Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De duurzame Mokumono Polder is een lekkere gooi- en smijtfiets

Het Amsterdamse fietsmerk Mokumono is in juni begonnen met de uitlevering van zijn nieuwste e-bike, de Polder. MT/Sprout test de elektrische tweewieler. De Polder blijkt een robuuste gooi- en smijtfiets die zó slim is ontworpen dat hij heerlijk simpel is.

mokumono polder review e-bike
Foto: Remy Castle

De naam Mokumono is vele malen bekender dan zijn bescheiden afzet doet vermoeden. Het verhaal is dan ook ijzersterk: de broers Tom en Bob Schiller zijn al jaren op missie om een écht duurzame fiets te ontwikkelen. Dat betekent: een zo lokaal mogelijk geproduceerde fiets met een behoorlijke levensduur die goed te repareren valt.

Stoere e-bike met enorm frame

Dat dat een reuzekarwei is, bewijst hun nieuwste model Mokumono Polder. In het voorjaar van 2022 werd hij aangekondigd en pas sinds juni van dit jaar kunnen de eerste klanten op de pedalen.

De Schillers hebben de fiets dan ook zo’n beetje opnieuw moeten uitvinden om hem zo duurzaam mogelijk te krijgen. Een stoer (of is het lomp?) ogende e-bike is het geworden, met een enorm, opvallend schuin aflopend, frame. Smaken verschillen, maar een verschijning is het wel tussen al het andere urban spul.

Lees ook: Mokumono produceert zijn e-bike nóg lokaler en houdt fietsenmakers te vriend

Vooral die lokale productie is een uitdaging. Frames, die worden niet meer in serie gebouwd in Nederland. De Mokumono Polder heeft daarom een geperst aluminium frame dat bij VDL in elkaar wordt gelast, met technieken uit de auto-industrie. De voorvork is gegoten uit aluminium, net als het stuur. De spatborden zijn gemaakt uit velgen en zó stevig, dat de fraai ontworpen bagagedrager erop kan rusten.

Elektronica komt van ver

Samen met het accupakket (gebouwd door de jonge ondernemers van KWS Seuren), de bekleding van zijn huisje (3D-gebreid door BYBORRE) en de software hebben we dan de meeste Nederlandse onderdelen wel gehad. Het Brooks-zadel en handvatten, de remmerij van Magura en de Vredesteinbanden zijn ook nog wel min of meer Europees. Hetzelfde geldt voor de motor, die komt van Porsche-dochter Fazua. Maar de elektronica komt van ver, zegt Mokumono er verontschuldigend bij.

Dat de Mokumono niet alle onderdelen van de plank haalt, leidde ertoe dat klanten wat extra geduld moesten hebben. Maar als je zoveel zelf ontwerpt en op specificatie laat produceren, kun je het ook helemaal krijgen zoals je het hebben wilt. En dat zie je, dat vóél je aan de Polder: die is tot in de details doordacht en zit goed in elkaar.

Lees ook: Wij reden op de nieuwe VanMoof S5 en A5: de beste VanMoofs ooit, als ze het doen

De naafmotor zit bijvoorbeeld waar hij hoort: in het achterwiel. Dat houdt de kracht die de Gates-riem te verwerken krijgt, beperkt. Die tandriem kruist nergens het frame en wordt door een spanrol op spanning gehouden: geen gedoe met afstellen, en het achterwiel valt er makkelijk uit als een band moet worden verwisseld. Hartstikke repareerbaar zo.

Keihard Brooks-zadel

Hoe de fiets zit? De zit is een stuk minder sportief dan bij zustermodel Mokumono Delta, maar je leunt nog altijd nadrukkelijk op het stuur. Wie liever iets meer rechtop zit, kan het stuur iets verhogen met tussenringen.

Het Brooks-zadel is minder vergevingsgezind, want keihard. De Schillers hebben gelijk dat ze geen gelzadel monteren, daar vallen meestal binnen een paar jaar gaten in, maar dit voelt toch een beetje als een straf voor de keuze om duurzaam te willen fietsen. De dikke banden maken het gebrek aan comfort gelukkig grotendeels goed.

Mokumono Polder e-bike slot
Het slot van de Mokumono Polder. Foto: Mokumono

Hoe het rijdt? Zoals elektrisch fietsen bedoeld is. Met ondersteuning die dankzij de sensor in de achternaaf heel vloeiend en natuurlijk aanvoelt. Hoeveel extra elektrokracht je wilt, stel je vooraf in op de app. Daarin maak je voorkeurstandjes aan van power (100 procent ondersteuning) tot fitness (die naam bedachten we voor 25 procent bonuskracht). Tijdens het rijden kun je wisselen, maar in de praktijk weet je vooraf wel of je in een sportieve bui bent (lekker zelf bijtrappen) of juist gehaast.

Lees ook: VanMoof speelde het unicornspel met fietsen en faalde

Polder is bijzonder mechanisch

Die app kun je trouwens ook uit laten, want de nieuwe Mokumono kan zonder. Want terwijl sommige concurrentenbol staan van de elektronica blijft de Polder bijzonder mechanisch, als dat het goede woord is. Hij gaat mechanisch van zijn (Abus-)slot, komt tot leven bij de eerste druk op de pedalen en weg ben je. Geen display, geen elektronisch gedoe en ook de bel doet gewoon ‘ting’.

Hij onthoudt de laatst gekozen ondersteuning, en ook of het licht aan of uit moet. Wie de snelheid wil bijhouden, kan de smartphone op het stuur klikken. Maar die snelheid is niet zo verrassend: meestal rond de voorgeschreven 25 kilometer per uur, als het stadsverkeer het toelaat. Bij forse ondersteuning trap je dan vaak voor spek en bonen mee, alsof je op een fatbike zit. Een iets getemperde ondersteuning voelt dan natuurlijker.

Geen versnellingen

Tot slot nog een best gewaagde keuze die eraan bijdraagt dat de Polder zo lang mogelijk meegaat: hij heeft geen versnellingen. Op snelheid kom je daardoor wel in een lekkere cadans, maar bij het optrekken is het verzet toch tamelijk zwaar. Dan moet de 35 Nm naafmotor je knieën ontlasten.

Nou ja, de Polder is met zijn stijve frame een gooi- en smijtfiets waarop je graag even uit het zadel komt om op die forse pedalen los te gaan.

mokumono polder accu
De accu van de Mokumono Polder. Foto: Remy Castle

Zijn accu bevat 360Wh of 540Wh, wat een actieradius van ten minste ongeveer 80 kilometer oplevert. Ruim zat dus voor stadsgebruik. De batterij schuilt achter een luik in het frame waar je hem makkelijk uithaalt om aan de lader te hangen. Mooi ontworpen, handig in het gebruik en het voelt allemaal even solide aan. En zo duurzaam als een fiets met motor, batterij plus elektronica kan zijn.

Lees ook: Getest: de nieuwe Veloretti Ace en Ivy Two, een prima alternatief voor VanMoof

Prijs van duurzaamheid

Wat de levensduur betreft zouden we de tijd graag 5 of zelfs 10 jaar vooruitspoelen. Kijken welke e-bikes die vandaag worden geleverd dan nog rondrijden. De Polder geven we een heel goede kans. Daaraan kan zo min mogelijk kapot en het moet als dat toch gebeurt prettig sleutelen zijn aan de fiets.

Heeft die duurzaamheid een prijs? Dat is nou iets waar de gebroeders Schiller bij zijn geholpen door het inmiddels failliete VanMoof, Cowboy en andere concurrenten. Zij hebben de prijzen van hun topmodellen met 1.000 euro opgeschroefd sinds de Polder voor het eerst werd voorgesteld. Mokumono biedt hem nu voor 2.990 euro aan en is daarmee gunstig geprijsd.