1. Fentener van Vlissingen beloont beste familiebedrijf
Een jury onder leiding van John Fentener van Vlissingen gaat uit een selectie van 400 bedrijven het beste familiebedrijf van Nederland kiezen. De winnaar wordt in januari, tijdens de Big Improvement Day, bekendgemaakt. De verkiezing is een initiatief van John Fentener van Vlissingen, topman van BCD Holdings. Op de Challengerday van afgelopen dinsdag maakte de ondernemer nog een special appearance. Familiebedrijven zijn volgens hem de kurk waarop de Nederlandse economie drijft. De ondernemer prijst de familiebedrijven als ondernemingen die over het algemeen niet te veel leningen hebben uitstaan, veel eigen vermogen bezitten en gericht zijn op langjarige groei. “Familiebedrijven krijgen minder aandacht dan hun beursgenoteerde collega’s, maar het echte ondernemerschap zit daar”, licht Ernst Groenteman van KPMG toe. KPMG is samen met communicatiebureau Winkelman en Van Hessen partner bij de verkiezing.
2. Waka-Waka wint Accenture Innovation Awards
Waka-Waka, de betaalbare ledlamp op zonne-energie, won gisteren zowel de publieksprijs als de juryprijs, de Blauwe Tulp, tijdens deAccenture Innovation Awards. Er werden in zes verschillende categorien nog meer prijzen uitgereikt. De Waka-Waka ledlamp, ook aanwezig in de Challenger 50, is een uitkomst voor de ruim anderhalf miljard mensen in ontwikkelingslanden die het zonder elektriciteit moeten stellen en meestal aangewezen zijn op dure en gevaarlijke kerosinelampen, die jaarlijks driehonderdduizend doden en zes miljoen gewonden veroorzaken, aldus Camille van Gestel van Waka-Waka.
De Waka-Waka is licht van gewicht en maakt van één dag zonlicht zestien uur leeslicht in de duisternis.
Dat komt door gebruik van een innovatieve zonnecel, waarbij een speciale chip het rendement van de cel verdubbelt op de wat minder zonnige dagen. De lamp heeft vier lichtstanden, een SOS-functie en een automatische energiebesparingsfunctie. Op de nachtstand kan één zonlichtdag voorzien in tachtig uur verlichting.
3. Brand New Day doet nieuwe overname
Twee dagen nadat ING 1350 banen schrapte bij verzekeringsdochter Nationale-Nederlanden vanwege terugvallende verkopen van vooral levensverzekeringen, maakt prijsvechter Brand New Day bekend juist die markt ín te stappen. Brand New Day neemt de kleine levensverzekeraar Uw Toekomst over van Qmulus. Hiermee komt de volledige levensverzekeringsvergunning in handen van BND. De overname moet nog goedgekeurd worden door De Nederlandsche Bank. De internetverzekeraar schudde in 2010 de markt op met een frontale aanval op de grote verzekeraars, die volgens BND veel te hoge kosten in rekening brengen. Daarbij begon BND met het aanbieden van individuele aanvullende pensioenverzekeringen en inmiddels ook collectieve pensioenregelingen. BND zet nu nog een stap verder, een markt op ’waar alle seinen op rood staan’, zoals directeur Kalo Bagijn het formuleert.
4. Opbrengst wapenexport daalt flink
Na een aantal stabiele jaren daalt de waarde van de Nederlands wapenexport. Dat blijkt uit gegevens van het ministerie van Defensie. Werd er in het topjaar 2009 nog voor 1,4 miljard euro aan de wapenexport verdiend in Nederland, nu is dat nog maar 715 miljoen euro. Een daling van 49 procent over een periode van 2 jaar. Tussentijds was in 2010 de opbrengst al gedaald naar 1,05 miljard euro. Sinds 2003 schommelde het bedrag dat gemoeid was met de Nederlandse wapenexport, rond de 1,15 miljard euro, met twee incidentele uitschieters naar beneden (2004 en 2007).
5. Google steekt meer geld in start-ups
Google vergroot de armslag van zijn venture capital-tak naar 300 miljoen dollar per jaar, de helft meer dan nu.Tot op heden reserveerde Google 200 miljoen per jaar voor Google Ventures. Met de verhoging van het bedrag voor investeringen behoort Google Ventures tot de grootste vc-fondsen van bedrijven, aldus Reuters. Intel Capital, van het gelijknamige chipbedrijf, heeft per jaar tussen de $300 mln en $500 mln te besteden voor investeringen in technologiebedrijven. Google financiert jaarlijks tussen de 40 en 50 bedrijven met een startkapitaal van rond de 250.000 dollar. Er zijn ongeveer vijftien deals waarbij de investering oploopt tot 10 miljoen, aldus Bill Maris, directeur van Google Ventures.
6. Groupon keldert op beurs
‘Oude’ bedrijven doen het misschien niet goed, bij de ‘nieuwe’ ondernemingen gaat het ook niet van een leien dakje. De Amerikaanse advertentiesite Groupon heeft in het derde kwartaal, net als in de 3 maanden daarvoor, een tegenvallende omzet geboekt. Wel wist het bedrijf zijn nettoverlies flink te verkleinen.
Groupon haalde een omzet van 568,6 miljoen dollar in vergelijking met 430,2 miljoen dollar een jaar eerder. Analisten rekenden op 590 miljoen dollar. Het nettoverlies bedroeg 3 miljoen dollar, terwijl dat een jaar eerder nog 54,2 miljoen dollar was.De tegenvallende omzet resulteerde in de handel nabeurs op Wall Street in een koersverlies van ruim 12 procent.
7. en dan nog dit: anus-geur in een flesje
Iedere ondernemer zoekt natuurlijk naar een gat in de markt. Een Japanner denkt een hit te gaan scoren, met een eh… gat in de markt. Het bestaat echt: ‘Real anal smell,’ uit een flesje. ‘Real anal smell bottle’, staat op de verpakking, waar ook nog eens een cartoon van een jong schooljongetje op staat. De geur is gemaakt door Tamatoys, een bedrijf dat Japanse neuzen eerder trakteerde op flesjes ‘schoolmeisjesoksel’ en ‘schoolmeisjesurine’. Volgens het bedrijf is ‘De geur van een jongensanus’ een olie waarin het feromoon zit dat door de anus van een jongen wordt verspreid. Het is volgens de makers een scherpe geur.
Tot zover de Sprout update van 9 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.