorme kansen, ziet Knaap. ‘Als we kijken naar onze klantendatabase, zou de helft van onze klanten dit type technologie kunnen gebruiken. We willen zorgen dat we de beste medewerkers beschikbaar hebben die relevant werk doen. Gaat het uiteindelijk werken? Dat weten we niet. Innovatie is nooit efficiënt, maar wel noodzakelijk.’
Elke stap meten
In de retailsector werkten VodafoneZiggo en PFM samen aan het optimaliseren van een nieuw winkelconcept. ‘We wilden ons nieuwe winkelconcept op een data-gedreven manier evalueren’, stelt Hein van Hell, channel manager bij VodafoneZiggo. ‘Door IoT-sensoren te installeren, kunnen we gedetailleerde inzichten krijgen in klantenstromen én gedrag. We kunnen nu elke stap zien die klanten in de winkel zetten en hun interacties analyseren.’
Eenzelfde concept vond plaats in de Heineken Experience, waar PFM samen met Vodafone Business een IoT-project implementeerde om de bezoekerservaring te ontsluiten. ‘We weten zoveel over onze gasten, voor én na hun bezoek, maar heel weinig over wat er gebeurt als ze eenmaal binnen zijn’, stelt Benjamin David, sales & marketing manager van Heineken. ‘De Heineken Experience is voor ons én onze bezoekers een magisch tafereel. Daar zijn we ons heel erg van bewust. Zodra we daar technologie aan gaan toevoegen, moet het de ervaring alleen maar verbeteren. En ik geloof dat het dat gaat doen.’
‘We staan pas aan het begin’
Letterie ziet de IoT Challenge als een ideale stap in het stimuleren van innovatie. ‘Het gaat erom samen te werken in een soort ecosysteem. Wij brengen onze expertise in, maar willen juist geen rem op de innovatie zetten. Het gaat om het ecosysteem en uiteindelijk de klant die geholpen wordt, de partner die zijn oplossing uitbouwt en voor ons de inzichten in klantbehoeften.’
‘In 2018 was het nog wat ruw en speels, met echte startups die pas net begonnen waren’, zegt Letterie. ‘Dit jaar waren het gerenommeerde partijen. Je ziet dat er steeds meer vertical solutions komen, waarbij partijen niet alleen de technologie, maar ook software en consultancy bieden.’
De impact van AI is ook onmiskenbaar, stelt Letterie. ‘Waar we vroeger alleen konden zien dat iemand zich van A naar B verplaatste, kunnen we nu veel dieper inzicht krijgen in variabelen zoals snelheid en gedrag. Het laat zien dat technologie ons in staat stelt om veel diversere en waardevollere inzichten te creëren. We staan pas aan het begin van wat mogelijk is. De diepgang en relevantie van de cases blijven groeien en ik hoop dat we deze challenges nog lang kunnen voortzetten. Het wordt zeker vervolgd.’